Auteur Topic: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?  (gelezen 18778 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #30 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:12:28 »
Kleine speakers kunnen het goed doen in kleine ruimtes,maar worden ze geplaatst in aanmerkelijk grotere ruimtes dan
gaat het aanmerkelijk minder.Gaan we de dan over op grotere speakers van een gerenomeerd merk of hetzelfde merk dan
klinken de needles hoorbaar minder,dat is een natuurwet.Dus een kleine speaker klinkt altijd kleiner dan een grote.
En natuurlijk weet HF dat ook maar hij verstaat de kunst om uitgekozen cd's te selecteren en je te laten verbazen wat wel
niet allemaal uit zo'n klein kistje te porren is. :claps:
Laten we nu is veronderstellen dat er een needle is die 1x zo groot is en waarvan de luidspreker ook groter is,zet ze in een
flinke kamer en wat denkt u dan?.......juist.

En natuurlijk kunnen kleine speakers groot klinken in kleine ruimtes of zolderruimtes,en zolderruimtes zijn nooit zo groot als de
oppervlakte je laat vermoeden,want ze hebben altijd minder inhoud dan een vierkante oppervlakte zoals u begrijpt.

Dus grof gezegd kleine speakers klinken altijd minder dan de grotere jongens :)

Hier presenteer je bij herhaling zoveel onwetendheid dat het zinloos is erop te reageren.

Diep in jouw hart weet je gewoon dat ik het gelijk aan mijn kant heb.Maar dat toegeven never!

Je eet nog liever 1 kilo citroenen als dat te doen
;)
Bram het gaat hier over welke waarde een luidsprekertest heeft en daar ben ik ook kritisch over, ieder z,n mening.
Alleen een beetje lullig hoe jij freak afzeikt, ben een middagje in de grot geweest en als iemand het op dit gebied goed voor elkaar heeft dan is het onze freak wel met andere woorden hij is lekker met de hobby bezig en zo zijn er velen hier.

Probeer je een keer positief op te stellen kom een keer naar buisjes luisteren maar dat zal je ook wel prut vinden.

Paul overdrijven is ook een kunst en dat doe je toch? HF afzeiken? waar haal je het weg?hoe kom je erbij.

Dat ik niet ieders mening deel dat is bekend en dat is goed zo,ik reageer ook altijd neutraal dus zonder aanziens der persoon.

En ik vermoed dat ik toch wel het meest ben aangevallen hier op dit forum,en je hoort mij toch ook niet klagen daarover?

En jouw vooringemomenheid betreffende buizenversterkers waar haal je het weg dat ik beweerd heb buisen is prut?waar?

                                                                         :love:




Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #31 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:18:58 »
Kleine speakers kunnen het goed doen in kleine ruimtes,maar worden ze geplaatst in aanmerkelijk grotere ruimtes dan
gaat het aanmerkelijk minder.Gaan we de dan over op grotere speakers van een gerenomeerd merk of hetzelfde merk dan
klinken de needles hoorbaar minder,dat is een natuurwet.Dus een kleine speaker klinkt altijd kleiner dan een grote.
En natuurlijk weet HF dat ook maar hij verstaat de kunst om uitgekozen cd's te selecteren en je te laten verbazen wat wel
niet allemaal uit zo'n klein kistje te porren is. :claps:
Laten we nu is veronderstellen dat er een needle is die 1x zo groot is en waarvan de luidspreker ook groter is,zet ze in een
flinke kamer en wat denkt u dan?.......juist.

En natuurlijk kunnen kleine speakers groot klinken in kleine ruimtes of zolderruimtes,en zolderruimtes zijn nooit zo groot als de
oppervlakte je laat vermoeden,want ze hebben altijd minder inhoud dan een vierkante oppervlakte zoals u begrijpt.

Dus grof gezegd kleine speakers klinken altijd minder dan de grotere jongens :)

Hier presenteer je bij herhaling zoveel onwetendheid dat het zinloos is erop te reageren.

Diep in jouw hart weet je gewoon dat ik het gelijk aan mijn kant heb.Maar dat toegeven never!

Je eet nog liever 1 kilo citroenen als dat te doen
;)
Bram het gaat hier over welke waarde een luidsprekertest heeft en daar ben ik ook kritisch over, ieder z,n mening.
Alleen een beetje lullig hoe jij freak afzeikt, ben een middagje in de grot geweest en als iemand het op dit gebied goed voor elkaar heeft dan is het onze freak wel met andere woorden hij is lekker met de hobby bezig en zo zijn er velen hier.

Probeer je een keer positief op te stellen kom een keer naar buisjes luisteren maar dat zal je ook wel prut vinden.

