Auteur Topic: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?  (gelezen 10826 keer)

erikv2

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Sinds kort heb ik achter mijn Linn Classik een Bryston 4B eindversterker (verbonden door madrigal audio laboratories interlink),
en daarachter Acoustic Energy AE1 luidsprekers (verbonden door Linn K20 luidsprekerkabel).

Dit klinkt al snel wat schel in het hoog.
Ondertussen heb ik ook Kimber 8PR gehoord en dat klinkt beter.
Tot mijn verbazing, want eerlijk gezegde geloofde ik niet zo in duidelijk hoorbare verschillen in luidsprekerkabels.
Was altijd van menig als je vol kper van voldoende dikte gebruikte dat het niet uit kon maken. (zie ook onderwerp in elders dit forum)

Maar goed, de verkoper van de acoustic Energy sloot de kimber kabels aan ipv mijn linn k20, en er was echt verschil te horen. Meer diepte in het geluid vooral.

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie aanraden bij deze combinatie om het geheel minder fel/schel in het hoog te krijgen?

Alle tips, truucs en opmerkingen zijn welkom.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2015, 08:02:51 »
Alle opmerkingen?   :think:

Je hebt al wat meer gelezen op dit forum over de diverse eigenschappen van kabels?

Heb je een toonregeling op je versterker?  Zo  ja, dan zou ik met deze het hoog iets terugdraaien.  Zo nee, dan helpt schuiven met de luidsprekers wellicht.
Is je luisterruimte erg hard, ik bedoel veel glas , beton en een laminaatvloer?  Weinig planten en gordijnen?

Kort door de bocht is mijn mening dat kabels alleen anders klinken als je ze ergens tegenaan gooit.

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2015, 09:29:01 »
x2
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2015, 09:45:13 »
Ik heb de Acoustic Energy AE-1 Classic luidsprekers zelf een langere tijd gehad en deze luidsprekers zijn nogal aanwezig in het hoog.
In een harde ruimte zal dit fenomeen zich ongetwijfeld nog sterker voordoen. Ik had er (koperen) Supra luidsprekerkabels aanhangen en door mijn redelijk gedempte ruimte had ik weinig of geen last van een te sterk aanwezig hoog, alhoewel e.e.a. soms wel bijzonder "fris" klonk. Heb je de Kimber kabels in je eigen luisterruimte beluisterd of heb je ze bij de dealer gehoord ? Als je ze bij de dealer hebt gehoord zou het weleens een verschil tussen de akoestische eigenschappen van jouw en zijn luisterruimte kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2015, 10:01:35 door Audiofreak »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2015, 13:24:16 »
Mocht je denken het zijn de kabels dan los je dat op om er de goedkoopste kabels er op aan te sluiten die er zijn dus van

praxis gamma etc.Lost dat dan niets op ga dan absoluut niet nog duurdere kabels aanschaffen want je gooit je poen over de

balk. stop

Het kan zijn dat de combi linn bryston daaraan debet is.Dat kun je uitproberen door alleen de bryston rechtstreeks aan te sluiten

op een cdspeler met regelbare uitgang.En dan weet je iets meer. Music
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2015, 13:30:11 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2015, 13:27:22 »
In mijn beleving en ervaring kan er groot verschil zitten tussen verschillende kabels. Vzv ik begrijp zijn AudioQuest kabels wat minder schel. Maar ik zou eerst informeren bij de dealer. Overigens zou een kabel het geluid moeten verbeteren, en niet een slecht geluid moeten 'voorkomen'. Dan kun je m.i. beter kijken naar combinatie versterker/speaker/akoestiek.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2015, 14:23:39 »
Aan een kabeldealer vragen welke kabel je moet nemen. Dit lijkt me een gouden tip.
Vervolgens toetsen met je beleving en op naar de nóg betere kabel.
Om iets aan het geluid te veranderen moet een component  een filterende werking hebben. Condensatoren en spoelen hebben die werking. Kabels hebben veel te weinig spoel- of condensatorwerking om op die wijze geluid te 'tunen'.
Laat eens door iemand naar je luidsprekers kijken, dáár kan zeer gericht en doelmatig aan getuned worden of verander eens iets aan je opstelling of hang eens een kleed tegen een wand om te proberen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2015, 14:31:26 »
Aan een kabeldealer vragen welke kabel je moet nemen. Dit lijkt me een gouden tip.
Vervolgens toetsen met je beleving en op naar de nóg betere kabel.
Om iets aan het geluid te veranderen moet een component  een filterende werking hebben. Condensatoren en spoelen hebben die werking. Kabels hebben veel te weinig spoel- of condensatorwerking om op die wijze geluid te 'tunen'.
Laat eens door iemand naar je luidsprekers kijken, dáár kan zeer gericht en doelmatig aan getuned worden of verander eens iets aan je opstelling of hang eens een kleed tegen een wand om te proberen.
+ 1

