Auteur Topic: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl  (gelezen 12844 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Gepost op: 24 september 2015, 16:47:24 »
 
Ik had al enige tijd een afspraak staan met Charles, een mede Cabasse Galiote bezitter en gisterenavond was het dan zo ver. Ik ging ruim op tijd van huis, maar mijn navigatie meende een spelletje met mij te moeten spelen en stuurde mij met een wijde boog naar Nijmegen. Gelukkig wist ik wel zo ongeveer waar ik moest zijn, omdat ik regelmatig in dat gebied rij met motorvrienden en dus nam ik de regie maar in eigen hand.  Precies op de afgesproken tijd kwam ik aan in een lommerrijke laan met karakteristieke huizen en Charles bleek in een voormalig koetshuis te wonen.
Charles zag mij vanuit zijn woonkamer al aankomen en opende de deur, zonder dat ik aan hoefde te bellen. Eenmaal binnen stapte ik via de hal een sfeervol vertrek binnen en ik maakte gelijk kennis met de charmante vrouw van Charles. Naast de meubelen stond er in deze kamer ook een rek met een Thorens TD-160, een Quad 33 voorversterker en een Quad 303 eindversterker en ook de bijpassende Quad tuner ontbrak niet in het geheel. Tot mijn verbazing stonden de Cabasse Galiotes op de grond, maar Charles stelde mij gerust en legde mij uit dat hij nog steeds op zoek was naar een paar geschikte stands.


Quad 33/303/FM3

Na een bakje koffie met koek en een gezellig praatje liet Charles mij zijn enorme tuin en de verbouwingen zien waar hij momenteel mee bezig is. Nou, Charles is m.i. voorlopig wel van de straat af met al zijn voorgenomen projecten. Na deze rondleiding  vertrokken we naar boven, alwaar Charles een heerlijk zoldervertrek van zo’n 40 vierkante meter heeft. Charles is nog volop met deze zolder bezig  en hij heeft een aantal plannen v.w.b. de inrichting en de eventuele demping van deze ruimte. Op een tafel zag ik een schitterende Oracle platenspeler staan, uitgerust met een Graham arm en een Benz Ruby element. Op de grond stonden provisorisch opgesteld een Conrad Johnson voor- en eindversterker en een Meridian 506.20 cd-speler.  Een paar fraaie Monitor Audio SE20 luidsprekers maakte de keten compleet. Deze monitoren lijken op zuilen, maar Charles vertelde mij dat het onderste gedeelte met zand gevuld kan worden en in principe zijn het dus monitoren.


Monitor Audio Studio 20SE

Al bij de eerste tonen van een test cd bemerkte ik dat deze set een flinke potentie heeft. De weergave is zeer open, ruimtelijk en gecontroleerd en de basloopjes zijn perfect te volgen. De plaat van Sarah Vaughn, die Charles daarna op de Oracle afspeelde, klonk ook onberispelijk. De Oracle is toch wel een hele fraaie draaitafel qua weergave, maar ook vanwege zijn “looks”. Tjonge, wat een ontzettend mooi stukje techniek. Ik moet eerlijk toegeven, dat deze draaitafel er stukken fraaier uitziet, dan welke cd-speler ook.


Oracle Delphi

We hebben verschillende cd’s en platen door elkaar gedraaid en iedere keer wist de set weer te boeien.

We hebben het ook nog over een eventuele demping van het vertrek gehad, want nu ligt er alleen een kleed op een grotendeels kale houten vloer. Ik heb het gevoel dat iets meer demping weleens ten gunste van de weergave zou kunnen werken, hoewel ik de ruimte nu al buitengewone goede akoestische eigenschappen vind hebben.
Het blijkt weer eens temeer  dat een zolderruimte een bijzonder goede akoestiek kan hebben, al wordt weleens anders beweerd !!!

