Auteur Topic: Rumblewaarden  (gelezen 11628 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Rumblewaarden
« Gepost op: 09 november 2015, 14:34:56 »
Wat rumble is weet ik wel, maar ik wil wel eens weten wat typische rumble waarden zijn van bijvoorbeeld een idler (Garrard 401 of Thorens 124), snaar (Thorens 160 of LP 12) en Direct Drive?
« Laatst bewerkt op: 09 november 2015, 15:24:32 door Carl »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2015, 17:40:14 »
Thorens 124  58 db.
Garrard 301 volgens opgave in het orginele boekje Almost non existent.
Men gaat er dan vanuit dat de draaitafels technisch 100 % zijn.
Ik vermoed dat betere snaar aangedreven draaitafels iets betere waarden hebben.
Tijdens de luistersessie die je bij mij bijgewoont hebt werd geen rumble gehoord tijdens het draaien zo schreef H.v,L op het High-end forum :)
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2015, 19:20:59 »
Het is me toch niet helemaal duidelijk Peter. Er schijnt een verschil te zijn tussen een gewogen en een ongewogen rumblewaarde. Daarbij zou volgens een Duitse site de Thorens rond de - 43 zitten en een Garrard rond de - 50. De LP 12 zit weer rond de - 70 las ik net en een Technics Ditect Drive rond de - 78 Dan wil ik het ook precies weten.

Overigens heb ik op de Xi Fi bij Hanze het verschil gehoord tussen een 124 en 160 met dezelfde arm en element. Ik had daar de idee dat de 124 kleurde. Verbaasde me eigenlijk want bij jou vond ik de 124 weer beduidend beter klinken dan mijn Thorens 160 overigens met ander element en arm. Uiteindelijk blijf ik geloven dat arm en element het eigenlijk doen.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2015, 20:39:27 door Carl »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Rumblewaarden
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2015, 21:44:21 »
Gewogen of ongewogen daar is mij niets over bekent.
Ik lees wel dat ongewogen een meting is over 1 exemplaar en gewogen het gemiddelde van meerdere exemplaren,dat zou betekenen dat er onderling per exemplaar verschillend waarden worden gemeten.
Ik denk dat die rumble waarden gemeten zijn puur op het loopwerk zonder arm en element.
Voor mij is het belangrijk dat ik geen rumble hoor tijdens het draaien.
Bij stille pasages hoor ik pas rumble als ik het volume van mijn Luxman op de helft van zijn vermogen heb staan.
Ik draai zelden zo hard.


I love vintage.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Rumblewaarden
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2015, 22:51:45 »
Technics sl1210 zijn goed gedempte tafels. Zelfs in een club op een platform waar je halfvolle glas langzaam wegtrilt spelen die tafels zonder over te slaan.

Van rumble heb je met die tafels echt geen last. Ze zijn extreem goed gedempt in relatie tot zogenaamde high end platenspelers.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2015, 11:07:20 »
Het is jammer dat Ruud hier niet zo veel meer verblijft want hij weet zoiets wel. De reden dat ik dit vraag is dat ik eigenlijk iets van een norm zoek waarbij rumble absoluut onhoorbaar is of je nu al of niet hard speelt. Daarnaast welk draaitafeltype principieel het best is op dit gebied. Puur voor de weet.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2015, 11:18:21 »
De direct drives van bv Technics zijn het beste, er zijn ook anderen (kan ook op andere manieren, maar dan ga je naar mechanisch heel complexe constructies). Daar zit je gewogen dan op de -78 dB (voor de MK2) en ongewogen ik meen rond de -56 dB. Ook mijn JVC zal zulke waarden laten zien. Zeg vanaf -50 ongewogen zal het onhoorbaar zijn.

Gewogen wil zeggen dat er een filter wordt gebruikt die ervan uitgaat dat je een deel van de rumble niet hoort. Vandaar dat de gewogen waarde veel beter is. Het beste is om beide waarden te kennen.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2015, 13:44:12 »
Bedankt Jacco. Als de Garrard op -50 zit zal je daarvan de rumble niet horen mits in goede staat. Bij de Thorens 124 ligt dat met -43 anders. Daar zal nog even aan gewerkt moeten worden.

Die vergelijking van Hanze was trouwens erg leuk: een 160 en een 124 met dezelfde arm en element. Die 124 klonk luider en mij leek het dat die kleurde.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Rumblewaarden
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2015, 13:50:52 »
Bedankt Jacco. Als de Garrard op -50 zit zal je daarvan de rumble niet horen mits in goede staat. Bij de Thorens 124 ligt dat met -43 anders. Daar zal nog even aan gewerkt moeten worden.

Die vergelijking van Hanze was trouwens erg leuk: een 160 en een 124 met dezelfde arm en element. Die 124 klonk luider en mij leek het dat die kleurde.
Nou, ik vond het een grote geleide fantasie experiment. Ik zou er graag eens wat metingen aan gespendeerd hebben.

Trouwens, de triviale oplossing voor hun wobbelende platenspelers van Thorens heb ik niet te berde gebracht: koop gewoon een Technics 1200. Ben je er ook vanaf  ;D

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2015, 14:59:23 »
Je hebt natuurlijk wel een punt Jacco want ik heb element en naald van beide spelers niet met elkaar vergeleken.

