Auteur Topic: (Onder)vloer  (gelezen 16597 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: (Onder)vloer
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2015, 18:26:00 »
Carl,

Lastige vraag. Daar het relatief soepel verwijderbaar moet blijven en daarmee dus sprekende van een "zwevende" constructie;

Een vezelplaat van ca. 8 mm dikte.

Waarom zou vloerbedekking lastig te verwijderen zijn trouwens? Niet laten verlijmen en laten opspannen op latten (parallel aan de muren). Wat is de oppervlakte ongeveer?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: (Onder)vloer
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2015, 18:42:17 »
Hier ligt ook een zwevendevloer. Deze ligt op een houten ondervloer. Tussen de twee delen, ligt een egalisatie materiaal met daaroverheen een isotherm doek van 3mm daar overheen, een 8mm zachtboard achtige groene plaat.. Is het een dode ruimte nee. Ervaar ik het als negatief mwoah het kan altijd beter.... Maar ik weet zeker na van alles te hebben beluisterd in even zoveel verschillende ruimtes, dat ik niet mag klagen...


Als ik je een tip mag geven.... Denk ook aan jezelf en wat je mooi vindt!! Je moet er per slot van rekening ook graag komen en vertoeven ik zou niet graag tegen allerlei toepassingen willen aankijken die me irriteren... Bij Jerry klinkt het geweldig maar zou gek worden van zo'n bedoeïenen tent
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2015, 18:45:19 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2015, 18:43:36 »
De vloer is 40 vierkante meter Marcus. Eigenlijk wilde ik hardboardplaten gebruiken en daarop een ondergrond voor de lamellen. Vervolgens het lamellenparket. Je zou ook kunnen kiezen voor blind spijkeren.

Over die groene platen had die parketman het ook Richard. Volgens mij is dat ook makkelijk te leggen met een Stanley mes.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2015, 18:45:40 door Carl »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: (Onder)vloer
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:34:12 »
Ik heb ook een ondervloer met van die groene platen daarop laminaat en een vloerkleed voldoet naar mijn mening prima.
Mocht er iets resoneren dan zijn dat eerder dingen die aan de muur hangen en op de vloer staan dan de vloer zelf.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: (Onder)vloer
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:40:40 »
Ik heb in mijn luisterruimte een laminaatvloer met een apart kleed liggen. Het wollen kleed bedekt het grootste gedeelte van de vloer. Op zich heb ik een prima akoestiek, maar als ik opnieuw een vloer moest leggen in mijn luisterruimte zou ik toch voor tegels of een laagpolige vloerbedekking kiezen. Ondanks het feit dat ik zeker niet ontevreden ben met de akoestiek in mijn ruimte ga ik toch nog voorzichtig met wat dempingsmateriaal aan de gang om de akoestiek te perfectioneren.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2015, 01:09:50 door Audiofreak »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: (Onder)vloer
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:54:48 »
De vloer is 40 vierkante meter Marcus. Eigenlijk wilde ik hardboardplaten gebruiken en daarop een ondergrond voor de lamellen. Vervolgens het lamellenparket. Je zou ook kunnen kiezen voor blind spijkeren.

Over die groene platen had die parketman het ook Richard. Volgens mij is dat ook makkelijk te leggen met een Stanley mes.

Carl,

Het hardboard kan je laten vervallen, voegt in het geval van een zwevend aangebrachte lamel-parketvloer helemaal niets toe. Behalve extra hoogte en een minimale verzwaring van de basisvloer.

Blind vernagelen kan enkel door b.v. een extra spaan,  multiplex-achtige of gelijkaardige platen op de basisvloer aan te brengen. "Vast" wel te verstaan!  Een zwevende tussenconstructie t.b.v. blinde vernageling is mogelijk maar kost veel hoogte (enkele centimeters i.v.m. stabilisatie en tegengaan deformatie), materiaal en arbeid.
Directe blind-vernageling op de basisvloer is niet te adviseren en vragen om problemen.

Ik heb zelf een ambachtelijke parketvloer, volvlaksverlijmd spaanplaat broodjes met daarop ca. 6mm edelhout  (merbau). Veranderen is daarmee nogal ingrijpend en daarom hebben wij besloten de vloer te laten renoveren i.p.v. vervangen.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2015, 11:03:14 »
Toch wel een leuk onderwerp. Hout lijkt toch wel erg bewerkelijk te worden en ook duur. Ik ga ook nog eens kijken naar kortpolige vloerbedekking en kurk. Toch wil ik een strak uiterlijk. Jammer dat ik de komende tijd niet zo mobiel ben en eigenlijk niets mag doen. Ik ben wel erg bang voor overdemping.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2015, 11:09:12 door Carl »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: (Onder)vloer
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2015, 11:40:46 »
Carl,

Hoe denk je in een, volgens mij, relatief reguliere situatie "overdemping"  te bewerkstelligen? En waar ben je dan precies bang voor? Wat is exact je verwachting van "overdemping"?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: (Onder)vloer
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2015, 12:20:18 »
Overdemping zal niet gauw het geval zijn met tegels (die overigens ook kortpolig zijn) of kortpolige vloer bedekking en prijstechnisch krijg je een ander kostenplaatje dan met hout.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: (Onder)vloer
« Reactie #24 Gepost op: 01 november 2015, 13:27:22 »
@ Carl.
Bedoel je met overdemping dat de ruimte dood word.
Om dat te krijgen moet je heel ver gaan,overdempen doe je niet zo snel.
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: (Onder)vloer
« Reactie #25 Gepost op: 01 november 2015, 16:08:45 »
De spijker op de kop Peter. Met die schuine wanden heb ik een relatief grote vloer natuurlijk. Ik ben eigenlijk bang dat ik te veel hoog kwijtraak. Als  ik jullie mag geloven valt dat allemaal nog wel mee. Ik ga morgen eens even langs een vloerenman. Kortpolige tapijt in een kleur is misschien nog wel een idee.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: (Onder)vloer
« Reactie #26 Gepost op: 01 november 2015, 16:58:38 »
Ik denk dat het wel goed komt met die ruimte van jouw :)
I love vintage.

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: (Onder)vloer
« Reactie #27 Gepost op: 06 februari 2016, 22:07:50 »
Mijn luisterkamer is bijna klaar. Ik zit alleen te dubben over wat er komt op de houten vloer. Ik denk dat vaste vloerbedekking of tegels onverstandig is omdat het niet meer aan te passen is. Beter is lijkt me laminaat of lamelparket met een mooi Ikea karpet. Ik ken ook wel iemand die dat in de avonduren kan. Alleen worden dit soort vloeren vaak zwevend gelegd. Zou dit niet gaan meedoen als de hifi aanstaat. Graag jullie gedachten.

Als je met "zwevend" bedoeld dat er afstand word gecreëerd tussen bestaande vloer en de nieuwe (alsook tussen de zijwanden) zou ik zeker daarvoor gaan, zwevende vloer naar de regels van de kunst gelegd kan/mag niet mee resoneren.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: (Onder)vloer
« Reactie #28 Gepost op: 06 februari 2016, 23:11:27 »
Nogmaals de tip: In Veenendaal is een hal waar allerlei soorten vloertegels worden verkocht en dat gaat al vanaf € 0,50 per tegel (50 cm x 50 cm). Ze hebben werkelijk de mooiste soorten en kleuren en je bent voor je zolder maar een krats kwijt. Als ik overnieuw moest beginnen wist ik het wel en misschien leg ik alsnog mijn zoldervloer vol met vloertegels  met het kleed er bovenop.