Auteur Topic: iFI iDAC-2  (gelezen 12144 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
iFI iDAC-2
« Gepost op: 01 oktober 2015, 14:13:46 »
Inleiding

Na dat het audiovirus weer eens was aangewakkerd na het lezen over DSD, DSF, SACD ISO, 1bit en compatibel DAC's. Heb ik mij de laatste weken verdiept in het gebeuren. Veel leesvoer en google pagina's verslonden, Hierna werd er een zoektocht gestart. Al snel bleven voor mij een drietal DAC's over... Die het uiteindelijk alle drie niet zijn geworden, omdat op het laatste moment zich een vierde DAC aandiende in mijn zoektocht. Namelijk het iFI DAC-2. Dit net uitgebrachte DAC heeft alles in zich om mij ook in de toekomst nog steeds te kunnen bedienen. Zonder in te willen gaan op de specs want die staan prima beschreven. Verbaas ik er mij over hoe dit allemaal past in een "doosje" niet groter als een portable 2,5" harde schijf. Ik vind het super dat hij wordt gevoed door de USB-poort op mijn MacMini. Geen gedoe met extra voeding en weer een stopcontact met een stuk snoer. Achter mijn audio-rack ligt genoeg koper en zilver om een verlengsnoer te kunnen maken waarmee ik de halve stad door kom.

Het geluid

Het geluid wat door dit  iFI DAC-2 naar mijn speakers wordt gestuurd is fenomenaal goed. En kan zich, wat mij betreft meten met DAC’s waar deze zeven keer ingaat. En niet alleen qua afmetingen maar ook qua geluid. Mijn set-up is voornamelijk ingericht op het streamen. En deze heeft zich in de loop van vijftien jaar ontwikkeld, tot mijn huidige set-up. Inmiddels staan hier al geruime tijd een paar Monitor Audio PL100’s opgesteld, die hoge resoluties van High-Res audio bestanden, dus ook DSD’s kunnen weergeven en dus, laten horen. En dat doet het  iFI DAC-2 zoals ik al eerder al vermelde in mijn openingszin fenomenaal goed! focus en plaatsing van stemmen en instrumenten is uitermate goed! Er zit lekker veel ruimte tussen, zonder het gevoel te hebben naar een uit één getrokken plaatje te zitten luisteren. Dit in tegenstelling tot sommige opnames waarbij dit mijns inziens wel van toepassing is. Jazz muziek klinkt in mijn beleving alsof je zo een café uit de jaren 50 met live band instapt. betrokken warm en rokerig met een vleugje whiskey. Dit gezegd hebbende zou je verwachten dat het bij elektronische muziek mis gaat. En dat was ook mijn gedachte, maar nee het geluidsbeeld komt lekker klinisch en precies over, waarbij de bass weergave snel en strak is. De diepte en de detaillering in het geluidsbeeld is, zoals ik nog niet vaak eerder heb gehoord. Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik zou zeggen ervaar het zelf!

Conclusie

Wil je voor een relatief laag bedrag een eigenzinnig DAC die “alle" op het moment denkbare bestandsformaten 1:1 af kan spelen dus, zonder omzetten of down-samplen.
Dan is dit DAC een must have. Zijn er ook negatieve dingen….. Ja als je van een iets analoger klinkend DAC houd die vergevingsgezinder klinkt dan zal je misschien iets langer nodig hebben om te wennen, want eenmaal gewend aan dit mijns inziens super eerlijk en schoon klinkende DAC wil je alleen maar je hele muziek bibliotheek op de “nieuwe” manier ontdekken en trust me… Dat gaat je absoluut niet tegen vallen!


Beluisterde tracks

Nils Frahm - Said And Done
Olafur Arnalds -  A2 (Max Cooper Remix)
Jan Lundgren - The Maids Of Cadiz
Art Blakey - Moanin’
Trentemøller - Snowflake
Dire Straits - You And Your Friend
America - Ventura Highway

Alle beluisterde tracks ken ik van haver tot gort, en zo doende kon ik snel tot deze recentie komen. Dit op basis van de eerste indrukken die me opvielen en nog kon vergelijken met mijn oude DAC omdat deze nog niet verkocht is.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2015, 14:36:02 »
Ik hoopte er al op dat je na aanschaf van de iFI DAC-2 een recensie zou schrijven Richard! En et voila, men zegt weleens 'Be careful what you wish for' maar dat is in dit geval absoluut niet aan de orde oftewel m'n complimenten voor het ingezonden stuk. Ik zal bij de aanschaf van een andere DAC deze optie zeker in overweging nemen. Toch nog een vraag: waar kan ik die café vinden waar "Jazz muziek klinkt alsof je zo een café uit de jaren 50 met live band instapt, betrokken warm en rokerig met een vleugje whiskey"? 

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2015, 14:48:25 »
Bedankt voor het compliment fourplay.

Dat kan heel makkelijk bij mij thuis ;)
Als jij je geroepen voelt... Wees welkom

Groet,

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2015, 14:56:58 »
Mooi stuk Richard!

Nils Frahm ook  Toppie! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2015, 10:43:17 »
Een uitgeklede versie van mijn recensie, is ook hier verschenen dit in overleg met mij.....





Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2015, 19:17:05 »
Bedankt voor het compliment fourplay.

Dat kan heel makkelijk bij mij thuis ;)
Als jij je geroepen voelt... Wees welkom

Groet,

Richard

Bedankt voor de invitatie Richard. Dat onze paden elkaar in de toekomst zullen kruisen (mits er zich geen onvoorziene omstandigheden voordoen) acht ik zeer zeker niet uitgesloten. Het moment waarop en wanneer, daar laat mijn glazen bol helaas niets over los. Jammer dat onze installaties vele, vele (en heb ik al vele gezegd?) kilometers van elkaar verwijderd staan anders was ik allang op de koffie geweest. Enerzijds omdat ik van koffie hou anderzijds omdat ik erg nieuwsgierig ben hoe of de Monitor Audio PL100 klinken. Zeker  na het lezen van de lovende recensie van Marcel Dali maar nu helemaal in combinatie met je nieuwe aanwinst. Mocht het lot je eerder in het westen brengen dan ik in het noorden schroom dan vooral niet om een muzikale pitstop te houden in huize Fourplay alvorens je aan de terugreis begint. Het is maar dat je het weet...

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #6 Gepost op: 03 oktober 2015, 19:22:45 »
Ook jij bedankt voor de invitatie... We gaan het vast een keer regelen
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2015, 14:17:20 »
Ik heb de IFI 1 overwogen te kopen. Uiteindelijk is het de Meridian Explorer geworden (ook geen miskoop!), omdat de recencies over de IFI 1 niet zo heel laaiend waren. Ik hoop van harte dat de II een verbetering is dan :)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #8 Gepost op: 04 oktober 2015, 18:06:01 »
.......................... de recencies over de IFI 1 niet zo heel laaiend waren.

Is dat jouw maatstaf.: Internetverhaal "wijsheid"?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #9 Gepost op: 04 oktober 2015, 18:54:33 »
Mijne niet maar gedegen onderzoek op specs, prijs, en looks één uitgezocht met die verstande dat het altijd terug gestuurd zou kunnen worden als het niet zou bevallen.. Ik geef niks om recensies. De enige die telt is de mijne. Dit klinkt arrogant... Maar zo bedoel ik het niet! Ik moet er naar luisteren en niet de halve wereld die een laaiende recensie geeft aan een apparaat.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #10 Gepost op: 04 oktober 2015, 19:47:58 »
Ben ik helemaal met je eens Richard, en dat is eigenlijk met alles zo wat je koopt. Maar de grijze massa loopt vaak achter de luidst roepende aan zonder zelf na te denken. Beetje jammer...
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #11 Gepost op: 04 oktober 2015, 19:51:08 »
En als ik zeg dat ik verschil hoor is dat wat anders?? :o
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #12 Gepost op: 04 oktober 2015, 20:00:33 »
En als ik zeg dat ik verschil hoor is dat wat anders?? :o
Daarom heet je ook GoldenEars, de man met de gouden oortjes.  ;)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #13 Gepost op: 04 oktober 2015, 20:08:54 »
En als ik zeg dat ik verschil hoor is dat wat anders?? :o
Dat stond niet in je verhaal... Ja, da's anders denk ik...
Science is no democracy

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iFI iDAC-2
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2015, 10:46:57 »
Na een week luisteren:

- Naar mijn mening zit er iets meer ruimte tussen de verschillende instrumenten dan wel zang.
- Het laag is strakker en daardoor mooier en beter geplaatst.
- Er zit meer diepte in het geluidsbeeld.
- De focus is zuiverder.
- Stiller (minder ruis)

Het bovenstaande geeft mijns inziens een meer analytisch, dan wel eerlijker plaatje. Hij is sneller met omschakelen naar andere frequenties. Eigenlijk is er na mijn eerste post dus niet heel veel veranderd..... Behalve dan dat ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt. En daar gaat het uiteindelijk om :)

Tot zover.....




Richard


Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal