Auteur Topic: DC trap (DC block) of toch niet?  (gelezen 14657 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
DC trap (DC block) of toch niet?
« Gepost op: 18 september 2015, 20:32:51 »
Zoals de titel al doet vermoeden, gaat deze draad over een DC trap. Bedoeld om een (ringkern)trafo primair te ontzien van een DC offset. Een ringkern gaat brommen als ie DC voor zijn kiezen krijgt.

Te denken valt aan een schakeling a la volgende figuur: (voor de techneuten onder ons dus)



Of de variant die Bryston gebruikt. Lijkt er veel op, maar dan met twee elco's anti-parallel over de brugcel.

In de simulatie leek het niet te werken dus heb ik het opgebouwd en met relatief kleine spanningen gemeten. Zeg 10V top-top spanning en 40mA belasting. Maar ook daar blijkt het niet te werken, de DC offset verdwijnt niet.

Wat gaat er precies fout?

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 18 september 2015, 20:36:48 door dekkersj »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2015, 21:30:24 »
Waarom die hoge werkspanning van die elco's?
Hoe groot zijn de DC offset en de sinusspanning in je testopstelling?
An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2015, 21:38:15 »
Zit er een beetje op mijn smartphone naar te turen maar zie zo even niet hoe dit zou moeten werken. Probeer me nu de diodes voor de geest te halen maar vier tegelijk en dan bedenken hoe gelijk en wisselstroom zich zouden gedragen lukt me niet echt :-(
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2015, 21:38:33 »
Die werkspanning is toevallig zo gekozen, die kunnen ook veel lager zijn. Toevallig had ik deze liggen.

De sinus heeft een amplitude van zeg 5 a 6 volt en de DC spanning kan ik traploos instellen van 0 tot 0,5 of 1 of nog meer. Of negatief. Maar wat ik ook doe (ik verwacht natuurlijk niet meer te kunnen trappen dan twee keer een diode spanning), ik kom niet van de DC offset af.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2015, 10:10:11 »
De verhouding netspanning DC spanning is in de praktijk uit de losse pols 230: 1, dat is wat meer dan 6:1.   Daar ontstaat mogelijk al veel asymmetrie met DC tot gevolg.


An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2015, 12:02:36 »
De schakeling(en) is kennelijk niet in staat om de DC weg te werken. Ik verwacht iets van een diodespanning of twee.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2015, 14:20:01 »
A-symmetrie in de sinushelften pak je er in elk geval niet mee aan. dan zijn de diodes allang aan het geleiden. Ik vermoed dat die asymmetrie bij de netspanning heel klein is en dat dan het blokken van een hele kleine DC component volstaat.
.....of het is toch een fopschakeling uit een aprilnummer of halfgeleidergids van Elektuur.  :doh:
An inability to grasp science is no argument against it....

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2015, 14:56:57 »
Ik wou het net zeggen  ::) :P :-X
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2015, 15:38:18 »
De schakeling(en) is kennelijk niet in staat om de DC weg te werken. Ik verwacht iets van een diodespanning of twee.

Groet,
Jacco
Heb je nog verder geƫxperimenteerd met de DC-blokker? Op een ander forum heb ik gelezen dat het alleen werkt bij een trafo vanaf zo'n 300VA.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 26 december 2015, 21:12:01 »
De schakeling(en) is kennelijk niet in staat om de DC weg te werken. Ik verwacht iets van een diodespanning of twee.

Groet,
Jacco
Heb je nog verder geƫxperimenteerd met de DC-blokker? Op een ander forum heb ik gelezen dat het alleen werkt bij een trafo vanaf zo'n 300VA.
Leuk van je dat je meedenkt  :afro: De testopstelling heb ik nog wel, maar ik zie niet in dat het werkt. Volgens mij doet het wel iets, maar in ieder geval geen DC trappen. Wat het wel doet, weet ik niet.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2015, 21:47:31 »
Ik ken wel gevallen van bandtrafo's die flink heet werden toen een diode in de DC blocker kortgesloten was.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2015, 21:52:48 »
Maakte het nog uit welke diode?

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2015, 22:55:15 »
Ik denk dat ik mijn denkfout zie. Het zat me toch niet helemaal lekker en heb eea nog eens aan een nadere beschouwing onderworpen. Dit is in ieder geval het simulatieschema:



Even ideale condensatoren (daar komt in alle geval geen DC doorheen) en een diodebrug die in de library te vinden is. De tijddomein simulatie geeft dit als resultaat:



Mijn denkfout zat hem erin (althans, dat denk ik dan) dat ik de toppen van de sinus niet zag veranderen qua delta. Er zit nog steeds een offset tussen de positieve top en de negatieve top van de sinus waar een DC offset in zit. Als ik een frequentie analyse doe op het signaal, blijkt dat op de belasting de DC component zo goed als verdwenen is. Zie:



Ik bied 0,3V aan DC aan op de ingang (dat is -10,458 dB) en daar blijft na de DC trap slechts -144,544 dB van over. Verdwenen dus.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 26 december 2015, 23:02:31 door dekkersj »

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2015, 08:50:03 »
Als ik zoek op internet naar DC offsetkiller lees ik dat ze 6 of 12 snel geschakelde diodes gebruiken, b.v. de STTH8L06FP.
Jij gebruikt een condensator van 2x 6800uF in serie, waarom zo groot? Op foto's van andere schakelingen zie ik een veel kleinere condensator.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2015, 09:01:36 »
De grootte van de elco's verandert niets aan het (vermeende) werkingsprincipe.
Bekijk de diode en elcosectie eens los van elkaar: De elcosectie verwijdert elke DC als bij een elcogekoppelde eindtrap en de diodesectie blokkeert DC totaan de doorlaatspanning.
A-symmetrie in de golfvorm zou nog een probleem kunnen vormen maar ik weet niet of dat in de netspannings praktijk voorkomt.
DC kan o.a. komen door haardrogers op halve kracht (diode in serie).
An inability to grasp science is no argument against it....