Auteur Topic: HiFime Sabre 9018 USB DAC  (gelezen 36805 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2015, 16:04:56 »
Ik heb ook een tijd een CYP gebruikt. Die ligt rond de 60 euro momenteel. Maar de kwaliteit van het ding is merkbaar minder dan mijn Meridian.

Alle dac's doen toch hetzelfde, of zijn er welke die er zelf dingen bij bedenken of weglaten?

Alle wielen doen ook hetzelfde: rollen! Alleen zitten sommige onder een Porsche en sommige onder een Batavus (prima fiets trouwens).
Wat doet die onder een Porsche anders dan onder de Batavus ?  Van A naar B is het net zo lang met Porsche als met Batavus.

Een voorbeeld: ik denk dat er een verschil is tussen synchroon en asynchroon USB. De laatste vermindert jitter. Jitter kan erg schadelijk zijn voor de geluidskwaliteit.
Ander voorbeeld: vroeger hadden DAC's nog relatief grote onnauwkeurigheid in de lineariteit. Dit had een hoorbare invloed. Deze factor speelt dus een rol.
Nog een voorbeeld: sommige elektronische componenten hebben een nauwkeuriger werking door hun samenstelling (condensatoren bijvoorbeeld).

Ik praat ook maar naar ik wijs ben. Misschien hallucineer ik wel.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2015, 16:09:09 »
En ik denk dat dat voor mijn oren totaal onbelangrijk is, ik hoor het niet.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2015, 16:11:27 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2015, 16:35:34 »

Een voorbeeld: ik denk dat er een verschil is tussen synchroon en asynchroon USB. De laatste vermindert jitter. Jitter kan erg schadelijk zijn voor de geluidskwaliteit.
Ander voorbeeld: vroeger hadden DAC's nog relatief grote onnauwkeurigheid in de lineariteit. Dit had een hoorbare invloed. Deze factor speelt dus een rol.
Nog een voorbeeld: sommige elektronische componenten hebben een nauwkeuriger werking door hun samenstelling (condensatoren bijvoorbeeld).

Ik praat ook maar naar ik wijs ben. Misschien hallucineer ik wel.

Als ik deze kwoot van Alpha-Audio dan weer lees:

Bij bulk-modus (data-overdracht) worden crc-pakketten meegestuurd. Dat zorgt ervoor dat fouten in de overdracht niet mogelijk zijn. Of de pc geeft een foutmelding. Bij isochronous-modus vindt wel een crc-check plaats, maar de controller stuurt niet nogmaals een pakket als het misgaat. Het pakket wordt dus ‘gedropt‘. Is dat erg? nee, het is niet hoorbaar, aangezien het om een constante stroom van data gaat en we het over een milliseconde hebben. Knappe jongen die dat kan horen.

Dan komen er toch wat vraagtekens.....

Meer: https://www.alpha-audio.nl/2011/06/de-usb-kabelmythe/
« Laatst bewerkt op: 27 november 2015, 16:38:02 door Ando »
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2015, 16:43:42 »

Een voorbeeld: ik denk dat er een verschil is tussen synchroon en asynchroon USB. De laatste vermindert jitter. Jitter kan erg schadelijk zijn voor de geluidskwaliteit.
Ander voorbeeld: vroeger hadden DAC's nog relatief grote onnauwkeurigheid in de lineariteit. Dit had een hoorbare invloed. Deze factor speelt dus een rol.
Nog een voorbeeld: sommige elektronische componenten hebben een nauwkeuriger werking door hun samenstelling (condensatoren bijvoorbeeld).

Ik praat ook maar naar ik wijs ben. Misschien hallucineer ik wel.

Als ik deze kwoot van Alpha-Audio dan weer lees:

Bij bulk-modus (data-overdracht) worden crc-pakketten meegestuurd. Dat zorgt ervoor dat fouten in de overdracht niet mogelijk zijn. Of de pc geeft een foutmelding. Bij isochronous-modus vindt wel een crc-check plaats, maar de controller stuurt niet nogmaals een pakket als het misgaat. Het pakket wordt dus ‘gedropt‘. Is dat erg? nee, het is niet hoorbaar, aangezien het om een constante stroom van data gaat en we het over een milliseconde hebben. Knappe jongen die dat kan horen.

Dan komen er toch wat vraagtekens.....

Meer: https://www.alpha-audio.nl/2011/06/de-usb-kabelmythe/

Ja, dat wist ik niet. Er kunnen datapakketjes gedropt worden.

