Auteur Topic: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?  (gelezen 18804 keer)

Zouph

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Gepost op: 01 december 2015, 13:15:49 »
Beste Hififreaks,

ik ben bezig om voor me zelf binnen mijn budget een mooie hifi set aan te schaffen. Ik heb al een versterker (NAD C-352 (110 euro)) en nu dus opzoek naar luidsprekers. Alles tweedehands overigens om zoveel mogelijk uit mijn budget te halen. Nu is mij een beetje geleerd om per component ongeveer het zelfde bedrag uit te geven zodat je uit je versterker en boxen eruit haalt wat erin zit. Geen kut wielen onder een ferrari dat idee.
Ik heb dus ingezet op 100 versterker 200 luidsprekers (100 per stuk) alleen ik ben de luidspreker kabel een beetje vergeten ook omdat ik dacht dat dit niet heel erg van belang zou zijn of een grote kostenpost zou zijn.

Niets is minder waar. Dus wat is hier op het forum een gangbare hoeveelheid om uit te geven aan je luidspreker kabel tov van de rest van je apparatuur? Ook hetzelfde als voor 1 box? (100 dus?)  We gaan wel uit voor een gangbare lengte kabel 4-2.5m of gewoon 3 voor het gemak.

Ik ben benieuwd hoeveel het belang van een goede kabel is in de set en dus setprijs.



Luidspreker Synthese Floating 2
Kabels Inakustik LS-1202
Versterker: NAD C-352
DAC: ?
Bron: laptop?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2015, 13:33:38 »
Mijn advies: Gewoon bij de Mediamarkt/Gamma/etc. een stuk kabel kopen, niet te moeilijk doen. Kabel moet goed aan te sluiten zijn aan de versterker en luidsprekers, doe zo dik mogelijk wat eraan past. Wil je stekkers gebruiken?, natuurlijk wat daar goed in past. Niet teveel geld aan uitgeven. Heb je bedenkingen moet je kabels gaan uitproberen en luisteren wat jouw het beste bevalt.

Ik heb laatst 15 meter gekocht voor €22,50, geen verschil met Monsterkabel van €22,50 per meter die ik ook heb liggen.
Denk je dat de elektronen het uitmaakt door welke soort kabel ze gaan?
« Laatst bewerkt op: 01 december 2015, 13:39:00 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2015, 13:52:09 »
Goed advies!!

Koop wat je mooi vindt en wat binnen je budget past

Laat je vooral niet gek maken door verkopers en mooie kabelverhalen in diverse audioblaadjes.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Zouph

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2015, 14:17:12 »
Het bovenstaande geld dus wel voor de combo versterker en luidsprekers in de zin dat het zonde is om boxen te hebben in een bepaalde prijsklasse maar dat de versterker in een lagere prijsklasse of veel hogere prijsklasse zit waardoor je niet eruit haal wat erin zit?

Dit geldt dus alleen niet voor de bekabeling. Gewoon lekker 40-50 euro uitgeven voor een 2x3 meter?
Luidspreker Synthese Floating 2
Kabels Inakustik LS-1202
Versterker: NAD C-352
DAC: ?
Bron: laptop?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2015, 14:30:14 »
Ik zou zeggen: minder dan dat maar ik ben techneut en die mogen alleen audio repareren en er geen oordeel over geven. ;)

An inability to grasp science is no argument against it....

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2015, 14:42:29 »
Je moet al snel veel geld uitgeven voor een kleine verbetering.
En dat moeten je luidsprekers dan ook maar kunnen laten horen.
Ik zou eerder meer investeren in luidsprekers.
I love vintage.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2015, 14:50:23 »
Beste Hififreaks,

ik ben bezig om voor me zelf binnen mijn budget een mooie hifi set aan te schaffen. Ik heb al een versterker (NAD C-352 (110 euro)) en nu dus opzoek naar luidsprekers. Alles tweedehands overigens om zoveel mogelijk uit mijn budget te halen. Nu is mij een beetje geleerd om per component ongeveer het zelfde bedrag uit te geven zodat je uit je versterker en boxen eruit haalt wat erin zit. Geen kut wielen onder een ferrari dat idee.
Ik heb dus ingezet op 100 versterker 200 luidsprekers (100 per stuk) alleen ik ben de luidspreker kabel een beetje vergeten ook omdat ik dacht dat dit niet heel erg van belang zou zijn of een grote kostenpost zou zijn.

Niets is minder waar. Dus wat is hier op het forum een gangbare hoeveelheid om uit te geven aan je luidspreker kabel tov van de rest van je apparatuur? Ook hetzelfde als voor 1 box? (100 dus?)  We gaan wel uit voor een gangbare lengte kabel 4-2.5m of gewoon 3 voor het gemak.

Ik ben benieuwd hoeveel het belang van een goede kabel is in de set en dus setprijs.