Paul overdrijven is ook een kunst en dat doe je toch? HF afzeiken? waar haal je het weg?hoe kom je erbij.

Dat ik niet ieders mening deel dat is bekend en dat is goed zo,ik reageer ook altijd neutraal dus zonder aanziens der persoon.

En ik vermoed dat ik toch wel het meest ben aangevallen hier op dit forum,en je hoort mij toch ook niet klagen daarover?

En jouw vooringemomenheid betreffende buizenversterkers waar haal je het weg dat ik beweerd heb buisen is prut?waar?

                                                                         :love:
   wtf   Let effe op de spelling Bram.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:20:29 »
Een luidsprekertest in je eigen ruimte heeft alle waarde die het nodig heeft om er vervolgens een beoordeling over te kunnen geven.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:27:12 »
Een luidsprekertest in je eigen ruimte heeft alle waarde die het nodig heeft om er vervolgens een beoordeling over te kunnen geven.

Gr Hans

 Good Posting


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #34 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:27:50 »
Kleine speakers kunnen het goed doen in kleine ruimtes,maar worden ze geplaatst in aanmerkelijk grotere ruimtes dan
gaat het aanmerkelijk minder.Gaan we de dan over op grotere speakers van een gerenomeerd merk of hetzelfde merk dan
klinken de needles hoorbaar minder,dat is een natuurwet.Dus een kleine speaker klinkt altijd kleiner dan een grote.
En natuurlijk weet HF dat ook maar hij verstaat de kunst om uitgekozen cd's te selecteren en je te laten verbazen wat wel
niet allemaal uit zo'n klein kistje te porren is. :claps:
Laten we nu is veronderstellen dat er een needle is die 1x zo groot is en waarvan de luidspreker ook groter is,zet ze in een
flinke kamer en wat denkt u dan?.......juist.

En natuurlijk kunnen kleine speakers groot klinken in kleine ruimtes of zolderruimtes,en zolderruimtes zijn nooit zo groot als de
oppervlakte je laat vermoeden,want ze hebben altijd minder inhoud dan een vierkante oppervlakte zoals u begrijpt.

Dus grof gezegd kleine speakers klinken altijd minder dan de grotere jongens :)

Hier presenteer je bij herhaling zoveel onwetendheid dat het zinloos is erop te reageren.

Diep in jouw hart weet je gewoon dat ik het gelijk aan mijn kant heb.Maar dat toegeven never!

Je eet nog liever 1 kilo citroenen als dat te doen
;)
Bram het gaat hier over welke waarde een luidsprekertest heeft en daar ben ik ook kritisch over, ieder z,n mening.
Alleen een beetje lullig hoe jij freak afzeikt, ben een middagje in de grot geweest en als iemand het op dit gebied goed voor elkaar heeft dan is het onze freak wel met andere woorden hij is lekker met de hobby bezig en zo zijn er velen hier.

Probeer je een keer positief op te stellen kom een keer naar buisjes luisteren maar dat zal je ook wel prut vinden.

Paul overdrijven is ook een kunst en dat doe je toch? HF afzeiken? waar haal je het weg?hoe kom je erbij.

Dat ik niet ieders mening deel dat is bekend en dat is goed zo,ik reageer ook altijd neutraal dus zonder aanziens der persoon.

En ik vermoed dat ik toch wel het meest ben aangevallen hier op dit forum,en je hoort mij toch ook niet klagen daarover?

En jouw vooringemomenheid betreffende buizenversterkers waar haal je het weg dat ik beweerd heb buisen is prut?waar?

                                                                         :love:
   wtf   Let effe op de spelling Bram.

Paul,je bezondigd je nu met het afzeiken van mij,alleen je hebt het niet eens door.

                                                                  Daag
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2015, 17:48:32 »
Kleine speakers kunnen het goed doen in kleine ruimtes,maar worden ze geplaatst in aanmerkelijk grotere ruimtes dan
gaat het aanmerkelijk minder.Gaan we de dan over op grotere speakers van een gerenomeerd merk of hetzelfde merk dan
klinken de needles hoorbaar minder,dat is een natuurwet.Dus een kleine speaker klinkt altijd kleiner dan een grote.
En natuurlijk weet HF dat ook maar hij verstaat de kunst om uitgekozen cd's te selecteren en je te laten verbazen wat wel
niet allemaal uit zo'n klein kistje te porren is. :claps:
Laten we nu is veronderstellen dat er een needle is die 1x zo groot is en waarvan de luidspreker ook groter is,zet ze in een
flinke kamer en wat denkt u dan?.......juist.

