Auteur Topic: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?  (gelezen 5710 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Gepost op: 18 november 2015, 06:40:07 »
Sinds enige tijd ben ik me aan het verdiepen in het Lyngdorf roomperfect gebeuren.
Nou heb ik een PDF kunnen downloaden van de site van Lyngdorf.
Het gaat om de gebruiksaanwijzing.
Daar staat in te lezen en zelfs met een plaatje duidelijker gemaakt dat je de luidsprekers tegen de muur moet zetten.
LS met de poort aan de voorkant echt tegen de muur en die met de poort aan de achterkant ongeveer 5 cm van de muur af om de werking van de poort niet te verstoren.
De reden is dat het door de muur gereflecteerde geluid zo goed als tegelijk met het directe geluid bij de luisteraar aankomt.

Zijn ze bij Lyngdorf helemaal van het padje af of is dit inderdaad de weg als je met roomperfect aan de gang gaat?
Als je de LS tegen de muur aan zet zorg je toch dat het laag alleen nog maar dikker wordt.
Dan moet het roomperfect systeem dieper ingrijpen dan met de luidsprekers op enige afstand van de muur?

Of zie ik dat nou verkeerd?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2015, 07:50:36 »
Naar mijn gevoel zie je dat verkeerd. Lyngdorf wil kennelijk de looptijdverschillen tussen direct en tegen achterwand gereflecteerd geluid met daarbij behorende kamfilterwerking aanpakken.
Klinkt logisch. Een goed ( met Lyngdorf) aangestuurde tegen de achterwand geplaatste LS functioneert meer als een puntbron die halfcirkelvormig afstraalt en is in het laag ook nog eens doelmatiger bezig.
Het verhaal snijdt dus hout naar mijn idee.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2015, 07:58:07 »
Mijn boerenverstand zegt dat ze daar wel weten waar ze mee bezig zijn. Maar ja...als ik dat zou kunnen onderbouwen...zou het gewoon verstand zijn.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2015, 13:09:54 »
 :)

Ik ben slechts een eenvoudige schilder dus verstand eehhmm,tja :sceptic:
maar als ik mijn luidsprekers zo dicht tegen de wand zet is het gedreun niet om aan te horen.
Misschien weet lyngdorf daar wel raad mee maar zolang ik het zonder  moet stellen trek ik mijn speakertjes
nog maar even een metertje van de wand af.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2015, 14:28:45 »
Ja, dat zie je verkeerd. Ik heb een demo gehoord op de X-fi beurs en dat was erg overtuigend. Maakte de rest van de beurs bijna overbodig  ;D

Groet,
Jacco

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2015, 15:04:14 »
Een luisterplaats vlak voor de muur schijnt ook heel beroerd te zijn. In mijn ervaring valt dat altijd heel erg mee, maar ook dat blijkt nog wel eens als vloeken in de kerk te worden opgevat.

Groeten...

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2015, 15:20:49 »
Op de laatste X-Fi stonden er twee subwoofers , waarvan eentje in een hoek en eentje naast een deuropening.
Voor het mid en hoog stonden twee kleine Zwitsertjes eehhhh Piega's hun best te doen.
Deze stonden wel aardig ver van de muur.

Maar de demo van Lyngdorf was inderdaad zeer goed.

Met je koppie vlak voor een muur zitten maakt vooral het laag erg rommelig en te vol. Te veel druk.

Ik zit nu ongeveer 70 centimeter van de muur met meteen achter mijn koppie een rijtje kussentjes.
Dat bevalt redelijk goed.

Ik ga , ook zonder Lyngdorf, mijn Xavian set eens strak tegen de muur zetten.  Ongeveer 5 centimeter van de muur en luisteren maar. Nog nooit geprobeerd omdat ik altijd dacht dat dit een enorme grote no no was heb ik het nooit gedaan.
Wellicht moet het basknopje een stukje naar de minstand.

Ik kom er op terug.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2015, 08:37:45 »
Afhankelijk van de luidspreker zul je ook equalizing nodig hebben.  Thuis lukraak de speakers tegen de muur zetten om te proberen zal waarschijnlijk de voordelen voor de afstraling en de nadelen voor optimale aanslingering van staande golven en boundary gain opleveren waarbij de laatsten waarschijnlijk overheersen
An inability to grasp science is no argument against it....

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2015, 16:21:24 »
Een luisterplaats vlak voor de muur schijnt ook heel beroerd te zijn. In mijn ervaring valt dat altijd heel erg mee, maar ook dat blijkt nog wel eens als vloeken in de kerk te worden opgevat.

