Auteur Topic: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?  (gelezen 18785 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Gepost op: 18 oktober 2015, 18:15:06 »
Vanmiddag heb ik bij Hififreak geblinddoekt naar een paar speakers zitten luisteren en het geluid van de voor mij, op dat moment, onbekende luidsprekers klonk buitengewoon fraai en opvallend ruimtelijk. De weergave was zeer gedetailleerd en levendig. In 1e instantie dacht ik met de Needles van doen te hebben, maar dat bleek achteraf toch niet zo te zijn.

De JVC SX-WD10 luidsprekers in kwestie bleken de vloerstaande versies van de JVC woodcones te zijn, waar het blad "What's HiFi" in een review ooit het volgende over zei:

For                                                                                                                                 

Decent looks and build quality
passable detail levels


Against

Dynamics are absent

little bass weight on offer
sound lacks transparency
there’s no real sonic spark


Read more at http://www.whathifi.com/jvc/sx-wd10/review#zRHdcm1ijSSKEYEc.99

Ik weet niet in wat voor een ruimte zij de speakers hebben getest, maar in de ruimte van Hififreak viel er weinig of niets op aan te merken.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2015, 18:36:25 door Audiofreak »

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:21:53 »
Misschien hebben zij anders geluisted dan jou. Waarschijnlijk in een andere akoestiek.
Waarschijnlijk zal alles anders zijn geweest, behalve de speakers dan.
Een gemiddelde luidsprekertest hecht ik niet zoveel waarde aan, soms vermakelijk leesvoer.
The music sounds better, when you know who's playing it

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:25:36 »
In tweede instantie dacht je naar kleinere speakers dan de Needles te luisteren.
We hebben muziek van Boris & Malia, Doug MacLeod, Oscar Peterson, Mathilde Santing en Yello gedraaid. 

Op een gegeven moment dacht je zelfs dat ik overgestapt was op een andere speakerset.   ;D



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:27:32 »
Voor mij geen dus 0,00% is afhankelijk van vele factoren die hier al vrij veel besproken zijn. Maar als een ander dat anders ziet is dat ook prima.  ;D

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:33:26 »
Als ik zeg dat iets pulp is, dan weet ik 't zeker Paul.  Daar twijfel jij toch niet aan?    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:35:10 »
In tweede instantie dacht je naar kleinere speakers dan de Needles te luisteren.
We hebben muziek van Boris & Malia, Doug MacLeod, Oscar Peterson, Mathilde Santing en Yello gedraaid. 

Op een gegeven moment dacht je zelfs dat ik overgestapt was op een andere speakerset.   ;D
Dat was bij het nummer van Mathilde Santing, welk nummer tamelijk "bass-heavy" klonk.
De gedachte dat ik naar een kleinere luidspreker zat te luisteren had waarschijnlijk te maken met het feit dat het desbetreffende nummer wat minder groot klonk.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:38:07 »
In tweede instantie dacht je naar kleinere speakers dan de Needles te luisteren.
We hebben muziek van Boris & Malia, Doug MacLeod, Oscar Peterson, Mathilde Santing en Yello gedraaid. 

Op een gegeven moment dacht je zelfs dat ik overgestapt was op een andere speakerset.   ;D
Dat was bij het nummer van Mathilde Santing, welk nummer tamelijk "bass-heavy" klonk.
De gedachte dat ik naar een kleinere luidspreker zat te luisteren had waarschijnlijk te maken met het feit dat het desbetreffende nummer wat minder groot klonk.

Rustig maar.  :love: Ik had dat nummer ook met opzet gekozen omdat het zo afsteekt bij de andere cd's.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2015, 18:41:13 »
Misschien hebben zij anders geluisted dan jou. Waarschijnlijk in een andere akoestiek.
Waarschijnlijk zal alles anders zijn geweest, behalve de speakers dan.
Een gemiddelde luidsprekertest hecht ik niet zoveel waarde aan, soms vermakelijk leesvoer.
Het is inderdaad aannemelijk dat deze test in een ruimte met een totaal andere akoestiek plaatsvond.
Of ze anders luisterden ? Waarom zou dat zo zijn, want als iets goed klinkt dan valt daar toch weinig op aan te merken ?

