Auteur Topic: aarde aanleggen  (gelezen 23294 keer)

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
aarde aanleggen
« Gepost op: 17 september 2015, 12:36:21 »
Ik ben onlangs verhuisd en ben nog bezig met de luisterruimte. Ik heb de installatie er al wel staan (je wil toch af en toe ff een stukje muziek luisteren) en omdat er daar geen geaarde stopcontacten zijn hoor ik een irritante brom op de achtergrond. Nu heb ik mijn versterker (met aardepunt) met een koperdraad verbonden met een verwarmingspijp, maar dat heeft helaas niet het gewenste effect. Omdat het huis verder van steen is kan ik niet heel makkelijk bij andere leidingen komen, ik vroeg mij af of er anderen hier wel eens voor dezelfde situatie hebben gestaan en hoe zij dat hebben opgelost.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: aarde aanleggen
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2015, 12:54:30 »
Heb je nul en fase op alle apparaten gelijk zitten?
Science is no democracy

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: aarde aanleggen
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2015, 14:19:38 »
Heb uiteindeljk een contactdoos aangelegd met een randaarde erin... Probleem opgelost. Misschien heb je net als ik wel geluk en zit het wel voorbereid maar niet aangesloten... Anders een extra draad trekken naar de stoppenkast. Succes
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: aarde aanleggen
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2015, 12:45:00 »
Je zou eerst eens proberen om je set via verlengsnoer in een geaarde stopcontact in b.v. de keuken te doen. Als het probleem dan nog voorkomt ligt het niet aan de aarde, maar aan iets anders.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: aarde aanleggen
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2015, 13:22:15 »
Je zou eerst eens proberen om je set via verlengsnoer in een geaarde stopcontact in b.v. de keuken te doen. Als het probleem dan nog voorkomt ligt het niet aan de aarde, maar aan iets anders.

Goed plan.  Aarde maken via de leidingen van de centrale verwarming, slecht plan.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: aarde aanleggen
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2015, 14:01:13 »
In nieuwbouwhuizen heeft dat vaak geen zin aangezien er in veel gevallen (deels) kunststofleidingen gebruikt worden.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: aarde aanleggen
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2015, 20:28:51 »
Citaat
Goed plan.  Aarde maken via de leidingen van de centrale verwarming, slecht plan.

Marcel

Je bent bang dat de hele zaak onder stroom komt te staan Marcel? Min aarde staat op de waterleiding zoals bij veel oude huizen. In het kader van een verbouwing komen ze de elektriciteit opnieuw aan leggen.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 20:30:52 door Hififreak »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: aarde aanleggen
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2015, 16:23:30 »
Ik ben onlangs verhuisd en ben nog bezig met de luisterruimte. Ik heb de installatie er al wel staan (je wil toch af en toe ff een stukje muziek luisteren) en omdat er daar geen geaarde stopcontacten zijn hoor ik een irritante brom op de achtergrond. Nu heb ik mijn versterker (met aardepunt) met een koperdraad verbonden met een verwarmingspijp, maar dat heeft helaas niet het gewenste effect. Omdat het huis verder van steen is kan ik niet heel makkelijk bij andere leidingen komen, ik vroeg mij af of er anderen hier wel eens voor dezelfde situatie hebben gestaan en hoe zij dat hebben opgelost.

Het is niet goed als een versterker bromt als deze op een stopcontact wordt aangesloten dat niet(!) gerandaard is óók als de versterker gerandaard behoord te worden. De functie van randaarde is namelijk niet om de versterker bromvrij te krijgen. Het is dan ook meer regel dan uitzondering dat een versterker meer gaat brommen als hij gerandaard wordt. 

Een apparaat wordt gerandaard puur uit veiligheidsoverwegingen. Dat wordt gedaan voor het geval de fase van de netspanning op het chassis zou komen te staan en je dan een doodklap om een hoekje kunt krijgen als je met je lichaam verbinding maakt tussen dat dan onder netspanning staande chassis en aarde. Denk bij aarde aan bijvoorbeeld een verwarmingsbuis, waterleiding, gasbuis of een vochtige vloer waar je dan met je blote voetjes op staat. De randaarde zorgt er dan voor dat als er om wat voor onzalige reden dan ook netspanning op het chassis komt te staan die spanning dan onmiddellijk wordt afgeleid naar de randaarde-aansluiting. Als er sprake is van volle sluiting tussen het chassis en de fase van de netspanning en het apparaat gerandaard is, dat zal de zekering doorgaan. Maar ook als er gedeeltelijk netspanning bij het gerandaarde chassis van de versterker kan komen zal de gevaarlijk hoge spanning tot nagenoeg nul volt dalen en ons behoeden voor elektrocutie.

Zoals gezegd is het niet goed als een versterker bromt als deze wordt aangesloten op een niet-randaarde stopcontact. Misschien kun je wat meer vertellen over de versterker in kwestie en onder welke omstandigheden deze brom laat horen. Hoe ver staat de volumeregelaar open, welke bron is er aangesloten, hoe zit het met de kwaliteit van contactmateriaal van de signaalkabels. Is er mogelijk sprake van een bromlus?
 

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: aarde aanleggen
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2015, 17:04:52 »
Heb je nul en fase op alle apparaten gelijk zitten?