En natuurlijk kunnen kleine speakers groot klinken in kleine ruimtes of zolderruimtes,en zolderruimtes zijn nooit zo groot als de
oppervlakte je laat vermoeden,want ze hebben altijd minder inhoud dan een vierkante oppervlakte zoals u begrijpt.

Dus grof gezegd kleine speakers klinken altijd minder dan de grotere jongens :)

Hier presenteer je bij herhaling zoveel onwetendheid dat het zinloos is erop te reageren.

Diep in jouw hart weet je gewoon dat ik het gelijk aan mijn kant heb.Maar dat toegeven never!

Je eet nog liever 1 kilo citroenen als dat te doen
;)
Bram het gaat hier over welke waarde een luidsprekertest heeft en daar ben ik ook kritisch over, ieder z,n mening.
Alleen een beetje lullig hoe jij freak afzeikt, ben een middagje in de grot geweest en als iemand het op dit gebied goed voor elkaar heeft dan is het onze freak wel met andere woorden hij is lekker met de hobby bezig en zo zijn er velen hier.

Probeer je een keer positief op te stellen kom een keer naar buisjes luisteren maar dat zal je ook wel prut vinden.

Paul overdrijven is ook een kunst en dat doe je toch? HF afzeiken? waar haal je het weg?hoe kom je erbij.

Dat ik niet ieders mening deel dat is bekend en dat is goed zo,ik reageer ook altijd neutraal dus zonder aanziens der persoon.

En ik vermoed dat ik toch wel het meest ben aangevallen hier op dit forum,en je hoort mij toch ook niet klagen daarover?

En jouw vooringemomenheid betreffende buizenversterkers waar haal je het weg dat ik beweerd heb buisen is prut?waar?

                                                                         :love:
   wtf   Let effe op de spelling Bram.

Paul,je bezondigd je nu met het afzeiken van mij,alleen je hebt het niet eens door.

                                                                  Daag
Wat heb ik niet door Bram ?    ::) :think:

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2015, 18:36:19 »
Een luidsprekertest in je eigen ruimte heeft alle waarde die het nodig heeft om er vervolgens een beoordeling over te kunnen geven.

Gr Hans

Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Testen in je eigen ruimte is alleszeggend bij de aanschaf van luidsprekers  Toppie!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #37 Gepost op: 25 oktober 2015, 21:49:29 »
Ik heb vrij uitvoerig de Cabasse Galiotes in mijn huiskamer vergeleken met de Monitor Audio 20 SE. Om de levels ietwat gelijk te trekken gebruikte ik een appje. Reken maar dat er verschillen te duiden zijn. De Galiotes zijn inmiddels aangesloten op een Quad 34 en gemodificeerde 303. En zowel op de Meridian 506 als de Thorens 160.1 klinkt het geweldig (De 34 is praktisch gezien misschien wel de meest veelzijdige phono voorversterker met al zijn voorzieningen. Zeker voor wat mindere platen.) maar weer on topic, ik denk dat bepaalde karaktereigenschappen van LS meeverhuizen. Als die beschreven worden in een review kan je daar als consument je voordeel mee doen.

Het high end gedeelte stond met veel succes op zolder te spelen, maar is in afwachting van een vloer even opgeslagen. Verbaasde me toch wel even hoeveel beter de Monitor Audio daar met 150 cm achter zich klonken.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2015, 22:08:36 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #38 Gepost op: 25 oktober 2015, 22:07:20 »
Ik heb vrij uitvoerig de Cabasse Galiotes in mijn huiskamer vergeleken met de Monitor Audio 20 SE. Om de levels ietwat gelijk te trekken gebruikte ik een appje. Reken maar dat er verschillen te duiden zijn. De Galiotes zijn inmiddels aangesloten op een Quad 34 en gemodificeerde 303. En zowel op de Meridian 506 als de Thorens 160.1 klinkt het geweldig (De 34 is praktisch gezien misschien wel de meest veelzijdige phono voorversterker met al zijn voorzieningen). Maar weer on topic, ik denk dat bepaalde karaktereigenschappen van LS meeverhuizen. Als die beschreven worden in een review kan je daar als consument je voordeel mee doen.

Het high end gedeelte stond met veel succes op zolder te spelen, maar is in afwachting van een vloer even opgeslagen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe of de Galiotes bij jou op zolder zouden kunnen klinken.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #39 Gepost op: 25 oktober 2015, 22:20:48 »
Ik heb zowel de Galiotes als de Monitor Audio ook op zolder met elkaar vergeleken zowel op buizen als transistor (Sony) Jan. Met mijn oren en mijn muziek prefereer ik de Monitor Audio. Toch iets voller en meer cohesie (daardoor). 

