Auteur Topic: Rumblewaarden  (gelezen 11629 keer)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Rumblewaarden
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2015, 03:55:27 »
[...]Ik zie in deze grafiek mbt de filtering dat er eigenlijk bij de 6 Hz een eerste orde filter gebruikt moet worden en de twee andere frequenties zijn zo te zien tweede orde. Dat moet ik eigenlijk nog aanpassen in mijn matlab script.

Het resultaat JVC QL-Y5F ongewogen: 38 dB voor links en 34 dB voor rechts.
Gewogen: 53 dB voor links en 47 dB voor rechts.

Groet,
Jacco

Ik denk dat wat je hier zegt zomaar kan kloppen gegeven dan de standaardmeting voor wat rumble betreft. De Garrard 401 laat zoals al eerder hier gezegd de door mij gevonden ongewogen -35 dB noteren. De JVC QL-Y5F verschilt voor wat de rumble betreft getalsmatig niet belangrijk veel van de Garrard 401 maar de aard ervan kan maken dat het anders aanhoort. Ik ken de JVC-platenspeler niet. 

Het hangt vooral erg af van de dynamiek in de opname of de rumble ja dan nee hoorbaar is, weet ik uit ervaring. Zijn er in de af te spelen muziek qua modulatiesterkte grote verschillen dan hoor je in de laat ik zeggen ppp-fragmenten vanzelfsprekend het onvermijdelijke gestommel van het loopwerk. Is de dynamiek van de muziek gering - dan wel kunstmatig gering gemaakt - en wordt er voldoende hoog uitgestuurd dan zal de rumble worden gemaskeerd en zul je geen last hebben van rumble. Zoals al eerder in dit draadje verteld, schoof ik heel lang geleden mijn Thorens TD124 aan de kant voor de in rumble-opzicht belangrijk stillere snaaraangedreven Thorens TD125. Dat scheelt een dB of 9 op de gewogen schaal en dat verschil is goed hoorbaar als de muzieksoort daar aanleiding voor geeft.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #31 Gepost op: 14 november 2015, 10:26:28 »
Ik ben niet bang om op mijn snuit te gaan,ik wil best mijn Thorens 124 meebrengen.
De motor is opgehangen met een noice reductionkit is een interresante omschijving van 3 veertjes waarmee de motor is opgehangen ipv van 3 sluitringen.
Volgens opgave is zou dat het gestommel met 6 db reduceren.
Ik zou daar wel een meting van willen zien.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2015, 12:39:41 »
Klinkt heel goed allemaal, ik kijk er naar uit.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2015, 14:25:13 »
Nu nog een locatie prikken waar en wanneer dat kan gebeuren.
Misschien zijn er nog meer belangstellende.
Bij Carl op zijn luisterzolder zou leuk zijn :)
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2015, 15:15:50 »
Ja, ik ga alvast spulletjes bij elkaar zoeken. Vanmiddag heb ik mijn script zo geschreven dat ik nu nette Butterworth filtering kan toepassen op de data, en het draait momenteel probleemloos.  ;D

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2015, 16:06:51 »
Mijn idee was de nieuwjaarsbijeenkomst. Meten en daarna luisteren. We hebben als een 124 en 160, nu nog een DD.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2015, 16:43:40 »
Mijn idee was de nieuwjaarsbijeenkomst. Meten en daarna luisteren. We hebben als een 124 en 160, nu nog een DD.

Voor zover het er nu uitziet, zal dat niet gaan Carl.  Ik hoop binnenkort meer te kunnen melden.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2015, 18:14:30 »
Dan moeten we even kijken want mijn luisterzolder is nu even leeg.