Maar is dit verhaal wel op toepassing van asynchrone USB? Bij mijn weten werkt het bij asynchrone USB zo dat de DAC zelf om data vraagt. Als de CRC niet klopt, dan zou de DAC toch nogmaals kunnen vragen? Het is de DAC die de overdrachtsnelheid bepaalt. Er lijkt mij dus niet per se sprake van een gefixeerde bandbreedte.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2015, 16:54:45 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2015, 17:23:45 »

Een voorbeeld: ik denk dat er een verschil is tussen synchroon en asynchroon USB. De laatste vermindert jitter. Jitter kan erg schadelijk zijn voor de geluidskwaliteit.
Ander voorbeeld: vroeger hadden DAC's nog relatief grote onnauwkeurigheid in de lineariteit. Dit had een hoorbare invloed. Deze factor speelt dus een rol.
Nog een voorbeeld: sommige elektronische componenten hebben een nauwkeuriger werking door hun samenstelling (condensatoren bijvoorbeeld).

Ik praat ook maar naar ik wijs ben. Misschien hallucineer ik wel.

Als ik deze kwoot van Alpha-Audio dan weer lees:

Bij bulk-modus (data-overdracht) worden crc-pakketten meegestuurd. Dat zorgt ervoor dat fouten in de overdracht niet mogelijk zijn. Of de pc geeft een foutmelding. Bij isochronous-modus vindt wel een crc-check plaats, maar de controller stuurt niet nogmaals een pakket als het misgaat. Het pakket wordt dus ‘gedropt‘. Is dat erg? nee, het is niet hoorbaar, aangezien het om een constante stroom van data gaat en we het over een milliseconde hebben. Knappe jongen die dat kan horen.

Dan komen er toch wat vraagtekens.....

Meer: https://www.alpha-audio.nl/2011/06/de-usb-kabelmythe/

Ja, dat wist ik niet. Er kunnen datapakketjes gedropt worden.

Maar is dit verhaal wel op toepassing van asynchrone USB? Bij mijn weten werkt het bij asynchrone USB zo dat de DAC zelf om data vraagt. Als de CRC niet klopt, dan zou de DAC toch nogmaals kunnen vragen? Het is de DAC die de overdrachtsnelheid bepaalt. Er lijkt mij dus niet per se sprake van een gefixeerde bandbreedte.
Weer een moeilijk verhaal Golden Ears ! Het gaat toch wel om de muziekbeleving hè ?

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2015, 17:25:47 »
 :offtopic:
Nu ben ik helemaal niet op de hoogte van DAC's,  laat staan hun onderlinge kwaliteitsverschillen.
Ik heb een aantal CD-spelers en CD-recorders gehad waar de DAC gewoon ingebouwd was en die voldeden alle prima, en nog.

Okay, om zo'n externe DAC te proberen vanwege de hobby, prima, vooral doen; ik heb er niets mee.

Overigens, ik heb diverse auto's gehad met een CD-speler, al of niet af-fabriek ingebouwd en dan denk ik:
Zouden de audio-autoliefhebbers er zich ook druk over maken? Ik niet..  ;D
ADAM    Bryston     DENON

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #21 Gepost op: 27 november 2015, 20:51:29 »
:offtopic:
Nu ben ik helemaal niet op de hoogte van DAC's,  laat staan hun onderlinge kwaliteitsverschillen.
Ik heb een aantal CD-spelers en CD-recorders gehad waar de DAC gewoon ingebouwd was en die voldeden alle prima, en nog.

Okay, om zo'n externe DAC te proberen vanwege de hobby, prima, vooral doen; ik heb er niets mee.

Overigens, ik heb diverse auto's gehad met een CD-speler, al of niet af-fabriek ingebouwd en dan denk ik:
Zouden de audio-autoliefhebbers er zich ook druk over maken? Ik niet..  ;D
Precies, gewoon luisteren dat is het.
Eens buizen altijd buizen.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #22 Gepost op: 27 november 2015, 21:00:25 »
:offtopic:
Nu ben ik helemaal niet op de hoogte van DAC's,  laat staan hun onderlinge kwaliteitsverschillen.
Ik heb een aantal CD-spelers en CD-recorders gehad waar de DAC gewoon ingebouwd was en die voldeden alle prima, en nog.

Okay, om zo'n externe DAC te proberen vanwege de hobby, prima, vooral doen; ik heb er niets mee.

