Auteur Topic: Nieuwe DAC, of toch niet?  (gelezen 35201 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Nieuwe DAC, of toch niet?
« Gepost op: 10 november 2015, 19:34:29 »
Mijn huidige dac, een dacmagic, is ruim 7 jaar oud. Het is een goede dac, maar nog met een ouwerwetse usb verbinding. Omdat ik mijn muziekjes op een Imac heb, en die stream via een optische kabel, zou ik nu een dac willen aanschaffen die dat via een asynchrone usb verbinding doet, want dit zou beter zijn dan een optische verbinding. Het probleem is ik zie het bos door de bomen niet, de hoeveelheid verschillende dacs is enorm. Voorts vraag ik mij af of het geluid daadwerkelijk gaat verbeteren/veranderen? Een ander probleem is natuurlijk, dat je zoiets moet kunnen beluisteren en het liefst thuis natuurlijk, maar vind maar eens een dealer die je een dac zomaar gaat meegeven. Dus voordat ik geld uitgeef, graag jullie mening en advies hieromtrent.
Enkele modellen die ik op het oog heb:

Teac UD 501


Marantz


Of de mogelijkheid om een DAC te laten inbouwen in mijn Primare I22 versterker, maar die dac is mogelijks niet veel beter dan mijn huidige.

Verder heb je ook nog zoiets als de Audioquest Dragonfly en de Meridian Explorer 2, beide zijn een soort usb stiks.

Veel vragen dus..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2015, 21:15:23 »
Ik heb de Meridian Explorer I, en die bevalt me uitstekend. Goede componenten, goede reviews, goede DAC chip, kost een handvol duiten. Maar ik moet je zeggen: ook dit is waarschijnlijk erg persoonlijk, dusss...
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2015, 07:58:59 »
iFi ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2015, 09:32:08 »
De DAC magic is toch een goede DAC? Waarom wil je een andere?

Ik zie niet waarom een asynchrone usb verbinding beter zou zijn dan een optische spdif namelijk.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2015, 09:46:17 »
Voorts vraag ik mij af of het geluid daadwerkelijk gaat verbeteren/veranderen?

Nee dat gaat echt niet gebeuren. Bij veel mensen is dit de perceptie, maar wanneer je het rationeel test is dat verschil ineens verdwenen :)

Wanneer je geluidskwaliteit als reden gebruikt om een nieuwe DAC te kopen dan is dat een beetje zonde van je geld. Het geluid wordt er namelijk niet beter van.

Zelf ben ik in mijn beide sets overgestapt van E-MU naar Benchmark D/A converters. Ik ben heel blij met de aansluitmogelijkheden en het gemak waarmee ik ze kan bedienen maar het geluid is hetzelfde. Gelukkig was het geluid ook geen argument om te gaan upgraden :)

Als je tevreden bent met je DAC zou ik geen andere zoeken. Als je baalt van stabiliteit van drivers, aansluitmogelijkheden, bediengemak, hoe het apparaat eruit ziet of wat je ermee kan dan zou ik verder zoeken en juist die argumenten gebruiken om een nieuwe DAC te selecteren, zodat een toekomstige DAC in al die wensen voorziet.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2015, 09:54:20 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2015, 16:37:24 »
Voorts vraag ik mij af of het geluid daadwerkelijk gaat verbeteren/veranderen?

Nee dat gaat echt niet gebeuren. Bij veel mensen is dit de perceptie, maar wanneer je het rationeel test is dat verschil ineens verdwenen :)

Wanneer je geluidskwaliteit als reden gebruikt om een nieuwe DAC te kopen dan is dat een beetje zonde van je geld. Het geluid wordt er namelijk niet beter van.

Zelf ben ik in mijn beide sets overgestapt van E-MU naar Benchmark D/A converters. Ik ben heel blij met de aansluitmogelijkheden en het gemak waarmee ik ze kan bedienen maar het geluid is hetzelfde. Gelukkig was het geluid ook geen argument om te gaan upgraden :)

Als je tevreden bent met je DAC zou ik geen andere zoeken. Als je baalt van stabiliteit van drivers, aansluitmogelijkheden, bediengemak, hoe het apparaat eruit ziet of wat je ermee kan dan zou ik verder zoeken en juist die argumenten gebruiken om een nieuwe DAC te selecteren, zodat een toekomstige DAC in al die wensen voorziet.

