Auteur Topic: Krell KAV300i volumeregeling  (gelezen 3300 keer)

Lasz

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Krell KAV300i volumeregeling
« Gepost op: 21 september 2015, 17:29:22 »
Hey hey, ik vroeg me af of er toevallig hier mensen zijn die bekend zijn met de Krell KAV300i geïntegreerde versterker.

Ik heb er onlangs eentje aangeschaft en hoewel hij erg lekker klinkt, merk ik dat de volumeregeling niet helemaal lekker loopt.

Voor de volledigheid en voor de mensen die deze versterker niet kennen zal ik er maar even bij vertellen dat deze versterker geen roterende potmeter heeft maar in plaats daarvan een digitaal geregelde volumeregeling met knopjes.

Bij mij merk ik dat hij de neiging heeft om vaak meerdere stapjes tegelijk omhoog of omlaag te gaan als ik maar één keer op de respectievelijk "omhoog" of "omlaag" knopjes druk. Best lastig om het volume een beetje subtiel te regelen zo. Dit gebeurd trouwens zowel met de afstandbediening als met de volumeknopjes op de voorkant van de versterker zelf.

Ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die ook in het bezit zijn van deze versterker (of in het bezit zijn geweest) en die bekend zijn met dit fenomeen. Is dit een "feature" van deze versterker of moet er misschien iets nagekeken worden?

Alle input is welkom en alvast bedankt!

Groetjes, László
B&W CDM9NT | Krell KAV300i | Audio-GD Ref 5.32 | Squeezebox Touch EDO | ReadyNAS RN102 2x3TB | bekabeling: VanDamme Blue | TV:Pioneer Kuro PDP LX5090

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Krell KAV300i volumeregeling
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2015, 17:41:38 »
Ik ken de versterker niet, maar misschien kun je het proberen met een harde reset. Dus de versterker helemaal spanningsloos maken.
Het tweede wat in me opkomt is om de IC van de volumeregeling opnieuw te solderen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Krell KAV300i volumeregeling
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2015, 18:24:29 »
Voor zover ik weet heeft forumlid Markus ook zo'n Krell.  Wellicht dat hij er iets zinnigs over kan zeggen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Lasz

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Krell KAV300i volumeregeling
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2015, 01:12:53 »
ik heb de versterker al meerdere keren in en uit het stopcontact gehad, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.

Wat mij lijkt is dat er ergens extra valse "button presses" worden gegenereerd elke keer als er een knopje wordt ingedrukt. Ik had gelezen dat deze versterker twee IC's heeft, één per kanaal en het lijkt me stug dat ze allebei tegelijk aangetast zouden zijn. Maar misschien dat er nog iets van een controller vóór de twee IC's zit die inderdaad mogelijk een slecht contactje o.i.d. heeft?

Ik heb Markus een PM gestuurd, afwachten of hij wat weet...
B&W CDM9NT | Krell KAV300i | Audio-GD Ref 5.32 | Squeezebox Touch EDO | ReadyNAS RN102 2x3TB | bekabeling: VanDamme Blue | TV:Pioneer Kuro PDP LX5090

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Krell KAV300i volumeregeling
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2015, 08:40:04 »
Een denderend kontakt zou inderdaad dubbele stappen kunnen verklaren, die dienen dan op onvoorspelbare standen dienen op te treden.
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Krell KAV300i volumeregeling
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2015, 10:09:09 »
Hallo Lasz,

Ik heb inderdaad een Krell KAV 300i in mijn bezit, voor de tweede keer inmiddels.

In mijn beleving had zowel de eerste 300i, zo'n twaalf jaar geleden alsook nu, de tweede 300i de gedraging welke jij beschrijft. Hoewel ik het idee heb dat deze laatste gevoeliger reageert.
Mijn ervaringen zijn dat deze versterkers dus nogal gevoelige gedragingen hebben waar het de bediening van het volume betreft.

Met vriendelijke groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Lasz

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Krell KAV300i volumeregeling
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2015, 15:55:21 »
Hey Markus, bedankt voor je reactie!

Frappant om te horen dat jouw beide versterkers hetzelfde euvel lijken te vertonen / hebben vertoond. Ook heel eigenaardig dat een gerenommeerd merk als Krell in zo'n prijsklasse zulke brakkige volumeregelingen stopt. Of het moet een soort veelvoorkomend slijtageprobleem zijn...

Ik vind het vooral vervelend bij het luisteren op lage volumes; 's avonds of 's nachts bijvoorbeeld. Heel lastig om bijvoorbeeld precies het één of twee na laatste volume stapje voor "0" te vinden want hij schiet er zó overheen.

Als bij jou het volume op "0" staat, hoor je dan ook nog héél zachtjes muziek uit de speakers komen?

Groetjes,

Laszlo
B&W CDM9NT | Krell KAV300i | Audio-GD Ref 5.32 | Squeezebox Touch EDO | ReadyNAS RN102 2x3TB | bekabeling: VanDamme Blue | TV:Pioneer Kuro PDP LX5090

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Krell KAV300i volumeregeling
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2015, 19:36:15 »
Lasz,

Het apparaat staat momenteel stof te happen maar meen mij inderdaad te herinneren dat deze niet geheel stil was bij volumestand "0".

Met vriendelijke groet,

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300