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:00:21 »
Misschien hebben zij anders geluisted dan jou. Waarschijnlijk in een andere akoestiek.
Waarschijnlijk zal alles anders zijn geweest, behalve de speakers dan.
Een gemiddelde luidsprekertest hecht ik niet zoveel waarde aan, soms vermakelijk leesvoer.
Het is inderdaad aannemelijk dat deze test in een ruimte met een totaal andere akoestiek plaatsvond.
Of ze anders luisterden ? Waarom zou dat zo zijn, want als iets goed klinkt dan valt daar toch weinig op aan te merken ?

De vraag is, wat klonk er dan goed,? de opname, de akoestiek, de speakers, of alle drie?
Bedoel maar, er zijn zoveel variabelen bij verschillende luistertesten van een speaker.
The music sounds better, when you know who's playing it

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:05:15 »
Eerlijk gezegd ga ik ook liever op mijn eigen gehoor af. Maar dat heb ik ook met heel veel andere dingen. Soms noemen ze dat eigenwijs. Mijn zoon roept soms 'maar iedereen vindt dit of dat! Hij weet intussen dat dit me niet boeit  en heeft ook al diverse keren ervaren dat het zo niet werkt...
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:09:42 »
Ik hecht er niet veel waarde aan, wel om een 1e selectie te maken waar naar te gaan luisteren als er iets nieuws moet gaan komen. Is er dan een keus gemaakt wordt er hier op zolder geluisterd en dan de uiteindelijke keus gemaakt door de koper.
Blind luisteren is moeilijk. Ik heb op zolder 3 paar luidsprekers staan, als ik niet weet wat er speelt en kom binnen met een blinddoek op kan ik niet zeggen wat er speelt. Toch hebben de B&W's mijn grote voorkeur als ik normaal ontspannen luister. Met blinddoek ben ik veel te veel met andere dingen bezig en niet met ontspannen muziek luisteren. Er komt dan een soort van wedstrijdelement bij van heb ik het wel goed.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2015, 19:20:03 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:19:22 »
Nog steeds laten hele volksstammen zich leiden door "testresultaten", uitgevoerd door derden. Of het gaat om audio of auto's.. ;)
De enige die uiteindelijk een oordeel kan vellen over zijn/haar audio ervaring is diegene die de, in dit geval speakers, in de eigen
omgeving/luisterruimte mooi vindt klinken, er van uitgaand dat er sprake is van aanschaf.
Wel is het zo dat een fijne ervaring op een andere locatie bijzonder aangenaam kan zijn!
ADAM    Bryston     DENON

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:28:34 »
zegt misschien iets over de ruimte?

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:31:23 »
Misschien hebben zij anders geluisted dan jou. Waarschijnlijk in een andere akoestiek.
Waarschijnlijk zal alles anders zijn geweest, behalve de speakers dan.
Een gemiddelde luidsprekertest hecht ik niet zoveel waarde aan, soms vermakelijk leesvoer.
Het is inderdaad aannemelijk dat deze test in een ruimte met een totaal andere akoestiek plaatsvond.
Of ze anders luisterden ? Waarom zou dat zo zijn, want als iets goed klinkt dan valt daar toch weinig op aan te merken ?

De vraag is, wat klonk er dan goed,? de opname, de akoestiek, de speakers, of alle drie?
Bedoel maar, er zijn zoveel variabelen bij verschillende luistertesten van een speaker.
De keten is net zo sterk als de zwakste schakel en als het einde van de keten (de luidspreker) goed weergeeft, dan mag je m.i, aannemen dat de rest van de genoemde factoren ook in orde is.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2015, 19:35:31 door Audiofreak »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Welke waarde heeft een luidsprekertest eigenlijk ?
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2015, 19:34:18 »
zegt misschien iets over de ruimte?
Ja en lees hier vaak over staande golven, compromissen met een DSP etc. Een 100% ideale ruimte bestaat niet dus hoe kan je dan een onafhankelijke test doen  ::) Music.