Auteur Topic: HiFime Sabre 9018 USB DAC  (gelezen 36797 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #105 Gepost op: 29 november 2015, 09:52:36 »
Er zit mijns inziens een verschil tussen het technisch verklaarbare, en de beleving van het geheel. De beleving is bij ieder mens anders.... Deze kun je (gelukkig) niet technisch duiden. Als de beleving anders is als het technisch verklaarbare.... Weet ik uit ervaring dat je er gewoon niet uit gaat komen... Ik kan me in beide wel enigszins verplaatsen... Uiteindelijk gaat het er altijd om wat jij als luisteraar ervaart en dit is mijns inziens het enige wat telt....

Ik vind zelf dat ik één van de beter klinkende sets heb die ik heb gehoord... Sommige mensen zullen dit beamen en sommige zullen de nodige op of aanmerkingen hebben... Dit kun je misschien technisch meten. Maar het gevoel kun je nu eenmaal niet uitzetten... Als je hier in Drenthe in een warm gezellig huis wordt ontvangen je hebt een klik met de gene die komt luisteren.. Je zet hem/haar een lekkere koffie... en wat al niet meer voor tijdens een goed gesprek... Klinkt mijn set 5x beter in die gene zijn/haar beleving.... Dan dat ik de kachel uit laat, een slap bakkie voorzet, en me afzijdig houd van een gesprek... Ik had zonder namen te noemen een mindere klik met een aantal mensen die hier zijn wezen luisteren 99% van die mensen was negatiever over het geheel dan bij de gene waarbij er wel een klik was...


Wat ik hiermee zeggen wil is dat er meer tussen hemel en aarde is als het technische gedeelte en andersom geld dat evengoed... Muziek is gevoel en dat kun je nogmaals niet uitzetten... Wie zegt dat hij/zij dat wel kan die liegt.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #106 Gepost op: 29 november 2015, 10:09:27 »
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Richard! Ook ik weet uit ervaring dat bepaalde dingen die er in theorie totaal niet toe doen wel degelijk invloed hebben op de muziekbeleving. Die dingen moet je ook niet technisch proberen te onderbouwen, het is gewoon zo.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #107 Gepost op: 29 november 2015, 10:24:21 »
Ik heb jaren geleden diverse groepjes over de vloer gehad en ze kwamen met verschillende voorinformatie binnen. 
De ene groep was al geïnformeerd en enthousiast over wat ze voorgeschoteld zouden krijgen. 
De ene keer zei ik dan dat ze niets moesten verwachten van wat hun verteld was in het voortraject.
Nadien spraken ze collectief lovend over wat ze gehoord hadden.

De andere groep gaf ik de informatie mee dat wat hen verteld was niets voorstelde en dat het nog veel "beter"was en hun dromen zou overtreffen. 
Nadien vonden ze het wel mooi, maar was er altijd wel een punt van kritiek.   ;)

Vervolgens zijn er ook mensen blind de ruimte in gegaan die niet wisten wat ze voorgeschoteld kregen. 
Ze waren collectief lovend over het geluid, open, mooi fundament, geweldig fullrange, muzikaal, tastbaar, zwart tussen de .......... enz.

En dat n.a.v. het beluisteren van bijvoorbeeld een speakers van een paar tientjes, een JVC-breedbandertje en de door velen verguisde Needle.

Wat zegt dat van onze waarneming en in hoeverre is die waarheidsgetrouw?  De kenner mag het zeggen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #108 Gepost op: 29 november 2015, 10:24:37 »
Ik ben het eens met Richard en Ando.

Hoe jij jouw set of die van een ander ervaart moet je niet technisch proberen te verklaren.

Daarnaast vind ik dat je bepaalde zaken wel degelijk  vanuit de techniek moet beschouwen.
Het getalletje wat de hoeveelheid jitter aangeeft doet er technisch eigenlijk niet toe. De invloed van jitter is technisch te verwaarlozen.
Ik denk niet dat je een technisch verhaal moet gaan vertellen dat daarom een bepaalde DAC beter of slechter presteert. En dat jij dat hoort.

Maar als het zo is dat het jou een beter gevoel geeft om de DAC met het kleinere getalletje te kiezen dan moet je dat gewoon doen.
Ervaar jij dan dat die DAC beter klinkt, dan is dat ook zo.  Dan is dat zo in jouw beleving.
En daar is helemaal niets mis mee.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #109 Gepost op: 29 november 2015, 10:26:20 »
Ik had zonder namen te noemen een mindere klik met een aantal mensen die hier zijn wezen luisteren 99% van die mensen was negatiever over het geheel dan bij de gene waarbij er wel een klik was...


Of Richard helemaal gelijk heeft weet ik niet. Mensen zouden ook positiever kunnen zijn juist omdat er een klik is.

Gisteren bij 2 iemanden geweest van een buurtfora. Ik mag beide mensen en zij mij hoop ik ook. Beide sets gehoord en beluisterd en vervolgens aangegeven wat ik ervan vind. Inmiddels ben ik zover dat ik ook mijn negatieve/minder positieve zaken kan en durf te benoemen. Ik merk wel dat je dan toch ook wel rekening houdt met de gastheer en je woorden zorgvuldig kiest. Op zicht niet erg...is ook wel normaal. Maar het is altijd wel een beetje spannend. Zowel voor mij als ook voor de gastheer.

Ik vind zelf dat ik één van de beter klinkende sets heb die ik heb gehoord...

Daarnaast is het wel duidelijk dat Richard nog nooit hier is geweest.  ;D

Gr Hans


Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #110 Gepost op: 29 november 2015, 10:27:42 »
Ik heb jaren geleden diverse groepjes over de vloer gehad en ze kwamen met verschillende voorinformatie binnen. 
De ene groep was al geïnformeerd en enthousiast over wat ze voorgeschoteld zouden krijgen. 
De ene keer zei ik dan dat ze niets moesten verwachten van wat hun verteld was in het voortraject.
Nadien spraken ze collectief lovend over wat ze gehoord hadden.

De andere groep gaf ik de informatie mee dat wat hen verteld was niets voorstelde en dat het nog veel "beter"was en hun dromen zou overtreffen. 
Nadien vonden ze het wel mooi, maar was er altijd wel een punt van kritiek.   ;)

Vervolgens zijn er ook mensen blind de ruimte in gegaan die niet wisten wat ze voorgeschoteld kregen. 
Ze waren collectief lovend over het geluid, open, mooi fundament, geweldig fullrange, muzikaal, tastbaar, zwart tussen de .......... enz.

En dat n.a.v. het beluisteren van bijvoorbeeld een speakers van een paar tientjes, een JVC-breedbandertje en de door velen verguisde Needle.

Wat zegt dat van onze waarneming en in hoeverre is die waarheidsgetrouw?  De kenner mag het zeggen.

Ik denk dat het heel erg moeilijk is om toe te geven dat voorinformatie meer invloed op ons heeft dan we denken.
In onze rationele maatschappij waarin we alles verklaard willen hebben is dat zeer moeilijk.
Het gekke is dat we in diezelfde rationele maatschappij erg veel beslissingen nemen met gevoel en niet met verstand.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #111 Gepost op: 29 november 2015, 10:37:34 »
Ik heb jaren geleden diverse groepjes over de vloer gehad en ze kwamen met verschillende voorinformatie binnen. 
De ene groep was al geïnformeerd en enthousiast over wat ze voorgeschoteld zouden krijgen. 
De ene keer zei ik dan dat ze niets moesten verwachten van wat hun verteld was in het voortraject.
Nadien spraken ze collectief lovend over wat ze gehoord hadden.

De andere groep gaf ik de informatie mee dat wat hen verteld was niets voorstelde en dat het nog veel "beter"was en hun dromen zou overtreffen. 
Nadien vonden ze het wel mooi, maar was er altijd wel een punt van kritiek.   ;)

Vervolgens zijn er ook mensen blind de ruimte in gegaan die niet wisten wat ze voorgeschoteld kregen. 
Ze waren collectief lovend over het geluid, open, mooi fundament, geweldig fullrange, muzikaal, tastbaar, zwart tussen de .......... enz.

En dat n.a.v. het beluisteren van bijvoorbeeld een speakers van een paar tientjes, een JVC-breedbandertje en de door velen verguisde Needle.

Wat zegt dat van onze waarneming en in hoeverre is die waarheidsgetrouw?  De kenner mag het zeggen.