Dat klinkt mij bekend en vreemd in de oren. ;D Net alsof je een auto koopt die mooi egaal van kleur is, maar ja, de staat van de banden doen er niet toe, de stoelen hoeven niet lekker te zitten en het stuur mag los zitten.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2015, 16:41:24 »
Je moet audio nooit met een auto vergelijken, maar gewoon een Benz gaan rijden.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2015, 17:03:01 »
Voorts vraag ik mij af of het geluid daadwerkelijk gaat verbeteren/veranderen?

Nee dat gaat echt niet gebeuren. Bij veel mensen is dit de perceptie, maar wanneer je het rationeel test is dat verschil ineens verdwenen :)

Wanneer je geluidskwaliteit als reden gebruikt om een nieuwe DAC te kopen dan is dat een beetje zonde van je geld. Het geluid wordt er namelijk niet beter van.

Zelf ben ik in mijn beide sets overgestapt van E-MU naar Benchmark D/A converters. Ik ben heel blij met de aansluitmogelijkheden en het gemak waarmee ik ze kan bedienen maar het geluid is hetzelfde. Gelukkig was het geluid ook geen argument om te gaan upgraden :)

Als je tevreden bent met je DAC zou ik geen andere zoeken. Als je baalt van stabiliteit van drivers, aansluitmogelijkheden, bediengemak, hoe het apparaat eruit ziet of wat je ermee kan dan zou ik verder zoeken en juist die argumenten gebruiken om een nieuwe DAC te selecteren, zodat een toekomstige DAC in al die wensen voorziet.

Dat klinkt mij bekend en vreemd in de oren. ;D Net alsof je een auto koopt die mooi egaal van kleur is, maar ja, de staat van de banden doen er niet toe, de stoelen hoeven niet lekker te zitten en het stuur mag los zitten.

Nee dat zouden significante verschillen zijk Die zijn er niet tussen dac's op gebied van geluidskwaliteit.
Ze vervormen allemaal honderdsten of duizendsten procenten.

Dus het is auto a kiezen in plaats van auto b met bv 'acceleratie' als reden terwijl auto a van 0 naar 100 gaat in 7,056 seconden en auto b in 7,0561.

Dan is acceleratie net zon zwak argument als geluidskwaliteit dat bij dac's is..

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2015, 17:40:17 »

Nee dat zouden significante verschillen zijk Die zijn er niet tussen dac's op gebied van geluidskwaliteit.
Ze vervormen allemaal honderdsten of duizendsten procenten.

Dus het is auto a kiezen in plaats van auto b met bv 'acceleratie' als reden terwijl auto a van 0 naar 100 gaat in 7,056 seconden en auto b in 7,0561.

Dan is acceleratie net zon zwak argument als geluidskwaliteit dat bij dac's is..

Je hebt gelijk.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2015, 18:21:47 »
Dus gewoon het kleurtje uitzoeken wat je het mooiste vindt....
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2015, 18:35:42 »
indd uiterlijk, maar ook aansluitmogelijkheden (ingangen en uitgangen) en functionele eigenschappen.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2015, 19:51:19 »
?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2015, 20:05:05 »
indd uiterlijk, maar ook aansluitmogelijkheden (ingangen en uitgangen) en functionele eigenschappen.
Dat was ook een beetje de onderliggende gedachte. Kleur en opties, geluidskwaliteit maakt geen verschil. Maar de kleur kan je geluidsbeleving natuurlijk wel beïnvloeden. Iets waar je visueel blij van wordt klinkt gewoon lekkerder. Of je bent domweg meer relaxed als je tevreden bent over je aanschaf...
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2015, 21:47:57 »
ah ok. Ja, helemaal mee eens. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Nieuwe DAC, of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2015, 22:18:45 »
Niet omdat ik hem heb... Maar je zou ook nog naar grote, voeding en mogelijkheden van het DAC zelf kunnen kijken... Ik heb bewust voor een wat kleinere gekozen, en daarbij is de gene die ik heb (een IFI-DAC 2) een DAC die alles tot en met DSD kan afspelen voor een relatief gunstige prijs.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal