Auteur Topic: Bij Richard met muziek  (gelezen 4391 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Bij Richard met muziek
« Gepost op: 01 november 2015, 16:46:27 »
Donderdag ben ik bij Richard op bezoek geweest. Dit aanbod stond al even maar het kwam er maar niet van.. tot afgelopen donderdag dus :)

Eenmaal aangekomen en voor de deur geparkeerd liet Richard me binnen in een knusse gezellige woning. Bij binnenkomst vielen de Monitor Audio's al op, maar door de sociale situatie van dat moment verdienden ze geen verdere aandacht.

Richard stelde me voor aan Linda en hun zoontje. Terwijl we bijpraatten kwam onze hobby op gebied van muziek (en de apparatuur die we nodig hebben om dat af te spelen) snel ter sprake.

Bij de inrichting van de woonkamer is te zien dat aan het uitoefenen van deze hobby prioriteit wordt gegeven. Aan de akoestiek is niet speciaal aandacht besteedt maar aan plaatsing duidelijk wel. Met een symmetrische opstelling en met de luidsprekers  een kleine meter vanaf de achter- en zijmuren is het gelukt om een passende woonkamer inrichting te realiseren.

De Monitor Audio PL100's zijn subtiel qua afmeting en zien er zeer netjes afgewerkt uit. In de zwarte (hoogglans) uitvoering is het geheel, samen met de bijbehorende stands, een fraai aangezicht. Toen we eenmaal gingen luisteren werden de metalen stofkappen, die met magneetjes op de luidsprekers bevestigd zitten, verwijderd.


De Monitor Audio PL100 in het zwart op de bijbehorende stands met stofkappen (foto uit Richard's topic)

Mij werd de eer verleend om op de 'troon'  plaats te nemen recht voor de luidsprekers. Ik hoorde gelijk muziek! :)
Door de plaatsing van luidsprekers en luisterplek binnen de ruimte is het stereobeeld mooi recht met mono in het midden. De woonkamer is vrij hard maar door een zorgvuldige plaatsing heb ik er geen last van ondervonden. Ook in het laag heb ik geen vervelende grote luchtdrukverschillen gehoord tussen verschillende frequentiegebieden (lees: 'basgolven'). Wel denk ik dat de weergave nog een stuk rustiger zou zijn als de ruimte wat meer absorberend / minder reflecterend materiaal / oppervlak zou bevatten. Het is echter mooi om te zien wat er te bereiken is door zorgvuldige plaatsing. Helemaal op deze manier; zonder de woonkamer inrichting teveel geweld aan te doen.

We hebben vrij veel muziek geluisterd. Ik zou geen tracklist durven samenstellen langer bestaande uit meer dan enkele tracks maar het klonk allemaal erg prettig. Ik hou ervan als ik niet naar de luidsprekers luister maar als de luidsprekers me naar de muziek laten luisteren. Dat was zeker het geval!

Uiteraard heb ik natuurlijk ook bewust geluisterd naar de weergevers. Behalve dat ze niet 'in de weg' zitten bij het luisteren naar muziek hebben ze een prettige klank. De weergave heeft boven 2 a 3Khz wat meer focus op detail dan eronder maar is desondanks goed in balans. De overgang in het middengebied verloopt soepel en de PL100 pakt ook het overgrote deel van de bas netjes mee.

Door het (relatief hogere) detailniveau boven 2 / 3Khz verdient de tweeter imo de meeste eer in het luidsprekerdesign. De gebruikte ribbon is mijns inziens dan ook een uitstekende driver. Hij is zeer gedetailleerd en maakt waar wat ik van de beste tweeters verwacht.


Monitor Audio's platinum serie tweeter

Qua klank ben ik overtuigd dat de rest van de apparatuur in een set (in het algemeen) geen significante inpact heeft op het geluid. Los daarvan zorgen de Spinx versterkers, de nieuwe DAC en Mac mini samen met de luidsprekers voor een mooie set. Qua opzet lijkt de set van Richard veel op mijn set beneden (een mac mini met losse D/A converter als bron). Richard benadert de Mac mini echter remote vanaf z'n laptop. Heel praktisch wat mij betreft.

Ook hebben we nog een vinyl beluisterd via de Thorens platenspeler. Echter hebben we weinig aandacht besteedt aan de vinyl collectie die Richard heeft. Misschien leuk voor een volgende keer ;)

Kortom: het was een hele gezelilge avond met ook nog eens goede muziek en goed geluid.
In de achterhoek, waar ik mijn eerste boontjes gedopt heb, zou men zeggen:

"..da hettie meui veur elkoar" :)
« Laatst bewerkt op: 01 november 2015, 16:53:08 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Bij Richard met muziek
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2015, 17:58:45 »
Bovenstaande kan ik alleen maar beamen.

Leuk verslag. 

De set van Richard maakt muziek. En dat heel erg goed.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Bij Richard met muziek
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2015, 23:33:23 »
MAW


Bedankt voor de lovende de woorden, en deze mooie recensie...
« Laatst bewerkt op: 02 november 2015, 10:30:00 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Bij Richard met muziek
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2015, 09:41:35 »
Niets te danken hoor! :)

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Bij Richard met muziek
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2015, 10:28:30 »
Strakke set. 
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167