Ervaringsdeskundige  ;) Laie_23
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #112 Gepost op: 29 november 2015, 10:41:20 »
Buiten de technische aspecten die er toe doen (waarvan de akoestiek een hele belangrijke factor is) , is de gemoedstoestand waarin de luisteraar verkeerd medebepalend voor de manier waarop hij de weergave beleefd.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #113 Gepost op: 29 november 2015, 10:50:48 »
Er zit mijns inziens een verschil tussen het technisch verklaarbare, en de beleving van het geheel. De beleving is bij ieder mens anders.... Deze kun je (gelukkig) niet technisch duiden. Als de beleving anders is als het technisch verklaarbare.... Weet ik uit ervaring dat je er gewoon niet uit gaat komen... Ik kan me in beide wel enigszins verplaatsen... Uiteindelijk gaat het er altijd om wat jij als luisteraar ervaart en dit is mijns inziens het enige wat telt....

Waarheidsbevinding of verschillen werkelijk hoorbaar zijn is wetenschappelijk en heeft helemaal niets met techniek te maken.

Het is een objectivering van de beleving en er wordt bepaald of de beleving correct is.

- Is de overtuiging dat het hoorbaar is welke bron er speelt terecht of onterecht?

Dat is de kernvraag. Het is niet techniek vs. beleving ofzo.

« Laatst bewerkt op: 29 november 2015, 11:07:06 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #114 Gepost op: 29 november 2015, 11:11:08 »
Ik ben het eens met Richard en Ando.

Hoe jij jouw set of die van een ander ervaart moet je niet technisch proberen te verklaren.

Een technische verklaring van hoe iets klinkt heeft zoieso niet zoveel zin. Maar een (niet technische) verklaring van hoe iets klinkt kan zeker wel waardevol zijn.

Bijvoorbeeld als je uitspraken gaat doen over verschillen in geluidskwaliteit (zoals over DAC's in dit topic). Dan zijn uitspraken op basis van beleving een slechte raadgever.

Geeft een bepaalde DAC je een goed gevoel of heb je iets met het merk of wat dan ook? Dat is dan prima, maar zodra we het gaan projecteren op de geluidskwaliteit (wat vaak gebeurt) en vervolgens beleving als argument gebruiken dan gaat er iets faliekant mis :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #115 Gepost op: 29 november 2015, 14:09:55 »
Ik heb jaren geleden diverse groepjes over de vloer gehad en ze kwamen met verschillende voorinformatie binnen. 
De ene groep was al geïnformeerd en enthousiast over wat ze voorgeschoteld zouden krijgen. 
De ene keer zei ik dan dat ze niets moesten verwachten van wat hun verteld was in het voortraject.
Nadien spraken ze collectief lovend over wat ze gehoord hadden.

De andere groep gaf ik de informatie mee dat wat hen verteld was niets voorstelde en dat het nog veel "beter"was en hun dromen zou overtreffen. 
Nadien vonden ze het wel mooi, maar was er altijd wel een punt van kritiek.   ;)

Vervolgens zijn er ook mensen blind de ruimte in gegaan die niet wisten wat ze voorgeschoteld kregen. 
Ze waren collectief lovend over het geluid, open, mooi fundament, geweldig fullrange, muzikaal, tastbaar, zwart tussen de .......... enz.

En dat n.a.v. het beluisteren van bijvoorbeeld een speakers van een paar tientjes, een JVC-breedbandertje en de door velen verguisde Needle.

Wat zegt dat van onze waarneming en in hoeverre is die waarheidsgetrouw?  De kenner mag het zeggen.


Ik denk dat het heel erg moeilijk is om toe te geven dat voorinformatie meer invloed op ons heeft dan we denken.
In onze rationele maatschappij waarin we alles verklaard willen hebben is dat zeer moeilijk.
Het gekke is dat we in diezelfde rationele maatschappij erg veel beslissingen nemen met gevoel en niet met verstand.

Marcel
Daarom hield mijn vader me ook altijd voor dat ik er niets aan kon doen dat ik een arme vader had, maar dat een arme schoonvader mijn eigen keus zou zijn.  Gelukkig heb ik een lieve vrouw.   :-*


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: HiFime Sabre 9018 USB DAC
« Reactie #116 Gepost op: 29 november 2015, 14:30:36 »
 ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000