Goede kabel hoeft niet duur te zijn. Het is namelijk niet zo dat kwaliteit van de geluidsweergave beter wordt als je meer geld uitgeeft aan de snoertjes voor het aansluiten van de luidsprekers. Zolang je maar gegeven de luidsprekerimpedantie de aders van de luidsprekersnoeren dik genoeg kiest, maakt het verder niets uit wat je voor kabel kiest. Met gewoon snoer gemaakt van standaard elektrolytisch koperdraad van voldoende dikte dat ook voor elektriciteitsdoeleinde wordt gebruikt bereik je optimale resultaten. Duurder snoer zal het zeker ook uitstekend doen alleen bereik je daarmee dan geen betere resultaten. Wel is belangrijk dat er aan de snoeren een goede kwaliteit stekkers, pennen of wat dies meer zij komt met de bedoeling om goed klemmend verbinding te kunnen maken met de versterkeruitgangen en de aansluitingen van de luidsprekers.

Ik raad je overigens aan de verdeelsleutel 1 voor de versterker en een factor 2 voor de luidsprekers niet te streng te hanteren. Natuurlijk moet de kwaliteit van de versterker goed zijn maar veel zwaarder weegt het dat het geluid dat de luidsprekers maken je goed bevalt en niet zelden gaat daar het meeste geld in zitten. Als het goed is zullen versterkers onderling niet verschillend klinken er even vanuit gegaan dat de gekozen versterker in staat is om voldoende vermogen te leveren gegeven dan de luidheid waarmee jij de luidste passages in de muziek wenst weer te geven. Een goede versterker hoeft vandaag de dag - zeker als hij tweedehands is - niet veel te kosten. Een nadeel van tweedehands is dat je er in de regel geen garantie op krijgt. 

Hou er ook rekening mee dat bij de keuze van de luidsprekers deze altijd anders bij een ander klinken dan bij je thuis.   
« Laatst bewerkt op: 01 december 2015, 14:52:17 door Ruud13 »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2015, 15:17:16 »
[...] Dit geldt dus alleen niet voor de bekabeling. Gewoon lekker 40-50 euro uitgeven voor een 2x3 meter?

Het hangt een beetje af van de luidsprekerkeuze hoe dik de aders van het snoer moeten zijn maar tussen 40 en 50 euro voor 6 meter snoer riekt naar overkill. Het kan zijn dat je voor niet meer dan een tientje aan snoer kwijt bent voor een goed stel luidsprekersnoeren.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2015, 15:19:42 »
Gewoon een degelijke kabel kopen. Gamma spreekt mij wat minder aan, maar zal het ook wel goed doen. Ik zelf gebruik nu ook een no/name verkoperde kabel van 4mm dikte. Gekocht op rol via Amazon.

Heeft ook een beetje te maken met de afstanden die ik moet overbruggen.....alles bij elkaar een meter of 40. Tsaj dan ga je vanzelf het wat goedkoper zoeken.  ;D

Mogelijk als de set wat dichter bij de speakers had gestaan had ik misschien andere keuzes gemaakt. Waarom ? Omdat het kan.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2015, 15:55:49 »
Je moet al snel veel geld uitgeven voor een kleine verbetering.
En dat moeten je luidsprekers dan ook maar kunnen laten horen.
Ik zou eerder meer investeren in luidsprekers.

 Good Posting
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2015, 16:08:08 »
Bij Gamma verkopen ze ook luidsprekerkabel in verpakking deze is gewoon goed. Laat geen koperdraadjes los bij het aandraaien , wat bij goedkoper variant nog wel een wilt gebeuren. Meen 23,50 voor 2x 5 mtr 2,5 kwadraat.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2015, 16:10:21 »
Gewoon een mooi stukje koper kabel van een paar euro de meter van voldoende dikte...niks meer en niks minder.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2015, 17:13:23 »
Een degelijke koperen luidsprekerkabel van voldoende diameter voldoet en kost niet de wereld.

Ik gebruik zelf een dikke uitvoering die uiterst soepel is.  Te koop op Marktplaats bij KS.





Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2015, 17:27:00 »
Goede luidsprekerkabel voor relatief weinig geld: Canare 4S11 of de dunnere 4S8.
Goede interlinks: Prefer MGK-226.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: hoeveel % van budget Hifi set naar luidspreker kabel?
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2015, 20:14:19 »
Hallo Zouph,

Welkom!

Kijk eens naar de luidsprekerkabel van DAP, type SPK 225; Mooi blauw van kleur, redelijk flexibel, aders gevat in esoterisch Teflon welke op hun beurt omhuld met katoenvezels uit de 3e Dynastie en afgemaakt met een rubbermantel gebaseerd op het recept van 'swerelds beste cablechef ultimo ommanteling.

Kost een € 2 per meter.

Er zijn merken die exact deze kabel en andere kleurstelling voor beduidend andere prijzen aanbieden.

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300