Auteur Topic: aarde aanleggen  (gelezen 23288 keer)

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2015, 21:22:54 »
Nou, ik bedoel eigenlijk echt stand-alone. Dus met alle pluggen losgetrokken die aan de Onkyo zitten aangesloten. Met de speakers uitgezonderd natuurlijk.

Groet,
Jacco

Ah, zo.  Alleen ev is geen brom, als ik er de vv aan koppel en uit laat staan is er geen verschil. Als. Ik hem aan zet en de volume knop open draai dan komt er een brom. Als ik de volume knop terug draai dan blijf je een brom horen. Als ik de stekker van de Vv omdraai geen verschil, het lijkt dan eerder erger te worden dan minder.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: aarde aanleggen
« Reactie #16 Gepost op: 27 september 2015, 10:10:34 »
Misschien zijn de elco's van de voeding van de voorversterker niet optimaal meer.

Heb je een hoofdtelefoon en heeft de voorversterker een hoofdtelefoon uitgang, dan zou je de voorversterker kunnen uitproberen of daar de brom inzit.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: aarde aanleggen
« Reactie #17 Gepost op: 27 september 2015, 19:35:16 »
Nou, ik bedoel eigenlijk echt stand-alone. Dus met alle pluggen losgetrokken die aan de Onkyo zitten aangesloten. Met de speakers uitgezonderd natuurlijk.

Groet,
Jacco

Ah, zo.  Alleen ev is geen brom, als ik er de vv aan koppel en uit laat staan is er geen verschil. Als. Ik hem aan zet en de volume knop open draai dan komt er een brom. Als ik de volume knop terug draai dan blijf je een brom horen. Als ik de stekker van de Vv omdraai geen verschil, het lijkt dan eerder erger te worden dan minder.
Als ik de achterkant bekijk, zie ik het dubbel-geïsoleerd teken (twee vierkanten in elkaar):



Deze versterker mag dus niet op de randaarde (PE) aangesloten worden. En zou dus stand-alone gebruikt moeten kunnen worden. Het lijkt dus wel in de vv te zitten. Is dat ook een apparaat met een "platte" stekker?

Groet,
Jacco

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2015, 10:26:18 »
De voorversterker die er nu aan hangt is een AVM evolution V1 met inderdaad een platte stekker. Overigens hebben beide apparaten achterop een aarde aansluiting (je kan het op het plaatje van de achterkant van de onkyo zien in het midden). Als het niet de bedoeling is dat die aangesloten worden, waarom zitten ze er dan op vraag je je af..

Bedankt voor de suggestie voor de koptelefoon. Ik zal eens op zoek gaan naar de doos waar die in zit.. als ik hem gevonden heb eens goed luisteren en misschien moet de voorversterker dan ook nog een keer op bezoek bij Ruud.


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: aarde aanleggen
« Reactie #19 Gepost op: 28 september 2015, 10:45:38 »
Aarde en randaarde zijn niet hetzelfde. Je kunt het als nul gebruiken, dan verbind je de ground van de vv door.

En een andere VV?

Groet,
Jacco

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: aarde aanleggen
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2015, 17:51:05 »
Heb hier een koperen pijp, in de kruipruimte, ong. 75 cm de grond in gemept en daar alle aardeaansluitingen aan vast gesoldeerd.
Nou had ik verder nergens last van qua brom oid maar wilde alles gewoon geaard hebben. Ook al omdat ik in de kamer nergens een geaard stopkontakt heb.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: aarde aanleggen
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2015, 18:47:22 »
Mijn schoonmoeder kan ook niet aarde en bromt  vaak, ook met een pijp in de grond slaan ? ;D ::)

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: aarde aanleggen
« Reactie #22 Gepost op: 02 oktober 2015, 10:21:37 »
Mss dat aarding wel zou kunnen helpen maar aardig zijn werkt vaak toch beter ;)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: aarde aanleggen
« Reactie #23 Gepost op: 02 oktober 2015, 10:26:53 »
Heb hier een koperen pijp, in de kruipruimte, ong. 75 cm de grond in gemept en daar alle aardeaansluitingen aan vast gesoldeerd.
Nou had ik verder nergens last van qua brom oid maar wilde alles gewoon geaard hebben. Ook al omdat ik in de kamer nergens een geaard stopkontakt heb.

Dit is een recept voor een aantal mogelijk (levens) gevaarlijke scenario's
An inability to grasp science is no argument against it....

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: aarde aanleggen
« Reactie #24 Gepost op: 02 oktober 2015, 15:35:28 »
Vertel.. als je wilt uiteraard.
Ik heb het hier over aarding van de apparatuur middels hun eigen aardaansluiting op het apparaat, verder niet.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #25 Gepost op: 02 oktober 2015, 16:04:31 »
Aarde en randaarde zijn niet hetzelfde. Je kunt het als nul gebruiken, dan verbind je de ground van de vv door.

En een andere VV?

Groet,
Jacco

Een andere VV had ik nog niet geprobeerd, maar dat kan ik ook nog wel even doen. Dat wordt even zoeken in de verhuisdozen, ik heb hier ook nog ergens een Quad ingepakt staan..

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: aarde aanleggen
« Reactie #26 Gepost op: 04 oktober 2015, 14:44:29 »
Heb hier een koperen pijp, in de kruipruimte, ong. 75 cm de grond in gemept en daar alle aardeaansluitingen aan vast gesoldeerd.
Nou had ik verder nergens last van qua brom oid maar wilde alles gewoon geaard hebben. Ook al omdat ik in de kamer nergens een geaard stopkontakt heb.

Dit is een recept voor een aantal mogelijk (levens) gevaarlijke scenario's

Ok.. geen antwoord, prima.
Eea is gedaan in overleg met een medewerker van elektrabedrijf die dit soort pennen officieel slaat.
Vanwege de hoge grondwaterstand en grondsoort was eea voor dit doel voldoende.
De aangesoldeerde draden zijn vervolgens met dikke klem nog eens extra 'beveiligd'.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

sterremuur

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 244
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
Re: aarde aanleggen
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2015, 15:44:01 »
Als dit is doorverbonden met de lichtnet-aarde is dat prima.
Maar je deed het voorkomen alsof je jouw aardpen gebruikte in plaats van de officiële aarde. En dat kan inderdaad levensgevaarlijk zijn.
Ook actief met tapedeckforum

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: aarde aanleggen
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2015, 19:03:56 »
Als je de randvoorwaarden aangaande grondsoort en waterstand pas later meldt zet je mensen op het verkeerde been. Hier moet je namelijk een meter of negentien de diepte in.  Zolang je het gebruikt als signaalmassa kan er uiteraard niets gebeuren. Wanneer je het echter 'aarde' noemt zouden anderen kunnen gaan denken dat ze met zo'n constructie ook wel een randaardesteker kunnen beveiligen en dat lijkt me wat aan de onveilige kant.
An inability to grasp science is no argument against it....

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: aarde aanleggen
« Reactie #29 Gepost op: 05 oktober 2015, 09:59:16 »
Ja, dat ben ik met je eens. Mea Culpa  angel
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.