Auteur Topic: Nieuwe DAC, of toch niet?  (gelezen 35206 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #30 Gepost op: 12 november 2015, 21:47:49 »
Het zal het geluid geweest zijn dat uit de speakers kwam wat mooi gevonden werd. Mooi is daarbij een subjectieve grootheid hetgeen waarschijnlijk inhoudt dat ie zich prettig heeft gevoeld. En dat waarschijnlijk door de muziekkeuze en de luidheid waarmee gespeeld werd.

Groet,
Jacco

Als dat het antwoord was geweest dan had ik als volgt gereageerd: Oke, duidelijk. Ik kreeg even de indruk dat je de DAC mooi vond klinken....want dat schreef je....ach slipp of the keyboard. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #31 Gepost op: 12 november 2015, 22:25:38 »
[...]Ik kreeg even de indruk dat je de DAC mooi vond klinken.[...]
En wat deed dat met je? Welke associaties riep dat bij je op?

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #32 Gepost op: 12 november 2015, 23:45:20 »
Er gebeurde zoveel met me...soort van rollercoaster van gevoelens die door me heen gingen. Kan eigenlijk niet goed aangeven welke het allemaal waren. De associaties hebben daardoor ook weinig ruimte gekregen......lief dat je er naar vraagt.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #33 Gepost op: 13 november 2015, 06:14:50 »
Hij gaat weer lekker.   :rofl:  :rofl:  :rofl:

Maar het klopt uiteraard.
De DAC was niet kapot en deed gewoon zijn werk. 
Waarna het analoge signaal door een voorversterker en eindversterker van voldoende grootte werd gemaakt om de luidsprekers de kans te geven om het mooi weer te geven.

Sorry hoor jongens, dat ik een rollercoaster van gevoelens heb veroorzaakt.  Aan de andere kant het laat je wel voelen dat je leeft.  :D

Nee,  ik ben er van overtuigd dat elke DAC , mits technisch oké, zijn werk goed doet.  En een gewoon  goed signaal geeft.
Maar soms denk ik toch wel eens iets te horen.  Maar dat is vaak terug te voeren op de bron of volume of luisterplek of hoofdpijn of etc etc etc.
Toch had ik het idee/gevoel dat de nieuwe DAC van Richard het toch nog wat mooier deed dan de "oude".  Maar dat zal wellicht niet blind te bevestigen zijn.
Kan goed met de bron te maken hebben of uitgangsnivo van de DAC.

Maar ik kan niet anders zeggen dan dat de set van Richard heel erg goed is en zeer fraai muziek weergeeft.  Daarnaast is de Ifi DAC , in mijn ogen, een mooi ding om te zien.
Als je er tegen aan tikt zal er vast een mooie technische klank te horen zal zijn.

Of is het zo , als we toch aan het muggen sorteren zijn, dat je moet zeggen dat de luidsprekers mooi klinken?  De set zelf klinkt niet.
Of moeten we zelfs zeggen dat de luidspreker de lucht op dusdanige manier in beweging brengt en dat de ruimte de beweging niet al te veel stoort zodat onze oren een mooi geluid te verwerken kregen.
Waardoor onze hersenen dit als zeer mooi en aangenaam interpreteren?

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #34 Gepost op: 13 november 2015, 08:35:00 »
Had ik dit gisteren maar gelezen..ik heb nu slecht geslapen...bleef maar piekeren. Zelfs om 03.00 uur even wezen kijken of je toch nog een uitleg had gegeven. Uiteindelijk om 06.14.50 in slaap gevallen (precies het moment dat jij je post poste...toeval bestaat niet).

Dus net wakker...kort nachtje. Ik kan een beetje prikkelbaar zijn, mijn excuses alvast.

Goedddd....dank voor je uitleg Marcel. Hij is de moeite waard. Ik hoef overigens niet iets blind te testen om het te mogen ervaren. Het is maar een hobby in mijn huiskamer.

Dus je vond de DAC wel degelijk mooi klinken......alleen ga je dat blind niet horen boeiend!!!!