Na een aantal platen en cd’s gedraaid te hebben, hebben we ook nog wat gebrainstormd  over de eventuele mogelijkheden met deze zolderruimte en toen was het al weer tijd om te stoppen. Beneden in de woonkamer hebben we in gezelschap van de echtgenote van Charles en onder het genot van een zeer smakelijk wit wijntje nog gezellig over ditjes en datjes zitten keuvelen. De vrouw van Charles bleek tot mijn verbazing een vrij fanatieke fan van de Sixties groep “The Zombies” (Argent en Blunstone) te zijn en daar ik een grote affiniteit heb met de muziek en de artiesten uit die periode, kwamen we heel gezellig aan de praat over de Sixties en een aantal artiesten uit de “Roaring Sixties”.


The Zombies - Odessey and Oracles

Inmiddels wees de klok ongeveer 23.00 uur aan en werd het zo zoetjes aan toch echt tijd om de terugtocht naar “het Veen”  te aanvaarden.
Na afscheid genomen te hebben van Charles en zijn vrouw reed ik nog nagenietend door een aardedonkere Betuwe naar de Gelderse Vallei.

Charles en echtgenote van harte bedankt voor een buitengewoon gezellige avond en Charles je bent van harte welkom voor een tegenbezoek.








 
« Laatst bewerkt op: 24 september 2015, 20:24:28 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van forumgenoot Carl
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2015, 17:20:44 »
Leuk om te lezen.
Toen ik bij Charles was was de zolder nog niet klaar maar ik had toen het gevoel dat dat wel een hele fijne muziekkamer zou worden.
En ja de Zombies ik zoek al lang naar een orginele lp van hun.
Time of the season Summertime She's not there schitterende nummers wat mij betreft.
Releases zijn er zat te koop.
I love vintage.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van forumgenoot Carl
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2015, 17:48:14 »
Leuk verslag.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…


Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van forumgenoot Carl
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2015, 17:57:37 »
Inmiddels weet ik wat er te koop is Jan,maar toch bedankt voor de leuke link ;)
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van forumgenoot Carl
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2015, 18:33:21 »
Mooi verslag leest makkeijk weg. 

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2015, 21:14:16 »
Leuk verslag en het was inderdaad erg gezellig. Veel geluisterd en tijd over om te kletsen.

Grappig hoe dat gaat. Ik was eigenlijk best tevreden met de set in de huiskamer. Omdat we de zolder wilden opknappen dacht ik daar mooi mijn vele classic spullen te kunnen opstellen. Ik bleek een geluidsprobleem te hebben want ik hoorde zo'n beetje elk blaadje ruizen in de zeer goed warmte geïsoleerde kamer. RAVON bood aan om een keer langs te komen en meten. Na meting was hij overtuigd van de potenties van de kamer. Ik heb het geluidsprobleem dus aangepakt, Velux ramen geïnstalleerd  en kastjes in het knieschot aangebracht. Een paar weken geleden heb ik dus de Cabasse opgesteld op een Sony 770 SE versterker. Om een lang verhaal kort te maken: binnen de kortste tijd stond de hele set van beneden, boven. En de classic Galiotes beneden. Het ruimtelijke beeld  is boven bijvoorbeeld veel beter dan beneden en in het vorige huis. Het laag/mjidlaag is ook sterk verbeterd. Er moet inderdaad nog iets op de vloer en ramen komen. Maar dit is de ideale jongenskamer waar ik me kan uitleven.Ik kan het in dit beschaafde gezelschap wel zeggen, maar ik schrijf voor Puresound.be :onbezoldigd en puur uit hobby. Ik heb onlangs een artikel over de Cabasse Galiotes geschreven en daar vind je een foto van mijn zolder in statu nascendi.

Verder heb ik inderdaad nog wat projecten staan in dit huis, maar als de aanbouw en de tuin klaar is heb ik het wel voor elkaar. Dat wordt voorjaar en wat interesseert het me, ik heb tijd van leven.



« Laatst bewerkt op: 24 september 2015, 22:45:38 door Carl »

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2015, 23:42:23 »
Als ik mocht kiezen tussen de Oracle databases, waarmee ik bijna dagelijks werk of zijn naamgenoot Delphi platenspeler, nou dan wist ik het wel... ;)
Wat een fraai design platenspeler heb je in huis gehaald Carl. Ik hou er wel van. Leuk en duidelijk geschreven recensie op puresound by the way...

