Auteur Topic: Nieuwe DAC, of toch niet?  (gelezen 35392 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2015, 06:31:27 »
Dat is een mooie DAC om te zien en om te horen.

En ik heb er al aardig wat uurtjes naar mogen luisteren bij Richard.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2015, 14:43:21 »
Wat klonk er mooi aan ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2015, 15:25:12 »
Er klonk naar mijn mening niets niet goed aan toen ik hem hoorde bij Richard. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2015, 15:43:15 »
 ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2015, 17:59:34 »
Wat klonk er mooi aan ?

Gr Hans

Welk antwoord is het juiste antwoord?   ;D ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2015, 18:03:17 »
Geen idee....jij schrijft het...ik vraag het. Maar ws een slip of the keyoard want een DAC klinkt niet mooi....hij geeft gewoon geluid door.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2015, 18:22:54 »
Geen idee....jij schrijft het...ik vraag het. Maar ws een slip of the keyoard want een DAC klinkt niet mooi....hij geeft gewoon geluid door.

Gr Hans

Ja.   Maar ik denk dat jij heel erg goed weet wat ik bedoel met ziet er goed uit en klinkt ook mooi.  :) ;)

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2015, 18:27:42 »
Eerste snap ik wel (ziet er mooi uit) 2e niet. Jij ook niet als ik het goed begrijp ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2015, 18:45:49 »
Wat wil je horen Hans? :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #24 Gepost op: 12 november 2015, 18:50:17 »
Eerste snap ik wel (ziet er mooi uit) 2e niet. Jij ook niet als ik het goed begrijp ?

Gr Hans

ik begrijp het eerste en tweede deel wel. Jij begrijpt het ook. Maar je wilt iets anders horen.  of niet? 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #25 Gepost op: 12 november 2015, 18:55:41 »
Toen ik hem hoorde leek hij alles goed te doen. Maar het is 'maar' een DAC he. Mijn ovatting is dat wat ik hoorde bij Richard vooral het resultaat is van hoe de luidsprekers met het inkomend signaal omgaan en hoe zich dat uit in de ruimte, niet zozeer de D/A conversie van het signaal.

Over conversie van digitaal signaal naar analoog hoeven we niet al te spannend te doen. Het is heel complex, maar het is een uitdaging waar de mensheid een vinkje achter kan zetten. Dat is namleijk uitstekend te realiseren. Je kan zelfs een signaal D/A/D/A converteren zonder het verschil te horen met hetzelfde bronsignaal dat alleen D/A geconverteerd is.

De afwijking in D/A conversie is microminimaal vergeleken met de grove schending die de allerbeste luidsprekers een audiosignaal toedoen.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #26 Gepost op: 12 november 2015, 19:02:45 »
De afwijking in D/A conversie is microminimaal vergeleken met de grove schending die de allerbeste luidsprekers een audiosignaal toedoen.

Ter illustratie:

De D/A converter die ik gebruik is een die meetbaar relatief goed presteert (ten opzichte van high-end DAC's) als het gaat om vervorming van het signaal.



Deze actieve Geithain RL944K monitors presteren relatief goed (ten opzichte van high-end luidsprekers) als het gaat om vervorming:


Te zien is dat de Benchmark DAC minder dan 0,0003% vervormt bij alle frequenties en dat de Geithain monitors vervormen tussen 0,2 en 0,5%.

Dat is ca. 1000 keer zoveel. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #27 Gepost op: 12 november 2015, 21:24:12 »
Wat wil je horen Hans? :)

Waarom die mooi klinkt.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2015, 21:32:09 »
Eerste snap ik wel (ziet er mooi uit) 2e niet. Jij ook niet als ik het goed begrijp ?

Gr Hans

ik begrijp het eerste en tweede deel wel. Jij begrijpt het ook. Maar je wilt iets anders horen.  of niet? 

Marcel

Leuk woordspelletjes....je opmerking (over dat de DAC mooi klonk) viel mij op. IK dacht huh ? Hoort Dali nu of een DAC mooi klinkt en betekent dat dan dat er ook DAC's zijn die hij heeft gehoord die niet mooi klonken ?

Toen dacht ik....hmmmmm...laat ik de vraag gewoon stellen: Wat klonk er mooi aan ? (een eventuele andere vraag zou dan nog wel komen bv...zijn er dan ook dac's die niet mooi klinken ?)

Daar kreeg ik vervolgens geen duidelijk antwoord op...behalve een vage tegenvraag incl smiley. Waarop ik vervolgens dacht: Dan vul ik het maar in met de slipp of the keyboard.

En dan gaat het mis...want vervolgens vertel je mij dat ik prima weet wat jij bedoelt...incl 2 knipogen. Euhhhhh nee....want anders zou ik het je niet vragen.

Dus nee ik heb geen idee wat je bedoelt met de DAC klinkt mooi.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #29 Gepost op: 12 november 2015, 21:40:13 »
Laten we bovendien vooropstellen dat DAC's niet kunnen klinken (anders kun je de rest van de keten net zo goed uitzetten). Het zal het geluid geweest zijn dat uit de speakers kwam wat mooi gevonden werd. Mooi is daarbij een subjectieve grootheid hetgeen waarschijnlijk inhoudt dat ie zich prettig heeft gevoeld. En dat waarschijnlijk door de muziekkeuze en de luidheid waarmee gespeeld werd.

En dat zal met andere DAC's ook zo geweest zijn als ze in hetzelfde kastje waren ingebouwd en op dezelfde plek neergezet waren. Of niet, maar dan zijn ze stuk.

Ik denk dan ook dat we, technisch gezien, de conclusie kunnen trekken dat de DAC in kwestie niet stuk is.

Groet,
Jacco