Ik heb hier (blind) een verschil gehoord tussen 2 netwerkkabels....tsja.

Gr Hans

Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #35 Gepost op: 13 november 2015, 09:03:18 »
Had ik dit gisteren maar gelezen..ik heb nu slecht geslapen...bleef maar piekeren. Zelfs om 03.00 uur even wezen kijken of je toch nog een uitleg had gegeven. Uiteindelijk om 06.14.50 in slaap gevallen (precies het moment dat jij je post poste...toeval bestaat niet).

Dus net wakker...kort nachtje. Ik kan een beetje prikkelbaar zijn, mijn excuses alvast.

Goedddd....dank voor je uitleg Marcel. Hij is de moeite waard. Ik hoef overigens niet iets blind te testen om het te mogen ervaren. Het is maar een hobby in mijn huiskamer.

Dus je vond de DAC wel degelijk mooi klinken......alleen ga je dat blind niet horen boeiend!!!!

Ik heb hier (blind) een verschil gehoord tussen 2 netwerkkabels....tsja.

Gr Hans

We kunnen nog wel even doorgaan op bovenstaande maar dat gaat een herhaling van een herhaling van een herhaling worden.
En dat is iets wat jij , als ik het goed heb, nogal zinloos en vervelend vindt.

Overigens heb ik wel heel erg goed geslapen.  Daarom zag ik vanmorgen je bericht pas.  Sorry voor je slechte nachtrust.

En jij hebt blind verschillen gehoord tussen netwerk kabels?   Knap.  Echt knap. 

Marcel
« Laatst bewerkt op: 13 november 2015, 09:05:05 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #36 Gepost op: 13 november 2015, 09:15:17 »
Nee,  ik ben er van overtuigd dat elke DAC , mits technisch oké, zijn werk goed doet.  En een gewoon  goed signaal geeft.
Maar soms denk ik toch wel eens iets te horen.  Maar dat is vaak terug te voeren op de bron of volume of luisterplek of hoofdpijn of etc etc etc.
Toch had ik het idee/gevoel dat de nieuwe DAC van Richard het toch nog wat mooier deed dan de "oude".  Maar dat zal wellicht niet blind te bevestigen zijn.

Waarom zou je dat bevestigd moeten zien.  :o Je denkt het toch te horen en daar gaat het toch om bij het beluisteren van muziek.    8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #37 Gepost op: 13 november 2015, 09:38:34 »
Nee,  ik ben er van overtuigd dat elke DAC , mits technisch oké, zijn werk goed doet.  En een gewoon  goed signaal geeft.
Maar soms denk ik toch wel eens iets te horen.  Maar dat is vaak terug te voeren op de bron of volume of luisterplek of hoofdpijn of etc etc etc.
Toch had ik het idee/gevoel dat de nieuwe DAC van Richard het toch nog wat mooier deed dan de "oude".  Maar dat zal wellicht niet blind te bevestigen zijn.

Waarom zou je dat bevestigd moeten zien.  :o Je denkt het toch te horen en daar gaat het toch om bij het beluisteren van muziek.    8)

Bevestiging is voor mij niet nodig.   Music Het gaat mij vooral om de muziek.  En dat gaat met de Ifi DAC en de overige delen van de set van Richard heel erg goed.

Marcel  Headbanging
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #38 Gepost op: 13 november 2015, 09:45:17 »
Had ik dit gisteren maar gelezen..ik heb nu slecht geslapen...bleef maar piekeren. Zelfs om 03.00 uur even wezen kijken of je toch nog een uitleg had gegeven. Uiteindelijk om 06.14.50 in slaap gevallen (precies het moment dat jij je post poste...toeval bestaat niet).

Dus net wakker...kort nachtje. Ik kan een beetje prikkelbaar zijn, mijn excuses alvast.

Goedddd....dank voor je uitleg Marcel. Hij is de moeite waard. Ik hoef overigens niet iets blind te testen om het te mogen ervaren. Het is maar een hobby in mijn huiskamer.