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2015, 18:52:57 »
Ik heb de AE1 ook in mijn grot gehad.  Ik was er niet woest over.
Het hoog vond ik erg upfront en daarnaast gekleurd.

Ik gebruik overigens een prachtige koperen luidsprekerkabel van voldoende diameter.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2015, 19:54:12 »
Mocht je denken het zijn de kabels dan los je dat op om er de goedkoopste kabels er op aan te sluiten die er zijn dus van

praxis gamma etc.Lost dat dan niets op ga dan absoluut niet nog duurdere kabels aanschaffen want je gooit je poen over de

balk. stop

Het kan zijn dat de combi linn bryston daaraan debet is.Dat kun je uitproberen door alleen de bryston rechtstreeks aan te sluiten

op een cdspeler met regelbare uitgang.En dan weet je iets meer. Music

En als de cd speler nu wel goed met de voorversterker en niet met de eindversterker "matched".

Ik had ooit een verzameling dure kabels, ik mis ze niet.

Zoek het in de akoestiek en wellicht de afstemming van de luidspreker zelf; 1+1 kan dan zomaar 12 als uitkomst hebben.
Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2015, 14:59:33 »
Erikv2: op dit forum is de algemene teneur dat men niet gelooft in hoorbare verschillen tussen verschillende kabels. Ik persoonlijk vind dat het wel uitmaakt.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2015, 15:01:55 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2015, 16:53:27 »
Erikv2: op dit forum is de algemene teneur dat men niet gelooft in hoorbare verschillen tussen verschillende kabels. Ik persoonlijk vind dat het wel uitmaakt.
Dan raad ik je aan om alle beschikbare kabels te gaan beluisteren, want anders zul je er nooit achterkomen of je wel de  juiste kabel hebt !  :D :)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2015, 17:44:59 »
Nee ik geloof niet in kabeltjes. Maar ik geloof wel dat, als het er goed en netjes afgewerkt. Dus met een manteltje of mooie buitenkant en dito pluggen in wat voor vorm dan ook. Mee telt in de beleving dus in dat opzicht maakt het, voor mij althans wel uit...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2015, 18:17:47 »
Erikv2: op dit forum is de algemene teneur dat men niet gelooft in hoorbare verschillen tussen verschillende kabels. Ik persoonlijk vind dat het wel uitmaakt.

Ach, GE, morgen kun je het maar zo anders ervaren en als het er op aan komt, hoor jij geen verschil.
Ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk maar met dit soort uitspraken gaat je dat echt niet lukken.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Bryston 4B icm Acoustic Energy AE1 -> schel in het hoog ->welk luidsprekersnoer?
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2015, 18:27:59 »
Erikv2: op dit forum is de algemene teneur dat men niet gelooft in hoorbare verschillen tussen verschillende kabels. Ik persoonlijk vind dat het wel uitmaakt.

Ach, GE, morgen kun je het maar zo anders ervaren en als het er op aan komt, hoor jij geen verschil.
Ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk maar met dit soort uitspraken gaat je dat echt niet lukken.   ;D

Draadje.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.