Beneden in de L vormige vind ik ze weer erg prettig. In die kamer heb ik toch iets van wegvallen van laag. Bij de Galiotes met bascompensator kan je dat weer makkelijker compenseren. Daarbij zien mini monitoren er daar weer veel beter uit. Op de standaarden ook geen probleem meer met ietwat dunne in het mid laag. ( ik heb inmiddels zwarte Solid Steel standaarden gezocht. Moet ze nog vullen met zand).
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2015, 22:24:32 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #40 Gepost op: 25 oktober 2015, 22:25:24 »
Ik heb zowel de Galiotes als de Monitor Audio ook op zolder met elkaar vergeleken zowel op buizen als transistor (Sony) Jan. Met mijn oren en mijn muziek prefereer ik de Monitor Audio. Toch iets voller en meer cohesie (daardoor). 

Beneden in de L vormige vind ik ze weer erg prettig. In die kamer heb ik toch iets van wegvallen van laag. Bij de Galiotes met bascompensator kan je dat weer makkelijker compenseren. Daarbij zien mini monitoren er daar weer veel beter uit. Op de standaarden ook geen probleem meer met ietwat dunne in het mid laag. ( ik heb inmiddels zwarte Solid Steel standaarden gezocht. Moet ze nog vullen met zand).
De ruimte is één van de meest bepalende factoren ! Ik heb de Galiotes ooit in een ruimte gehoord met hele gunstige akoestische eigenschappen en ik was stom verbaasd over de kwaliteit van de weergave.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2015, 22:30:28 door Audiofreak »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #41 Gepost op: 25 oktober 2015, 23:41:15 »
Ik geloof het gelijk Jan. Toch geloof ik wel dat in middelgrote kamers het volume van de kast zich wel uitbetaald in een iets rijker karakter. Zelfs als er een bass compensator bijzit zoals bij de Galiottes en oude Kefs.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2015, 23:49:23 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #42 Gepost op: 25 oktober 2015, 23:58:21 »
Ik geloof het gelijk Jan. Toch geloof ik wel dat in middelgrote kamers het volume van de kast zich wel uitbetaald in een iets rijker karakter. Zelfs als er een bass compensator bijzit zoals bij de Galiottes en oude Kefs.
Jawel Carl, daar heb je wel gelijk in, maar het verbazingwekkende was het kleine kastvolume en het "grote" geluid. Zoiets verwacht je in 1e instantie niet van zo'n klein systeem. Zo heb ik ook een paar uit aluminium gegoten Realistic Minimus 7 luidsprekertjes (tweeweg systeempjes) aan een Sony V-7700 hangen en keer op keer geniet ik weer van deze dwergjes. Evenzo vergaat het mij met de JVC Woodcones die ik heb staan. Uiteraard wint een goed gebouwd "groot" systeem het van zulke dwergen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2015, 00:08:06 door Audiofreak »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #43 Gepost op: 26 oktober 2015, 13:18:40 »
De kunst is niet een goede LS te maken jan,  maar een huiskamervriendelijke LS. In die zin is het wel jammer dat ze niet zijn doorgegaan met systemen als de bass compensator van Cabasse en de K-ube van Kef. Een actief systeem zou ook mogelijk zijn, maar vind ik toch wat beperkend.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #44 Gepost op: 26 oktober 2015, 14:49:40 »
De kunst is niet een goede LS te maken jan,  maar een huiskamervriendelijke LS. In die zin is het wel jammer dat ze niet zijn doorgegaan met systemen als de bass compensator van Cabasse en de K-ube van Kef. Een actief systeem zou ook mogelijk zijn, maar vind ik toch wat beperkend.

Als bascompensator kun je voor iedere luidspreker een equaliser gebruiken toch? Dat is hetzelfde principe.

Ik ben zelf gefaschineerd door een cardioide weergavepatroon. In het design van mijn aankomende nieuwe monitors is dit geraliseerd met een mechanisch (dempings)design. In de Kii Three realiseren ze dit met een imo veel mooier principe. Ze doen dit middels DSP processing (golven in tegenfase om de geluidsdruk naar achteren te minimaliseren).

De Kii Three is naar mijn mening daardoor het schoolvoorbeeld van een huiskamervriendelijk design. Het realiseert een cardioide weergavepatroon, wat betekent golven naar achteren geminimaliseerd worden. Hierdoor worden staande golven minimaal geactiveerd. Een oorzaak van het probleem 'staande golven' aangepakt. Dat is imo een veel betere benadering dan het bestrijden van sympthomen zoals equalizers of DSP roomcorrectie.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2015, 14:53:04 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.