Overigens, ik heb diverse auto's gehad met een CD-speler, al of niet af-fabriek ingebouwd en dan denk ik:
Zouden de audio-autoliefhebbers er zich ook druk over maken? Ik niet..  ;D

Op het laatste wat je schrijft.... Ja , daar maken ze zich druk over.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #23 Gepost op: 27 november 2015, 21:02:49 »
:offtopic:
Nu ben ik helemaal niet op de hoogte van DAC's,  laat staan hun onderlinge kwaliteitsverschillen.
Ik heb een aantal CD-spelers en CD-recorders gehad waar de DAC gewoon ingebouwd was en die voldeden alle prima, en nog.

Okay, om zo'n externe DAC te proberen vanwege de hobby, prima, vooral doen; ik heb er niets mee.

Overigens, ik heb diverse auto's gehad met een CD-speler, al of niet af-fabriek ingebouwd en dan denk ik:
Zouden de audio-autoliefhebbers er zich ook druk over maken? Ik niet..  ;D

Op het laatste wat je schrijft.... Ja , daar maken ze zich druk over.

Ikke niet hoor, zit weer heerlijk te luisteren naar de verrassingen die Spotify mij bied. Geen USB kabeltje in de set te bekennen en het boeit me weinig waar de pakketjes gedropt worden. Stofzuig ik morgen wel weer op...
Science is no democracy

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #24 Gepost op: 27 november 2015, 23:10:29 »
Ik vind een DAC dan wel weer heel belangrijk..... Waarom!? Ik stream 98% van mijn muziek.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2015, 07:43:38 »
Jij luistert bronnen met hoge bitrate toch? Stream je dan ook alles uncompressed?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #26 Gepost op: 28 november 2015, 08:52:24 »
Ik heb ook een tijd een CYP gebruikt. Die ligt rond de 60 euro momenteel. Maar de kwaliteit van het ding is merkbaar minder dan mijn Meridian.

Alle dac's doen toch hetzelfde, of zijn er welke die er zelf dingen bij bedenken of weglaten?

Alle wielen doen ook hetzelfde: rollen! Alleen zitten sommige onder een Porsche en sommige onder een Batavus (prima fiets trouwens).
Ach, die banden van de Porsche en de Batavus zijn in hun soort beiden goed van kwaliteit, maar het eindresultaat hangt helemaal af van de weg waarop zij rollen (ter vergelijking: een boerenweg met kuilen of een net geasfalteerde snelweg). Zo gaat het ook met geluid, want in een akoestisch slechte ruimte zal een luidspreker zich anders gedragen dan in een ruimte met een goede akoestiek.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #27 Gepost op: 28 november 2015, 08:59:19 »
Een voorbeeld: ik denk dat er een verschil is tussen synchroon en asynchroon USB. De laatste vermindert jitter. Jitter kan erg schadelijk zijn voor de geluidskwaliteit.

Effe serieus: Er wordt veel gedaan om jitter te elimineren en ik heb diverse anti jitter voorzieningen in mijn apparatuur.  Hoe klinkt jitter eigenlijk.  Heb je eventueel een filetje waarop het hoorbaar is?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2015, 10:43:20 »
Jij luistert bronnen met hoge bitrate toch? Stream je dan ook alles uncompressed?

Alles wordt hier 1:1 gestreamd dus het antwoord is ja. Ik ben al zo'n 15/20 jaar met streamen bezig en het heeft zich ontwikkeld tot wat het hier nu is..... Het begon zoals ik al zei. Op mijn appartement hier in Hoogeveen. Ik had in dit appartement maar 30 vierkante meter tot mijn beschikking.... Dus niet de ruimte voor een grote installatie.... ik zal al het voorgaande niet noemen...... Vanaf het onderstaande werd het wat serieuzer Ik heb me hier een vijftal jaren uitstekend mee vermaakt. De Harman Kardon Soundsticks worden nog steeds verkocht en zijn een prima toevoeging als je op een (kleine) studeerkamer/studio of appartement via je computer van muziek wilt genieten. En geloof me dat kan echt met dit setje!!



« Laatst bewerkt op: 28 november 2015, 10:47:15 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2015, 13:00:14 »
Een voorbeeld: ik denk dat er een verschil is tussen synchroon en asynchroon USB. De laatste vermindert jitter. Jitter kan erg schadelijk zijn voor de geluidskwaliteit.

Effe serieus: Er wordt veel gedaan om jitter te elimineren en ik heb diverse anti jitter voorzieningen in mijn apparatuur.  Hoe klinkt jitter eigenlijk.  Heb je eventueel een filetje waarop het hoorbaar is?

Een file heeft geen jitter, een DAC heeft jitter. Ik denk dat het hoorbaar kan zijn bij bijv. CD spelers.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2015, 13:01:48 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.