Dus je vond de DAC wel degelijk mooi klinken......alleen ga je dat blind niet horen boeiend!!!!

Ik heb hier (blind) een verschil gehoord tussen 2 netwerkkabels....tsja.

Gr Hans

We kunnen nog wel even doorgaan op bovenstaande maar dat gaat een herhaling van een herhaling van een herhaling worden.
En dat is iets wat jij , als ik het goed heb, nogal zinloos en vervelend vindt.

Overigens heb ik wel heel erg goed geslapen.  Daarom zag ik vanmorgen je bericht pas.  Sorry voor je slechte nachtrust.

En jij hebt blind verschillen gehoord tussen netwerk kabels?   Knap.  Echt knap. 

Marcel

Oke.....dan omdat jij denkt dat ik dat niet wil stoppen we ermee. Excuses zijn niet nodig...wil alleen maar dat er geluisterd wordt naar mijn gevoelens. Volgens mij heb ik een bepaald hormoon teveel binnen gekregen. :think:

Ik weet niet of het knap is geweest...eerlijk gezegd was ik nogal verbaasd..zeker omdat het blind was.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #39 Gepost op: 13 november 2015, 09:55:40 »
Wil jij dan wel verder dicussieren over DAC "verschillen" en kabel (voor analoge en digitale signalen) "verschillen"?

Ik zal dan wel proberen om rekening te houden met je hormoonhuishouding.   zwaaizwaai

Laat maar weten.   ;D Headbanging

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #40 Gepost op: 13 november 2015, 10:21:14 »
Ik heb hier (blind) een verschil gehoord tussen 2 netwerkkabels....tsja.

Laatst wou ik een vriend van me bellen en toen bleek da thij mij tegelijkertijd probeerde te bellen; toeval noem je dat :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #41 Gepost op: 13 november 2015, 10:47:15 »
Wil jij dan wel verder dicussieren over DAC "verschillen" en kabel (voor analoge en digitale signalen) "verschillen"?

Ik zal dan wel proberen om rekening te houden met je hormoonhuishouding.   zwaaizwaai

Laat maar weten.   ;D Headbanging

Marcel

Goeie vraag...nee...daar wil ik niet over discussiëren. Vind ik echt compleet niet boeiend meer. Ik ben wel (oprecht) nieuwsgierig naar wat mensen ervaren en hoe ze dit rijmen met hun eigen gedachten over in dit geval audio. En ik probeer daar geen oordeel over te hebben.

Ik heb hier (blind) een verschil gehoord tussen 2 netwerkkabels....tsja.

Laatst wou ik een vriend van me bellen en toen bleek da thij mij tegelijkertijd probeerde te bellen; toeval noem je dat :)

Krom vergelijk maar goed...deze tijd heb ik dus gehad. Boeiend dat jij het toeval vindt. Geen idee waarom jij dat wilt benoemen...moet ik nu gaan twijfelen of misschien doe ik dat al ? Of wil jij mijn ervaring nuanceren, of mijn testopzet of mijn wijze van blindtesten in twijfel trekken ?

Wat het ook is...ik vind het totaal niet boeiend. Dat anderen mijn zienswijze niet boeiend vinden kan ik me ook wel voorstellen. Maar ergens vind ik dat ook weer niet heel boeiend...

Woord van de dag: Boeiend!!!!  ;D

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 13 november 2015, 10:54:47 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #42 Gepost op: 13 november 2015, 10:59:24 »
[...]
Of wil jij mijn ervaring nuanceren, of mijn testopzet of mijn wijze van blindtesten in twijfel trekken ?
[...]
Als er niemand zich aandient, wil ik dat wel.

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #43 Gepost op: 13 november 2015, 11:05:47 »
Ook als je weet dat ik het totaal niet boeiend vindt ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #44 Gepost op: 13 november 2015, 11:13:59 »
Ook als je weet dat ik het totaal niet boeiend vindt ?

Gr Hans
Juist dan  ;D

Groet,
Jacco