Hoe zet je de fase en de nul goed al je weet dat de wisselspanning van het elektriciteitsnet op een transformator gezet geen polariteit kent?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: aarde aanleggen
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2015, 18:19:11 »
Hij zal bedoelen: "Heb je de vereffeningspotentiaal geminimaliseerd tussen de diverse componenten?"
Bij geaarde apparatuur met een netfilter in de entree kan het in mijn ervaring wel degelijk meer gaan brommen bij aansluiten op niet geaarde wkd.
An inability to grasp science is no argument against it....

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2015, 20:43:00 »
Ik ben onlangs verhuisd en ben nog bezig met de luisterruimte. Ik heb de installatie er al wel staan (je wil toch af en toe ff een stukje muziek luisteren) en omdat er daar geen geaarde stopcontacten zijn hoor ik een irritante brom op de achtergrond. Nu heb ik mijn versterker (met aardepunt) met een koperdraad verbonden met een verwarmingspijp, maar dat heeft helaas niet het gewenste effect. Omdat het huis verder van steen is kan ik niet heel makkelijk bij andere leidingen komen, ik vroeg mij af of er anderen hier wel eens voor dezelfde situatie hebben gestaan en hoe zij dat hebben opgelost.

Het is niet goed als een versterker bromt als deze op een stopcontact wordt aangesloten dat niet(!) gerandaard is óók als de versterker gerandaard behoord te worden. De functie van randaarde is namelijk niet om de versterker bromvrij te krijgen. Het is dan ook meer regel dan uitzondering dat een versterker meer gaat brommen als hij gerandaard wordt. 

Een apparaat wordt gerandaard puur uit veiligheidsoverwegingen. Dat wordt gedaan voor het geval de fase van de netspanning op het chassis zou komen te staan en je dan een doodklap om een hoekje kunt krijgen als je met je lichaam verbinding maakt tussen dat dan onder netspanning staande chassis en aarde. Denk bij aarde aan bijvoorbeeld een verwarmingsbuis, waterleiding, gasbuis of een vochtige vloer waar je dan met je blote voetjes op staat. De randaarde zorgt er dan voor dat als er om wat voor onzalige reden dan ook netspanning op het chassis komt te staan die spanning dan onmiddellijk wordt afgeleid naar de randaarde-aansluiting. Als er sprake is van volle sluiting tussen het chassis en de fase van de netspanning en het apparaat gerandaard is, dat zal de zekering doorgaan. Maar ook als er gedeeltelijk netspanning bij het gerandaarde chassis van de versterker kan komen zal de gevaarlijk hoge spanning tot nagenoeg nul volt dalen en ons behoeden voor elektrocutie.

Zoals gezegd is het niet goed als een versterker bromt als deze wordt aangesloten op een niet-randaarde stopcontact. Misschien kun je wat meer vertellen over de versterker in kwestie en onder welke omstandigheden deze brom laat horen. Hoe ver staat de volumeregelaar open, welke bron is er aangesloten, hoe zit het met de kwaliteit van contactmateriaal van de signaalkabels. Is er mogelijk sprake van een bromlus?
 

Hoi Ruud,

Het is gaat in dit geval om de Onkyo eindversterker die je (inmiddels al weer een jaar of 2 geleden) op je tafel hebt gehad om hem te vernieuwen. Omdat ik met dezelfde opstelling geen brom had in mijn oude huis, en nu in mijn nieuwe/andere huis wel trok ik, misschien wel onterecht, de conclusie dat het daar aan moest liggen, omdat dat het enige verschil is. Het stekkerblok is hetzelfde, de kabels zijn hetzelfde, de mate waarin de kabels uitgespreid liggen over de kamer is vrijwel hetzelfde en de componenten als de versterker, cdspeler en dac zijn hetzelfde. Omdat die brom lijkt op de brom die ik vroeger kreeg als mijn draaitafel niet goed geaard was (en dat was altijd meteen weg op het moment dat ik het aardekabeltje aansloot) trok ik de conclusie dat het daar iets mee te maken moest hebben. Misschien klopt dat niet, maar dan weet ik niet precies wat het dan zou moeten zijn.

Overigens is het huis waar ik nu in woon in de jaren 70 gebouwd door de vorige eigenaar, en het heeft metalen verwarmingsbuizen, geen kunststof.

Hopelijk geeft dit een iets beter beeld van de situatie.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: aarde aanleggen
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2015, 21:14:56 »
Bromt die eindversterker ook stand-alone? Dwz zonder er bronnen op aangesloten te hebben?

En als je de stekker omdraait? En welke Onkyo is het precies?

Groet,
Jacco

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2015, 20:50:57 »
Het is een Onkyo M5030, voor zover ik kan horen veranderd er niets als ik de stekker omdraai, hoewel ik daar misschien nog eens goed voor moet gaan zitten. De brom is minder als ik hem net aanzet, als ik daarna muziek luister en de cdspeler stil zet dan is het duidelijker hoorbaar. Of ik dan de bron uit zet of niet maakt voor zover ik nu kan horen niet (veel) uit.

« Laatst bewerkt op: 24 september 2015, 20:52:31 door bst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: aarde aanleggen
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2015, 21:26:17 »
Nou, ik bedoel eigenlijk echt stand-alone. Dus met alle pluggen losgetrokken die aan de Onkyo zitten aangesloten. Met de speakers uitgezonderd natuurlijk.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: aarde aanleggen
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2015, 22:56:08 »
Leuk verhaal Ruud. Hoe voorkom ik elekto executie bij een quad 33/303?