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2015, 10:40:50 »
mooi verslag, leest lekker weg.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2016, 20:01:04 »
In navolging van Audiofreak ben ik vandaag op bezoek geweest bij Charles.
In de aanhef van dit topic staat met wat voor apparatuur Charles van muziek geniet.
Zo rond 11.00 uur ik voor het mooie koetshuis van Charles.
We hebben eerst eens door de tuin gewandeld aangezien dat dat mijn interesse ook heeft.
Mooi en ruim tegen het bos gelegen.
De verbouwing is nagenoeg klaar en het is zeer geslaagd.
Eenmaal binnen kreeg ik koffie met gebak,dat ging er goed in :)
Intussen draaide de Thorens 320 zijn rondjes aangestuurd door een Quad set en aangesloten op de kleine Cabasse luidsprekers. En ik moet zeggen dat klonk goed.
Maar ik kwam om te luisteren naar de set op de luisterkamer boven die naam zolder onwaardig is.
Het is een hele mooie ruimte en aan de akoustiek is veel zorg besteed.
Er staat ook een set om u tegen te zeggen en Charles had de beschikking over een Dye Pass Labs phonotrap.Normaal staat er een West phono in de set ook niet verkeerd maar de Pass labs klinkt volgens Charles nog beter. Het klinkt daar een klap beter dan beneden maar dat vind ik niet gek. Beide sets in verschillende settings en dat kun je niet eerlijk vergelijken. Boven staat er een nog mooier en strakker stereobeeld in het midden en het klinkt open met een mooie weergave van het laag.
Ik heb in het midden gezeten links en rechts en het stereobeeld bleef ik vanuit het midden horen.
Ik kan wel zeggen dat Charles het goed voor elkaar heeft,het was genieten.
Bedankt Charles.

 










I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2016, 23:04:35 »
Bedankt Peter!

Ik heb sinds Jan op bezoek is geweest nogal wat kleine dingen aangepast voor weinig of geen geld. Heel veel met LS geschoven, opstelling van platenspeler op diy soundboard en nog wat zaken die hier als onzedig worden beschouwd en ik maar niet vermeld  :rofl:  Eens kijken of de bouwer van de Pass Labs dat nog een keer wil doen. De whest wordt dan voor een tweede draaitafel ingezet.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 23:07:15 door Carl »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2016, 23:13:08 »
Leuk verslag Peter, dus een welbestede audio dag. :D

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2016, 23:30:25 »
Leuk verhaal Peter ! Ik was op locatie en weet waar je het over hebt. Wederom wordt bewezen wat akoestiek met je set doet ! Goed om te horen dat de set van Carl zo goed klinkt in zijn royale luisterruimte (maar eigenlijk wist ik dit al !).
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 09:32:12 door Audiofreak »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2016, 08:57:09 »

De akoestiek heeft natuurlijk alles te maken met de plaatsing van de speakers,het belangrijkste is dat je alle vooroordelen

aan de kant zet,een steriele rechtoe rechtaan is plaatsing is echt uit den boze.Ook de afstand tussen speakers onderling

met als standaard 2 mtr doet het geheel geen goed.

Ik had voordien ook nooit gelooft dat bepaalde speakers het zelfs op de vensterbank zeer goed kunnen klinken.

Dat ik daarbij ook nog van jan en iedereen word uitgelachen doet mij in het geheel niets,de luitjes die hier al waren

en het hoorden die lachen inmiddels niet meer Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Een bezoek van Audiofreak aan het karakteristieke koetshuis van Carl
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2016, 09:15:16 »
Het is een samenspel van akoestiek en plaatsing, naast de keuze van speakers.

Je kunt ze nog zo goed plaatsen maar uiteindelijk is de akoestiek van groter belang, de vensterbank natuurlijk buiten beschouwing gelaten.   zwaaizwaai


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.