Groeten...
Ik luister sinds een tijdje ook met een muur achter mijn hoofd en ondervind ook geen grote nadelige gevolgen.
(maar dat komt misschien ook wel door die plaat voor mijn harses  ;D)
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2015, 16:53:02 »
Lyngdorf kan niet corrigeren in het tijdsdomein (delay van weerkaatsende goven). Ook al zeggen ze van wel, dat kan gewoon niet. Dat zijn problemen die de ruimte creƫert. Je kan het signaal wel corrigeren, maar het lost niets op. De ruimte doet daar dan weer hetzelfde mee. De oorzaak van het probleem is dan nog steeds in werking en je kan er niet op anticiperen.

Als je de speakers tegen de muur zet komt de golf die via de achtermuur 'ketst' vrijwel tegelijk aan. Dus ze vragen je eigenlijk om de problemen in het tijdsdomein op die manier te verminderen. Daardoor verergert wel het amplitudeprobleem (je hoort dan heel veel bas bij een bepaalde frequentie) maar daar kan Lyngdorf het audiosignaal wel op anticiperen.

Eigenlijk zeggen ze:
Plaats je speakers zo dat je zo weinig mogelijk problemen hebt die we niet kunnen oplossen, ook als dat ten koste gaat van problemen die we wel kunnen oplossen.... want die kunnen we voor je oplossen :)
« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 17:07:30 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2015, 16:55:04 »
Op de laatste X-Fi stonden er twee subwoofers , waarvan eentje in een hoek en eentje naast een deuropening.
Voor het mid en hoog stonden twee kleine Zwitsertjes eehhhh Piega's hun best te doen.
Deze stonden wel aardig ver van de muur.

Maar de demo van Lyngdorf was inderdaad zeer goed.

Met je koppie vlak voor een muur zitten maakt vooral het laag erg rommelig en te vol. Te veel druk.

Ik zit nu ongeveer 70 centimeter van de muur met meteen achter mijn koppie een rijtje kussentjes.
Dat bevalt redelijk goed.

Ik ga , ook zonder Lyngdorf, mijn Xavian set eens strak tegen de muur zetten.  Ongeveer 5 centimeter van de muur en luisteren maar. Nog nooit geprobeerd omdat ik altijd dacht dat dit een enorme grote no no was heb ik het nooit gedaan.
Wellicht moet het basknopje een stukje naar de minstand.

Ik kom er op terug.

Marcel

Nee de bas hoef je niet terug te draaien. Laat de Lyngdorf de amplitude maar corrigeren. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2015, 18:51:24 »
De Lyngdorf met roomperfect is er nog niet.
Effe sparen nog.

Ik heb de luidsprekers als experiment 5 centimeter van de muur staan en niet ingedraaid.

Puur om te kijken wat er gebeurt.
In het laag is het een flink stuk onrustiger geworden.  Maar het midden en hoog lijkt me een stuk schoner geworden.
Stereo is er ook nog ruim voldoende.

De bass knop moest wel een stukje naar links omdat het anders te veel wordt.

Naim adviseert om minimaal 25 centimeter tot max een meter aan te houden vanaf de muur. Gemeten vanaf de achterkant van de kast.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2015, 09:18:07 »
Mijn Xavian set staat weer een stukje van de muur af.

Er gebeurde te veel vreemde dingen met de LS tegen de muur. 
De stemmen hadden soms een beetje vreemd zoemend ondertoontje. En de problemen in het laag werden nogal extreem.
Zonder correctie kom je daar niet mee weg.
Er komt in de toekomst denk ik wel een keer een Lyngdorf TDAI 2170.
Maar daar moet ik nog even geduld mee hebben.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2015, 13:23:19 »
Nochtans, ik heb al een paar keer een demo meegemaakt met hun grote Lyngdorf Steinway  Model D en die staat altijd volledig vrij opgesteld, zo vrij als maar kan.

Zijn het toevallig niet hun "eigen" speakers die ze tegen de muur zetten?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Ehhh Lyngdorf luidsprekeropstelling ? ?
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2015, 18:17:41 »
Subwoofers staan bij voorkeur wel tegen de wand en het liefst in een hoek.

Maar het midden en hoog staan vrij.
Maar als je de gebruiksaanwijzing gaat lezen wordt er aangeraden om luidsprekers vlak tegen de muur te zetten.
Luidsprekers met de baspoort aan de achterkant op ongeveer 5 cm afstand van de muur om de functie van de poort niet te verstoren.

Lyngdorf Steinway heb ik nog nooit gehoord.  Wel al diverse keren het roomperfect systeem, en dat was altijd indrukwekkend.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000