Auteur Topic: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso  (gelezen 12313 keer)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Gepost op: 23 december 2012, 07:14:02 »
Op het net kwam ik een foto tegen van de binnenzijde van een Woodham Audio / CR Developments Kalypso. Het was voor het eerst dat ik het zag, want ik heb die van mij nog nooit open geschoefd. Technisch ben ik nog niet zo onderlegd en ik vroeg mij af wat die drie grote koperen spoelen doen in een buizenversterker.  Heeft er iemand tijd / zin om adhv onderstaande foto eens uit te leggen waar de verschillende onderdelen voor dienen?

#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2012, 08:19:03 »
Die drie dingen zorgen voor de voeding...gezien de grote en het aantal zit je wel goed.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2012, 08:29:31 »
Die drie dingen zorgen voor de voeding...gezien de grote en het aantal zit je wel goed.

Gr Hans

Dankjewel Hans!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2012, 08:51:21 »
Voor de voeding en over de uitgangen.





Transformatoren
 
CR-developments heeft naast de audio-afdeling, waar de versterkers worden ontwikkeld en gefabriceerd, ook een afdeling met industriële elektronica. Deze afdeling houdt zich bezig met de ontwikkeling en productie van industriële voedingen voor onder andere de luchtvaart en de telecommunicatie-industrie. De audio-afdeling haalt daar direct een voordeel uit. Iedere voeding maakt namelijk gebruik van een transformator en juist de kwaliteit van een buizenversterker wordt voor een belangrijk deel bepaald door de (uitgangs-) transformatoren. CR-developments maakt zijn voedings- en uitgangstransformatoren volledig in eigen beheer en dat stelt de fabriek in staat snel nieuwe concepten en ideeën te proberen en in productie te nemen. Het produceren van een audiotransformator is een vak apart.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2012, 09:05:25 »
Kijk, dat wist ik niet! Via de mail heb ik contact gehad met de chief-engineer van de Audio afdeling Chris Lanham. Ik was op zoek naar een handleiding en technisch schema. Hij wist mij ook te vertellen dat ze bezig zijn met een nieuwe versterker die ongeveer nu uit zou moeten komen (de audio-afdeling heeft zich de laatste jaren voornamelijk toegespitst op de Japanse markt en het Europese gamma laten varen).

Hi Kevin,

I think we can send you a PDF of the manual.

As we explained before we only publish schematic diagrams to dealers,  repair shops and engineers,  this is to discourage users trying to fix things themselves because of the danger of electric shock.

For the last few years we have continued to make amplifiers for our distributor in Japan but only of 2 models in small numbers.  We have continued to service amplifiers for our customers.  Currently we are working on an updated Romulus model which we hope to have available next year.

Regards

Chris

#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2012, 10:12:42 »
Misschien nog wat toelichting. De middelste transformator transformeert de 230 V/50 Hz netspanning omlaag voor o.a. De buisgloeispanning en omhoog naar de voor de buis benodigde hoogspanning.
De wisselspanning van het muzieksignaal die op de uitgang van de eindbuizen staat is te groot voor conventionele luidsprekers en kan te weinig stroom leveren. De uitgangstransformatoren brengen deze spanningen terug naar, voor luidsprekers geschikte, lagere waarden waarbij iedere halvering van de spanning een verdubbeling van de stroomleverantie oplevert.
An inability to grasp science is no argument against it....

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2012, 10:17:17 »
Dank je voor de heldere en goed te begrijpen uitleg!  :yeah:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2012, 12:32:27 »
pfffff wat een mooi ding!!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2012, 14:20:44 »
Misschien nog wat toelichting. De middelste transformator transformeert de 230 V/50 Hz netspanning omlaag voor o.a. De buisgloeispanning en omhoog naar de voor de buis benodigde hoogspanning.
De wisselspanning van het muzieksignaal die op de uitgang van de eindbuizen staat is te groot voor conventionele luidsprekers en kan te weinig stroom leveren. De uitgangstransformatoren brengen deze spanningen terug naar, voor luidsprekers geschikte, lagere waarden waarbij iedere halvering van de spanning een verdubbeling van de stroomleverantie oplevert.

Zo te zien op de foto waarop de drie ringkerntrafo's staan is de linker transformator de voedingstrafo en zijn de middelste en de rechter trafo beide uitgangstrafo's waarvan de rode en gele draden naar de uitgangsbussen gaan.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2012, 14:38:53 »
Ruud is Right  :)
Op de telefoon had ik geen draadjes waargenomen, shame on me!
An inability to grasp science is no argument against it....

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2012, 14:52:37 »
En om het helemaal af te maken:

De blauwe blokjes zijn (koppel)condensatoren van stuurbuizen naar eindbuizen.
De grijze blokjes vooraan zijn koppelcondensatoren/roostergrounding in de voortrap.
De donkerblauwe cylinders zijn kathode-ontkoppel-elco's.
De staande zwarte cylinders zijn voedings-afvlakelco's.
De twee witte blokjes zijn draadgewonden weerstanden.
De gele vierkantjes zijn de bias-instelpotmeters.
Helemaal links 2 gelijkrichtdiodes voor hoogspanning en een staande elco voor laagspanningsvoeding gloeispanning voorbuisjes.
Geheel aan rechterzijde achterin de ingangskeuzeschakelaar.
Centrum voorin de vierkante Alps Blue Velvet volumepotmeter.
Buisjes zijn 4 x 6L6GC, 3 x ECC83 en 2 x ECC82.
Schakeling is voortrap-versterking, Schmitt fasedraaier en ultra-lineaire eindtrap met een aardige hoeveelheid loop tegenkoppeling.
De trafo's zijn van erg goede kwaliteit.


Leuk forum daar trouwens, heb me gelijk maar even geregistreerd.  ;)

- edit - voor de Calypso zijn de eindbuizen natuurlijk EL84.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2012, 15:48:47 door KT88 »
- audiodidact -

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2012, 19:16:06 »
pfffff wat een mooi ding!!

Thanks Richard! We zijn er ook heel erg blij mee  :D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Uitleg gewenst: ingewanden van mijn CR Develoments Kalypso
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2012, 19:17:31 »
Aan Ruud, Be Tweeter en Sander: Bedankt voor de aanvulllingen! Weer een boel geleerd vandaag  ;)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A