Ik heb zelf twee fraaie wobbelende spelers in uitstekende conditie namelijk een Oracle Delphi v en een Thorens 160.1. Daarnaast niet werkende Duals 1019 en 1219. Ik denk wel er eens aan om er een Garrard 401 bij  te kopen: just for fun. Een andere optie is een Raven GT, moet ik wel weer eens een financiĆ«le meevaller hebben. De verbouwing valt alleen maar tegen  vahidrk

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Rumblewaarden
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2015, 19:50:03 »
Je hebt natuurlijk wel een punt Jacco want ik heb element en naald van beide spelers niet met elkaar vergeleken.

Ik heb zelf twee fraaie wobbelende spelers in uitstekende conditie namelijk een Oracle Delphi v en een Thorens 160.1. Daarnaast niet werkende Duals 1019 en 1219. Ik denk wel er eens aan om er een Garrard 401 bij  te kopen: just for fun. Een andere optie is een Raven GT, moet ik wel weer eens een financiĆ«le meevaller hebben. De verbouwing valt alleen maar tegen  vahidrk

Ik zag ergens dat de rumblewaarde van de Garrard 401 -35 dB bedraagt. De fabrikant noemde dat destijds verwaarloosbaar. Vanzelfsprekend moet je dat in de tijd zien dat de overigens prachtig geconstrueerde draaitafel werd gemaakt, want dat wat Garrard nog meer maakte aan uit plaatijzer gestanste plateautjes was niet om aan te horen zoveel rumble als dat veroorzaakte en dan ben je als fabrikant van al jaar en dag onderaards rommelende meuk in een schier oneindige rij grammofoontjes vanzelfsprekend gauw geneigd om met een behoorlijke dosis zelfoverschatting te melden dat -35 dB ongewogen rumble verwaarloosbaar is.

Inmiddels - gewend aan het veel beter van veel snaaraangedreven plateaus en direct drives - wordt duidelijk in welk licht we dat arrogante "verwaarloosbaar" moeten zien want ik vind de Garrard 401 zeker een heerlijk degelijke draaitafel maar wat de rumble betreft is het behelpen. Dat niet elke eigenaar van de Garrard 401 klachten over de rumble heeft valt trouwens te begrijpen.   

De Thorens TD124 - waarvan het plateau ook wordt aangedreven met een rubber tussenwiel - doet het overigens iets beter maar is eerlijk gezegd qua rumble ook verre van stil. Gezien de tijd dat de draaitafel werd verkocht was de waarde met zijn -39 dB ongewogen en -59 dB gewogen in die dagen vergeleken met dat wat er nog meer werd verkocht goed te noemen ook natuurlijk omdat we niet beter gewend waren.

De rumble van de snaaraangedreven Thorens TD125 laat -48 dB ongewogen en -68 dB gewogen noteren. Van die draaitafel kun je denk ik pas zeggen dat de rumble op een afdoende laag niveau is. Erg veel beter dan deze waardes heeft denk ik weinig zin omdat de rumble die het vinyl zelf toevoegt - afkomstig uit de aandrijving van de snijtafel - het totale rumbleniveau dan niet belangrijk lager laat uitkomen. 

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2015, 08:52:55 »
Bedankt Ruud. Ik heb nog een Dual 1019 en 1219 staan. Doen die het nu beter dan hun Engelse kompanen? Van die 1219 herinner ik me dat de automatiek hoorbaar was op de LS. Bij handmatig gebruik was hij (behoorlijk) stil. Nu ik binnenkort meer ruimte heb wil ik ze weer in gebruik stellen als ik weer alles mag.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2015, 18:14:03 »
Is zo,'n rumble meting lastig om te doe. Je ziet ze eigenlijk nooit meer. Ik zou wel eens een meting willen zien bij een 401 of 124 die geen last van rumble zou hebben.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Rumblewaarden
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2015, 02:49:07 »
Is zo,'n rumble meting lastig om te doe. Je ziet ze eigenlijk nooit meer. Ik zou wel eens een meting willen zien bij een 401 of 124 die geen last van rumble zou hebben.

Vanzelfsprekend moet je meetapparatuur en een plaat met stille groef hebben om rumble te kunnen meten. Hoe kom je er trouwens bij dat de Garrard 401 en de Thorens TD124 geen last van rumble hebben? Zoals je kunt zien aan de getallen is de rumble van beide draaitafels aanzienlijk.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Rumblewaarden
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2015, 13:42:10 »
Ik beweer niets Ruud. Waar het me eigenlijk om gaat is, dat ik steeds in de bladen lees dat de gereviseerde  301, 401 en 124 met een goede console moderne rumblewaarden hebben. Alleen staan daar nooit meetcijfers bij. Op een collega forum beweerde zelfs iemand dat zijn Dual 1019 een rumble had van -59. Volgens mij kan dat bijna

PS ik heb zelf een nog een 1019. Na alle lovende berichten op internet zit ik erover te denken om hem weer gebruiksklaar te maken. Een "poor mans" 124. Een zware console is ook voor niet te veel te koop bij Ebellholz.de.  Vandaar de discussie.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2015, 14:37:29 door Carl »