Auteur Topic: geluidskaart kopen?  (gelezen 21136 keer)

wimhut

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
geluidskaart kopen?
« Gepost op: 02 november 2015, 21:59:39 »
Dag.
Op mijn studeerkamer stream ik altijd muziek van mijn computer (Qobuz) via versterker (kabel vanuit ingebouwde geluidskaart Realtek). Versterker NAD 370, Teufel boxen. Klinkt wel goed maar ik vroeg me af of ik nog een verbetering kan realiseren als ik een geluidskaart koop en zo ja welke ik dan het beste kan kopen. Heb er geen vermogen voor over.

Ik stel advies zeer op rijs,

Groet,

Wim

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2015, 22:21:19 »
Je zou een DAC kunnen overwegen, zoals één van deze.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

wimhut

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2015, 07:58:32 »
Dank, GoldenEars voor je reactie. Ik vind het echter wel lastig op deze site een weg te vinden.
Ik begrijp dat zo'n DAC een usb ingang nodig heeft waarop ik twee tulpstekkertjes naar de versterker kan pluggen?
Levert zo'n investering me een reële verbetering van de geluidskwaliteit op?

Alvast dank voor je reactie,

Wim
 

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2015, 10:03:06 »
Allereerst welkom Wim

Ik vind van wel... Een dedicated DAC voegt tov een geluidskaart meer diepte en punch aan het plaatje toe.... Wellicht zijn er ook gekuidskaarten met een goed DAC te koop... Heb ik alleen geen verstand op Windows gebied. Mijn MacMini is heel blij met een extern DAC in ieder geval... Succes!!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2015, 13:02:43 »
Dank, GoldenEars voor je reactie. Ik vind het echter wel lastig op deze site een weg te vinden.
Ik begrijp dat zo'n DAC een usb ingang nodig heeft waarop ik twee tulpstekkertjes naar de versterker kan pluggen?
Levert zo'n investering me een reële verbetering van de geluidskwaliteit op?

Alvast dank voor je reactie,

Wim

Ook van mij een hartelijk welkom natuurlijk! Voor zover ik weet gebruiken zij DAC IC's van hoge kwaliteit. Het probleem hierbij is dat, in mijn ervaring, de voorkeur van de luisteraar voor een bepaalde chip een belangrijke rol speelt. Ik gebruik zelf een Meridian Explorer DAC (300 euro) met een PCM5102 chip naar volle tevredenheid. Deze chip heeft een brede soundstage. Deze DAC heeft die chip bijvoorbeeld ook. Andere eigenschappen van een chip kunnen zijn detaillering en muzikaliteit, bijvoorbeeld. Er zit trouwens niet altijd een paar tulp-uitgangen op zo'n DAC; soms ook een mini-stereo-jack aansluiting.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2015, 14:30:24 »
Trouwens, met die Realtek in je computer is ook niets mis lijkt mij... Het enige nadeel is dat hij door de computer zijn voedingsspanning krijgt. Maar dat krijgen de DAC's die via USB gaan ook (via USB). Ik heb daarom een Squeeze-voeding ertussen zitten, alleen zijn die momenteel flink in prijs gestegen! :(
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2015, 16:27:02 »
Goedemiddag,

Ik ga toch maar eens weer reageren op deze.

Zelf gebruik ik altijd een computer met geluidskaart of onboard DAC.
Zelf heb ik hele geode ervaring met de DAC van VIA maar die zit niet op ieders moederbord.
Ook de 889 chip van Realtek is een hele geode.
Er zijn ook geluidskaarten met een Burr.Brown chip erop deze zijn van ASUS.

Maar een losse DAC is altijd een geode keuze.

MVG
Martin
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2015, 21:41:04 »
Iedere dac is tegenwoordig goed voor wat betreft de geluidskwaliteit. Of hij nou in een cd speler zit, in een geluidskaart of in een apart doosje. Functionaliteit, aansluit/integratiemogelijkheden, uiterlijk (en prijs) zouden de keuze voor een dac moeten drijven imo.

Wellicht nog meer, maar op geluidskwaliteit os geen dac hoorbaar onderscheidend.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 21:42:48 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

wimhut

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2015, 19:43:22 »
Hartelijk dank voor de reacties.

Mijn conclusie is vooralsnog dat ik van een DAC, aanvullend op mijn Realtek, niet spectaculair veel verbetering van de geluidskwaliteit kan verwachten. Ik laat het nog maar even zitten. Mijn Beethoven en Bach klinken niet slecht.

Wim

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2015, 21:23:03 »
 Toppie!
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #10 Gepost op: 05 november 2015, 08:14:51 »
Stel deze vraag eens op het HTforum.... ;D

Succes in ieder geval met je keus.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #11 Gepost op: 05 november 2015, 10:00:23 »
-
« Laatst bewerkt op: 05 november 2015, 10:12:11 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #12 Gepost op: 05 november 2015, 10:08:45 »
Op het HT forum kunnen ze van alles roepen maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is..
Het enige wat nodig is om duidelijkheid te verkrijgen is een goed onderzoek:

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html

Tegen de uitkomsten van deze wetenschappelijk verantwoorde test valt weinig in te brengen.

Het enige dat je erover zou kunnen zeggen is dat de selectie aan DAC's niet alle DAC's vertegenwoordigd en dat de uitkomsten daarom niet te generaliseren zijn. Die beperking geven ze zelf wel aan. Dat is wetenschappelijk correct maar een de praktijk een teken van bescheidenheid. Eén van de DAC's is de Benchmark DAC2 HGC. Dat is op dit moment nog steeds één van de beste D/A converters in de markt op gebied van meetbare geluidskwaliteit. Een andere DAC is een goedkope on-board Realtek chip.

Volgens mij is er daardoor weinig risico om wel degelijk te generaliseren. Vandaar ook mijn vorige post:

Iedere dac is tegenwoordig goed voor wat betreft de geluidskwaliteit. Of hij nou in een cd speler zit, in een geluidskaart of in een apart doosje. Functionaliteit, aansluit/integratiemogelijkheden, uiterlijk (en prijs) zouden de keuze voor een dac moeten drijven imo.

Wellicht nog meer, maar op geluidskwaliteit os geen dac hoorbaar onderscheidend.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2015, 10:11:48 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #13 Gepost op: 05 november 2015, 18:09:37 »
Tegen de uitkomsten van deze wetenschappelijk verantwoorde test valt weinig in te brengen.

Daar zal niet iedereen het mee eens zijn...dat maakt de hobby juist zo boeiend.

Voor de rest is het wat mij betreft niet een discussie waard.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #14 Gepost op: 05 november 2015, 18:20:36 »
waarom niet mijnheer !!!!!!!

Ik denk dat het wel de toekomst is.
Daar we steeds meer digitaal doen en wat is er makkelijker dan alles in 1 doos, mooi kastje er omheen misschien met touchscreen of via de mobile of tablet bedienen.
Ben het eens met wat er in het stuk van MAW van tomshardware wordt geschreven.
Wat wil je ervoor uitgeven en wat verwacht je ervan.

Het gaat mij alleen om de muziek en soms het beeld wat daar bij hoort.

MVG
Martin Schouten

Een groot HTPC liefhebber al jaren zoals jullie weten.
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade