Auteur Topic: Verrast door een oudje.  (gelezen 2509 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Verrast door een oudje.
« Gepost op: 31 oktober 2015, 22:31:41 »
Op vraag van mijn dochter, een paar vintage speakers gezocht en gevonden, voor in haar nieuwe optrekje. Ik heb ze vandaag opgehaald, de Celestions Ditton 3. EĆ©nmaal thuis, kon ik het natuurlijk niet nalaten om ze even op mijn eigen set te proberen. Dat heb ik geweten; man wat klinken de luidsprekers goed zeg! 35 jaar oud en het is er geeneens aan te horen. Prachtig stereobeeld, uitmuntend midden, zijdezacht hoog en dan die bas: schitterend, strak, diep alles wat je maar wilt. Bovendien klinken ze ook zeer groots. Orkestraal werk is een waar genoegen om te beluisteren door deze speaker. En volgens ik lees op het internet zijn deze Ditton 3 eigenlijk nog geeneens de beste uit de Ditton reeks. Wat moet dat dan zijn met de andere Dittons, zoals de 33, 44 enzovoort.
Ze staan nu opgesteld op mijn XTZ stands en het is gigantisch zoals ze daar staan. Mijn vrouw vind het natuurlijk maar niks en morgen moeten ze weg richting dochter. Ik denk dat ze haar pa,dikwijls op bezoek zal hebben...
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Verrast door een oudje.
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2015, 22:35:17 »
Volgens mij heb jij een hele slimme dochter.

Groet,
Jacco

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Verrast door een oudje.
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2015, 22:54:38 »
Celestion heeft indertijd zeer fraaie speakers gemaakt. Veel geluisterd naar de Ditton 15 eind jaren 60, een van de mooie betaalbare speakers in die tijd.
Verbaast me dus niet dat je de Ditton 3 erg mooi vindt.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Verrast door een oudje.
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2015, 00:48:43 »
Celestion was een buitengewoon innovatieve Engelse firma, die inmiddels in Chinese handen is over gegaan. Enkele toppers waren de Ditton 66, de SL6; SL600; SL600Si, SL700 en de Kingston. De SL600; SL600Si en de SL700 hadden een Aerolam behuizing (dubbele aluminium wanden met een honingraatstructuur) en de absolute topper t.w. de Kingston (1995) had een behuizing van Alphacrystal.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Verrast door een oudje.
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2015, 08:00:12 »
Gefeliciteerd!, dochter van Cantodea.
Slim van haar om paps een mooi setje luidsprekers op de kop te laten tikken.


Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000