Ik beweer niets Ruud. Waar het me eigenlijk om gaat is, dat ik steeds in de bladen lees dat de gereviseerde 301, 401 en 124 met een goede console moderne rumblewaarden hebben. Alleen staan daar nooit meetcijfers bij. Op een collega forum beweerde zelfs iemand dat zijn Dual 1019 een rumble had van -59. Volgens mij kan dat bijna
PS ik heb zelf een nog een 1019. Na alle lovende berichten op internet zit ik erover te denken om hem weer gebruiksklaar te maken. Een "poor mans" 124. Een zware console is ook voor niet te veel te koop bij Ebellholz.de. Vandaar de discussie.
Jij beweert niks zeg je... Goed. Klopt het dat je beweert - en ik zal je voor de duidelijkheid even letterlijk citeren -
"Ik zou wel eens een meting willen zien bij een 401 of 124 die geen last van rumble zou hebben." Vandaar mijn vraag waar baseer je op dat de Thorens TD125 geen last van rumble heeft? Wie heeft je dat zeg maar wijsgemaakt want het verhaal klopt niet.
Ik heb wel een idee hoe zo'n verhaaltje de wereld in komt want als je vinyl draait waar weinig dynamiek in zit en de gemiddelde uitsturing van de modulatie hoog is wordt ook -35 dB ongewogen rumble - de rumblewaarde van de Garrard 401 (!) - moeiteloos gemaskeerd en lijkt het alsof er geen rumble is. Maar dat lijkt alleen maar zo want die rumble is er vanzelfsprekend wel en dat hoor je goed als je bijvoorbeeld een stuk klassieke muziek dat op vinyl staat draait en dan doel ik op fluisterzachte passages waar je de rumble van de genoemde Garrard of de Thorens goed kunt horen als je afspeelt op een realistisch niveau. En nee dat goed kunnen horen van de rumble beperkt zich dan niet tot een enkele lp waar je dat bij kunt horen: ik heb ik mijn collectie vinyl diverse opnames staan waarvan ik je het gestommel van met name het rubber tussenwiel goed kan laten horen. De reden dat ik destijds - we schrijven dan 1969 - mijn Thorens TD124 verving voor een Thorens TD125 was puur omdat de TD125 belangrijk minder last had van rumble. Het verschil tussen een Thorens TD125 en de TD124 is altijd nog een dB of 9 uitgaande van de gewogen waardes. Ofschoon je in de buurt van -68 dB gewogen ook in de buurt komt van de rumble die het vinyl zelf maakt - bij de ene plaat is dat belangrijk gunstiger dan bij de ander - is het denk ik weinig zinvol om draaitafels te construeren die nog minder dan het niveau van de TD125 aan rumble (-68 dB gewogen; -48 dB ongewogen) produceren.
Dat de Dual 1019 destijds rond de -59 dB gewogen mat kan wel kloppen. Dat is ook wat de Thorens TD124 ongeveer doet. Ongewogen komt dat neer op -39 dB. Maar ook voor de 1019 geldt dat je de rumble goed kunt waarnemen als er muziek op het menu staat met fluisterzachte gedeeltes en vaak gaat het dan om klassieke muziek. Denk in deze bijvoorbeeld aan vinyl waarop het requiem van Verdi te horen is. Al in de eerste maten zetten de cello's fluisterzacht in. Het gespetter van het vuil in de groef is dan vaak sterker dan de groefmodulatie maar ook is de rumble van platenspelers die worden aangedreven met een rubber tussenwiel altijd goed hoorbaar. Luister ook eens naar stukken uit diverse symfonieën van Bruckner of Mahler.
Edit: Van de Dual 1019 en de grammofoons die volgens hetzelfde recept daarna werden geproduceerd, zijn er heel wat die met het klimmen der jaren door het gebruik wel meer rumble gaan vertonen. Dat heeft te maken met het hoge plateaugewicht en de soort lagering die slijtagegevoeliger is dan de lagering die het merk later is gaan gebruiken. Als je dus het plan hebt om een Dual 1019 te gaan opknappen en gebruiken kijk dan eerst of het lager nog goed is (lees: de rumblewaarde nog conform de specificatie is).