Auteur Topic: geluidskaart kopen?  (gelezen 21137 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #30 Gepost op: 06 november 2015, 13:23:44 »
Ik ben even in vogelvlucht door de tekst gegaan, daarbij vooral lettend op de testopzet. Ziet er gedegen uit.

Wat mij wel weer tegen de borst stootte was de opmerking: "At the high end, Listener A can hear a 17 kHz tone using the DAC2. Tones at 18 kHz and above are absolutely silent. Listener B, despite being a few years older, can hear up to 20 kHz.", dit in de context van het 'horen van zuivere sinussen'. Zo werkt het voor mij niet. Maar dat is slechts een kanttekening.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #31 Gepost op: 06 november 2015, 13:34:41 »
Zo werkt het voor mij niet betekent?
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #32 Gepost op: 06 november 2015, 13:51:04 »
Zo werkt het voor mij niet betekent?

Ik bedoel dat als je een zuivere sinus boven een bepaalde frequentie niet apart kan horen, het dan wel degelijk 'hoorbaar' zou kunnen zijn als onderdeel van afgespeelde muziek! Ik baseer dat niet alleen op eigen 'ervaring', maar ook uit de wetenschap dat een discreet signaal ontbonden kan worden in harmonischen. Ik vraag me af of je zomaar een harmonische, of welke frequentie dan ook, ongestraft kan weglaten!
« Laatst bewerkt op: 06 november 2015, 13:53:20 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #33 Gepost op: 06 november 2015, 14:23:42 »
Aha, op die wijze. Ik denk dat frequenties die niet door het systeem (binnenoor) kunnen worden waargenomen daar ook niet kunnen zorgen voor zaken als mengtonen. Verder spreek je over ontbinden in harmonischen. Dat is eigenlijk wat het oor zelf ook doet en dat leidt naar mijn idee tot de conclusie dat die harmonischen niet van belang zijn daar ze (ruim) boven de gehoorgrens liggen en dus niet kunnen worden waargenomen. Het verschil tussen een blok en een sinus van 14k is bijvoorbeeld  niet te horen terwijl de blok door zijn rijke harmonischeninhoud toch meer op muziek lijkt dan de sinus.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #34 Gepost op: 06 november 2015, 14:24:12 »
Alles boven de gehoorgrens kan weg. Daarom heet het ook gehoorgrens  ;D

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2015, 14:33:02 »
Zo werkt het voor mij niet betekent?

Ik bedoel dat als je een zuivere sinus boven een bepaalde frequentie niet apart kan horen, het dan wel degelijk 'hoorbaar' zou kunnen zijn als onderdeel van afgespeelde muziek! Ik baseer dat niet alleen op eigen 'ervaring', maar ook uit de wetenschap dat een discreet signaal ontbonden kan worden in harmonischen. Ik vraag me af of je zomaar een harmonische, of welke frequentie dan ook, ongestraft kan weglaten!

De statements die ze daar maken gaan niet over aparatuur maar over de twee testpersonen:

Citaat
The Most Important Instrument to Calibrate: You

Because everyone's ear is morphologically different, we each hear sound uniquely. There are some general truths, though. For example, we become progressively incapable of hearing higher frequencies as we age. The typical human hearing range is conventionally referred to as 20 Hz to 20 kHz (sometimes 22 kHz).

Our tests involve two listeners: a moderate enthusiast, Listener A, accustomed to ~$3000 in audio gear, and a more serious enthusiast, Listener B, used to ~$70,000 in audio gear.

Measurement                    Listener A   Listener B
Highest Frequency Heard     17 kHz     20 kHz
Lowest Frequency Heard     12 Hz     14 Hz
Volume Sensitivity(95% conf) ±1 dB     ±1 dB

At the high end, Listener A can hear a 17 kHz tone using the DAC2. Tones at 18 kHz and above are absolutely silent. Listener B, despite being a few years older, can hear up to 20 kHz.

On the other end of the spectrum, Listener A can faintly hear 12 Hz. Anything lower is total silence. Listener B's hearing starts roughly at 14 Hz. This is uncommon; typically, the threshold is around 20 Hz. Some say such low frequencies are felt, rather than heard. Another possible explanation is harmonic distortion in the headphones or audio equipment. If that was the case, the tone heard at 12 Hz should sound the same as 24 Hz, but softer. But it doesn't. It sounds far lower than the 24 Hz tone.

Dat <17KHz voor 1 van de 2 persoon niet hoorbaar is zegt niets over de geteste apparatuur, maar over het gehoorsbereik van die testpersoon. In dit hoofdstuk leggen ze verantwoording af over het gehoor van de testpersonen.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2015, 14:38:04 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2015, 17:23:32 »
Ach zo hebben we allemaal wel ergens een dingetje wat betreft de audio-hobby. Ik geloof namelijk niet, dat je harmonischen zo maar weg kunt laten. Wat mij betreft hoorbaar of niet voegt het iets toe en daar is mijn systeem ook op ingericht..... al zijn m'n oren er wetenschappelijk gezien niet toereikend.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #37 Gepost op: 07 november 2015, 07:58:47 »
Je kunt je natuurlijk doodstaren op reviews, metingen en wetenschappelijk onderzoek, maar als ontwerpers met de mogelijkheden van vandaag half hun best doen, dan zijn de cijfertjes al dik in orde.
Hetgeen overblijft is het samenspel tussen weergevers en ruimte waar ze hun kunsten mogen vertonen.

Gelukkig kan iedereen daar invulling aan geven en kiezen wat hem of haar lijkt.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #38 Gepost op: 07 november 2015, 10:04:44 »
 Another possible explanation is harmonic distortion in the headphones or audio equipment. If that was the case, the tone heard at 12 Hz should sound the same as 24 Hz, but softer. But it doesn't. It sounds far lower than the 24 Hz tone.

Klopt bovenstaand verhaal? 
Is het zo dat je 12 Hz door harmonische vervorming zou moeten horen als 24 Hz?
Is het niet zo dat je die 12 Hz denkt te horen , juist door de harmonische vervorming?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #39 Gepost op: 07 november 2015, 13:42:48 »
Je kunt je natuurlijk doodstaren op reviews, metingen en wetenschappelijk onderzoek, maar als ontwerpers met de mogelijkheden van vandaag half hun best doen, dan zijn de cijfertjes al dik in orde.
Hetgeen overblijft is het samenspel tussen weergevers en ruimte waar ze hun kunsten mogen vertonen.

Gelukkig kan iedereen daar invulling aan geven en kiezen wat hem of haar lijkt.   8)

Heeft u de juiste box in de juiste grot ?
That's the question

Toch is het altijd leuk iets meer te weten te komen over het hoe en waarom.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: geluidskaart kopen?
« Reactie #40 Gepost op: 07 november 2015, 16:26:10 »
In mijn grot doen meerdere speakers het wel aardig.

Als ik naar de puurheid, het organisch detail en het gepresenteerde kleurenpalet van mijn zelfbouwbreedbanderts luister, dan kan ik alleen maar genieten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.