Auteur Topic: Rumblewaarden  (gelezen 11626 keer)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Rumblewaarden
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2015, 17:46:28 »
Ik beweer niets Ruud. Waar het me eigenlijk om gaat is, dat ik steeds in de bladen lees dat de gereviseerde  301, 401 en 124 met een goede console moderne rumblewaarden hebben. Alleen staan daar nooit meetcijfers bij. Op een collega forum beweerde zelfs iemand dat zijn Dual 1019 een rumble had van -59. Volgens mij kan dat bijna

PS ik heb zelf een nog een 1019. Na alle lovende berichten op internet zit ik erover te denken om hem weer gebruiksklaar te maken. Een "poor mans" 124. Een zware console is ook voor niet te veel te koop bij Ebellholz.de.  Vandaar de discussie.

Jij beweert niks zeg je... Goed. Klopt het dat je beweert - en ik zal je voor de duidelijkheid even letterlijk citeren - "Ik zou wel eens een meting willen zien bij een 401 of 124 die geen last van rumble zou hebben." Vandaar mijn vraag waar baseer je op dat de Thorens TD125 geen last van rumble heeft? Wie heeft je dat zeg maar wijsgemaakt want het verhaal klopt niet.

Ik heb wel een idee hoe zo'n verhaaltje de wereld in komt want als je vinyl draait waar weinig dynamiek in zit en de gemiddelde uitsturing van de modulatie hoog is wordt ook -35 dB ongewogen rumble - de rumblewaarde van de Garrard 401 (!) - moeiteloos gemaskeerd en lijkt het alsof er geen rumble is. Maar dat lijkt alleen maar zo want die rumble is er vanzelfsprekend wel en dat hoor je goed als je bijvoorbeeld een stuk klassieke muziek dat op vinyl staat draait en dan doel ik op fluisterzachte passages waar je de rumble van de genoemde Garrard of de Thorens goed kunt horen als je afspeelt op een realistisch niveau. En nee dat goed kunnen horen van de rumble beperkt zich dan niet tot een enkele lp waar je dat bij kunt horen: ik heb ik mijn collectie vinyl diverse opnames staan waarvan ik je het gestommel van met name het rubber tussenwiel goed kan laten horen. De reden dat ik destijds - we schrijven dan 1969 - mijn Thorens TD124 verving voor een Thorens TD125 was puur omdat de TD125 belangrijk minder last had van rumble. Het verschil tussen een Thorens TD125 en de TD124 is altijd nog een dB of 9 uitgaande van de gewogen waardes. Ofschoon je in de buurt van -68 dB gewogen ook in de buurt komt van de rumble die het vinyl zelf maakt - bij de ene plaat is dat belangrijk gunstiger dan bij de ander - is het denk ik weinig zinvol om draaitafels te construeren die nog minder dan het niveau van de TD125 aan rumble (-68 dB gewogen; -48 dB ongewogen) produceren.

Dat de Dual 1019 destijds rond de -59 dB gewogen mat kan wel kloppen. Dat is ook wat de Thorens TD124 ongeveer doet. Ongewogen komt dat neer op -39 dB. Maar ook voor de 1019 geldt dat je de rumble goed kunt waarnemen als er muziek op het menu staat met fluisterzachte gedeeltes en vaak gaat het dan om klassieke muziek. Denk in deze bijvoorbeeld aan vinyl waarop het requiem van Verdi te horen is. Al in de eerste maten zetten de cello's fluisterzacht in. Het gespetter van het vuil in de groef is dan vaak sterker dan de groefmodulatie maar ook is de rumble van platenspelers die worden aangedreven met een rubber tussenwiel altijd goed hoorbaar. Luister ook eens naar stukken uit diverse symfonieën van Bruckner of Mahler.

Edit: Van de Dual 1019 en de grammofoons die volgens hetzelfde recept daarna werden geproduceerd, zijn er heel wat die met het klimmen der jaren door het gebruik wel meer rumble gaan vertonen. Dat heeft te maken met het hoge plateaugewicht en de soort lagering die slijtagegevoeliger is dan de lagering die het merk later is gaan gebruiken. Als je dus het plan hebt om een Dual 1019 te gaan opknappen en gebruiken kijk dan eerst of het lager nog goed is (lees: de rumblewaarde nog conform de specificatie is). 

« Laatst bewerkt op: 13 november 2015, 18:35:50 door Ruud13 »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2015, 18:27:16 »
Zouden we eens een meetmethode kunnen beschrijven? Zo heel moeilijk lijkt me het niet.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2015, 18:52:07 »
Sreenschot van Facebook.
Onder de rumble meting van een td 124mk2.
Kun je daar iets mee Jacco.

Hier een testrapport van een Thorens 124mk2 met speed en rumble meting.
Ref,niveau 5,42 cm/sec.
Motor vibratie op 100Hz op -64db,tov.ref.nivea.
Dit zijn lineaire metingen dus de meest ongustige rest van de trillingen ligt daar iets boven of op hetzelfde nieveau.
Aldus Jaap Pees.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2015, 19:55:12 door Vintage lover »
I love vintage.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Rumblewaarden
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2015, 19:10:32 »
Zouden we eens een meetmethode kunnen beschrijven? Zo heel moeilijk lijkt me het niet.

Groet,
Jacco

Hier wat summiere gegevens en een foto van een Neumann  RUMS66 rumblemeter. Daar hoort overigens nog een plaat bij.

http://www.sm5cbw.se/audio/neumann/rums66.htm

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2015, 19:32:27 »
Sreenschot van Facebook.
Onder de rumble meting van een td 124mk2.
Kun je daar iets mee Jacco.

Ik denk van wel, eens kijken hoe ik dat moet doen verder. Dank je in ieder geval.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2015, 19:33:35 »
Zouden we eens een meetmethode kunnen beschrijven? Zo heel moeilijk lijkt me het niet.

Groet,
Jacco

Hier wat summiere gegevens en een foto van een Neumann  RUMS66 rumblemeter. Daar hoort overigens nog een plaat bij.

http://www.sm5cbw.se/audio/neumann/rums66.htm
Dank je Ruud. Mijn idee was om een plaat te pakken met een 0VU referentie signaal en een stille groef. Kan ik in ieder geval een ongewogen meting doen.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2015, 19:56:47 »
Mijn reactie post 17 voor de volledigheid aangepast.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2015, 20:17:04 »
Mijn reactie post 17 voor de volledigheid aangepast.
Ja, okay. Later eens kijken of ik eea bij elkaar kan krijgen. Net in ieder geval een opname gemaakt van een referentie 0VU test track 7cm/s lateraal en een opname van de stille groef op diezelfde testplaat.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2015, 20:22:26 »
Leuk,ik ben benieuwd naar het resultaat.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2015, 22:12:12 »
Het valt qua getal allemaal een beetje tegen, maar misschien is dat ook wel weer heel eerlijk allemaal. Dus:

  • Referentieniveau bepaald, in dit geval met een 1kHz 7cm/s lateraal test track (het 0VU niveau)
  • Stille groef gemeten
  • Stille groef signaal digitaal gefilterd met bandbreedte 6 - 500 Hz en dit is dan het ongewogen signaal
  • Stille groef signaal digitaal gefilterd met bandbreedte 200 - 500 Hz en dit is dan het gewogen signaal

Ik zie in deze grafiek mbt de filtering dat er eigenlijk bij de 6 Hz een eerste orde filter gebruikt moet worden en de twee andere frequenties zijn zo te zien tweede orde. Dat moet ik eigenlijk nog aanpassen in mijn matlab script.

Het resultaat JVC QL-Y5F ongewogen: 38 dB voor links en 34 dB voor rechts.
Gewogen: 53 dB voor links en 47 dB voor rechts.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2015, 22:40:58 »
Het is zoals het is,van de andere kant het zijn maar cijfertjes als je het niet hoort tijdens het draaien  dan is er weinig aan de hand.
Eerlijk moet het zijn jezelf voor de gek houden schiet ook niet op :)
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2015, 22:47:31 »
Zo is het maar net. Gewoon eerlijk zijn over die getallen en genieten van de muziek.  worship1

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2015, 22:51:55 »
Misschien heb ik het wat onduidelijk geformuleerd Ruud, maar ik bedoelde te zeggen dat vaak ( in bladen) beweerd wordt dat 401 en 124 niet rumbelen maar dat dit nooit gestaafd wordt met metingen. Jouw uitleg geeft verder veel inzicht.

En dan hebben we misschien gelijk een leuk idee voor de nieuwjaarsbijeenkomst of later volgend jaar Jacco. Waarom niet drie typen draaitafels meten en beluisteren bijvoorbeeld met die plaat van Ruud? Ik zet mijn Thorens 160.1 snaar in.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2015, 22:55:11 »
Ik ben voor  ;D Hier heb ik ook nog wat testplaten liggen en wellicht dat er meer voorhanden zijn. Kunnen we de boel mooi eens objectief bepalen.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2015, 23:00:26 »
Objectief en subjectief Jacco want we beluisteren ze ook en confronteren de leden daarna pas met de meetcijfers. Moeten we wel een versterker hebben zonder SF. Het mooiste zou zijn een met een schakelbaar SF. Ik hoor het inschakelen van dit filter niet wat vaak door puristen wordt beweerd.