Auteur Topic: mijn eigen luisterplekje!  (gelezen 25690 keer)

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2015, 20:48:15 »
Wat zijn eigenlijk de afmetingen van je luisterkamer Cantodea? De vraag achter de vraag is of je van plan bent om de luidsprekers in de lengterichting van de kamer of in de breedterichting van de kamer te plaatsen? Tja, in sommige gevallen heb je niks te willen en bepaalt de indeling van de kamer de opstelling van de luidsprekers voor je...
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 20:42:28 door Fourplay »

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2015, 21:32:46 »
De kamer meet 4 op 3, klein dus. De luidsprekers komen in de lengterichting. Frontjes van de speakers zo'n 80 cm van de achterwand. Vanuit het hart van de tweeter 210 cm uit elkaar en de luisterstoel op 225 vanaf de luidspreker. Zo blijf ik op ongeveer een meter van de achterwand met mijn hoofd. Dit is natuurlijk allemaal theoretisch. De kamer staat nu volledig gestript en morgen ga ik alles eens opstellen en de kamer meten met fuzzmeasure pro (osx app). Zo weet ik al gelijk welke richting het zal uitgaan.

Er ligt nu een houtenvloer, hierop komt een ondervloerplaat van 4mm. Daarboven komt dan een vilten ondertapijt van 5mm en daarop het uiteindelijke vasttapijt. Dit wordt een hoogpolig zwaar tapijt. Natuurlijk ook een likje verf.

Hiermee ga ik starten en terug meten. Omdat de speakers op zo'n 30 cm van de zijwand komen te staan, relatief dicht dus, verwacht ik hier wel enige problemen. Enkele difusers of wandtapijten kunnen hier dan misschien soelaas brengen.

In eerste instantie ga ik hier een onlangs aangekochte tweedehands setje plaatsen. Mocht het onvergoeds goed klinken, dan komt hier misschien wel de hoofdset te staan, wie weet...
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 08:42:44 door Cantodea »
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #17 Gepost op: 20 november 2015, 08:01:08 »
Gaaf project!!

Hou ons op de hoogte.
En ik denk dat het zo maar eens zou kunnen dat de hoofdset gaat verhuizen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2015, 08:21:40 »
Ik zou nooit anders willen.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2015, 11:41:22 »
Ik daarin tegen niet... Ik zie het als een gezellig samen zijn en een passie delen..... En er is hier qua tijd ruimte zat om ongestoord alleen te kunnen genieten/luisteren..
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2015, 13:12:32 »
In eerste instantie ga ik hier een onlangs aangekochte tweedehands setje plaatsen. Mocht het onvergoeds goed klinken, dan komt hier misschien wel de hoofdset te staan, wie weet...

In een kleine ruimte zou je ook met nearfield monitors kunnen gaan luisteren. Met een paar goede nearfield monitoren in een kleine ruimte kun je in een kleine ruimte ontzettend dicthbij de muziek komen. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #21 Gepost op: 20 november 2015, 13:27:48 »
In eerste instantie ga ik hier een onlangs aangekochte tweedehands setje plaatsen. Mocht het onvergoeds goed klinken, dan komt hier misschien wel de hoofdset te staan, wie weet...

In een kleine ruimte zou je ook met nearfield monitors kunnen gaan luisteren. Met een paar goede nearfield monitoren in een kleine ruimte kun je in een kleine ruimte ontzettend dicthbij de muziek komen. :)

met deze bijvoorbeeld K&H O300D top in een kleine ruimte. Toppie!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #22 Gepost op: 20 november 2015, 13:28:45 »
In eerste instantie ga ik hier een onlangs aangekochte tweedehands setje plaatsen. Mocht het onvergoeds goed klinken, dan komt hier misschien wel de hoofdset te staan, wie weet...

In een kleine ruimte zou je ook met nearfield monitors kunnen gaan luisteren. Met een paar goede nearfield monitoren in een kleine ruimte kun je in een kleine ruimte ontzettend dicthbij de muziek komen. :)
Dat is correct !  Toppie!

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #23 Gepost op: 20 november 2015, 13:44:13 »
In eerste instantie ga ik hier een onlangs aangekochte tweedehands setje plaatsen. Mocht het onvergoeds goed klinken, dan komt hier misschien wel de hoofdset te staan, wie weet...

In een kleine ruimte zou je ook met nearfield monitors kunnen gaan luisteren. Met een paar goede nearfield monitoren in een kleine ruimte kun je in een kleine ruimte ontzettend dicthbij de muziek komen. :)

met deze bijvoorbeeld K&H O300D top in een kleine ruimte. Toppie!

Daarmee lukt dat inderdaad wel. Een voorversterker erbij en gaan met die banaan :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #24 Gepost op: 20 november 2015, 13:53:24 »
Maar met een wat lager budget kan het ook leuk zijn met bijvoorbeeld

Focal Solo

Dynaudio BM6a

Genelec 8040

Maar de K+H's die Richard post zijn in deze lijst wel 'de maatstaf'. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2015, 13:57:02 »
how, de Focals hebben schade zie ik.....

Als het wat goedkoper moet zijn dan 2K dan is een set Neumann KH 120's (vervanger van K+H O110) overigens ook een hele mooie optie:

Neumann KH120

nog een paartje
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #26 Gepost op: 20 november 2015, 18:30:13 »
Ziehier de proefopstelling. Het klinkt nu al zeer bevredigend. Natuurlijk is er teveel galm, maar je hoort dat er potentie is. De basweergave is zelfs uitstekend.
Deze luidsprekers zijn Celestion Ditton 3, maar deze beloofd aan mijn dochter. Er komen in eerste instantie Celestion 11 (een beetje gelijkaardig als de diaton drie, denk ik). Maandag begin ik te schilderen, daarna de vloerbedekking.


Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2015, 18:55:48 »
Goed bezig! Succes met je project!  :D
ADAM    Bryston     DENON

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2015, 20:58:19 »
Goed bezig Catodea, zo te zien ga je een leuke winter tegemoet. Zodra je kamer straks wat meer ingekleed is zal ook de galm verminderen... Ik ben overigens qua looks erg gecharmeerd van de Celestion Ditton 3 speakers...

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: mijn eigen luisterplekje!
« Reactie #29 Gepost op: 20 november 2015, 21:37:22 »
Erg leuk voor je dochter, die Ditton3.
Is een prima speaker.
Denk dat ze er net zo van zal genieten als de mijne die ik op gelijke wijze heb voorzien van fraaie speakers.
Hoop voor jou dat de 11 het daar mooier doet.  :)
De vloerbedekking zal alvast een gunstig effect hebben, tenzij je daar plavuizen gaat leggen.