Auteur Topic: aarde aanleggen  (gelezen 23299 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: aarde aanleggen
« Reactie #30 Gepost op: 05 oktober 2015, 10:24:16 »
No problem. :)
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: aarde aanleggen
« Reactie #31 Gepost op: 09 oktober 2015, 00:05:57 »
Nou, ik bedoel eigenlijk echt stand-alone. Dus met alle pluggen losgetrokken die aan de Onkyo zitten aangesloten. Met de speakers uitgezonderd natuurlijk.

Groet,
Jacco

Ah, zo.  Alleen ev is geen brom, als ik er de vv aan koppel en uit laat staan is er geen verschil. Als. Ik hem aan zet en de volume knop open draai dan komt er een brom. Als ik de volume knop terug draai dan blijf je een brom horen. Als ik de stekker van de Vv omdraai geen verschil, het lijkt dan eerder erger te worden dan minder.

Uit het gegeven dat de eindversterker "los" niet bromt maar wel bromt komt als je de voorversterker aansluit en de volumeregelaar uit de nulstand zet, valt op te maken dat de brom uit de voorversterker komt. Het is geen kwestie van een bromlus als er geen sprake van brom is als de volumeregelaar helemaal in de nulstand staat. Het een en ander heeft gezien je klacht ook niets te maken met het wel of niet gerandaard zijn van de versterker. Beide nettrafo's zijn dubbel geïsoleerd en daarom hoeven beide chassis' ook niet te worden gerandaard. Als er brom uit de versterker komt als je de volumeregelaar openzet kan dat uit een slechte verbinding komen vanuit de gekozen signaalingang, een slechte verbinding met de signaalbron, brom vanuit de signaalbron of brom vanuit de voorversterker.

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2015, 10:19:52 »
Hoi Ruud,

Bedankt voor de uitleg. Het klinkt logisch, dus ga ik er maar vanuit dat het dan in apparaten eerder in de keten zit. Wat ik me wel afvraag is is hoe het komt dat ik verschijnsel niet had in mijn vorige huis, terwijl ik daar de zelfde setup gebruikte. Kan een apparaat in een maand of 2 (zolang is het ivm verhuizen niet gebruikt) zoveel slechter wordt dat ik ineens een flinke brom hoor? Ik vind het nog lastig te verklaren, gevoelsmatig verplaats je dezelfde apparatuur van locatie A naar B, om vervolgens in locatie B iets te horen wat je in locatie A niet hoorde. Op een of andere manier krijg ik het dan niet uit mijn hoofd dat het misschien ook iets met de omgeving te maken heeft. Maar wellicht dat het toch gewoon een samenloop van omstandigheden is, en dat het gaan brommen van de VV toevallig samenviel met het verhuizen. Misschien binnenkort maar eens bij jou langsbrengen om hem na te laten kijken, dan weet ik het zeker  ;)

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2015, 15:31:33 »
Nog een interessant verschijnsel:

- zet de EV aan, geen zoem
- zet de VV aan, geen zoem
- zet de bron aan en luister, stop met luisteren, wel een zoem
- zet de bron uit, zoem blijft
- zet de VV uit, zoem blijft
- zet de EV uit, zoem verdwijnt

Dat lijkt dan toch wel weer op de EV te wijzen..  ik begrijp er niet veel meer van.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: aarde aanleggen
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2015, 19:04:09 »
Wat voor interlinks gebruik je?
Ik had in het verleden interlinks gebruikt van Van den Hul, The First. Daarmee kreeg ik brom uit de luidsprekers als ik de apparatuur niet in fase aansluit.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: aarde aanleggen
« Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2015, 19:18:10 »
En als je de eindversterker eens wijzigt? Als het dan allemaal wel in orde is, lijkt me het een voor de hand liggende oplossing.

Groet,
Jacco

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: aarde aanleggen
« Reactie #36 Gepost op: 27 oktober 2015, 21:27:28 »
En als je de eindversterker eens wijzigt? Als het dan allemaal wel in orde is, lijkt me het een voor de hand liggende oplossing.

Groet,
Jacco

Klopt.. en ook daar heb ik er nog wel een van staan (ergens in een verhuisdoos) dus als ik die tegenkom met uitpakken dan gaan we dat ook maar eens proberen.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: aarde aanleggen
« Reactie #37 Gepost op: 01 december 2015, 05:17:05 »
En als je de eindversterker eens wijzigt? Als het dan allemaal wel in orde is, lijkt me het een voor de hand liggende oplossing.

Groet,
Jacco

Klopt.. en ook daar heb ik er nog wel een van staan (ergens in een verhuisdoos) dus als ik die tegenkom met uitpakken dan gaan we dat ook maar eens proberen.

De Onkyo eindversterker in kwestie is muisstil als er niets op de ingang staat aangesloten. Gekoppeld met een standaardlengte dropveterkwaliteit signaalkabel aan een ingeschakelde Denon PRA-1500 voorversterker met gesloten volumeregelaar is de combinatie eveneens muisstil.

Ik ga vanzelfsprekend nog kijken naar het stoorniveau als de signaalkabels en de bijbehorende voorversterker zijn aangesloten toen er sprake van brom was. Gezien de klachten houd ik er rekening mee dat de mantels van de toegepaste kabels onvoldoende dicht zijn en is de stuurimpedantie van de voorversterkeruitgang niet laag genoeg om de via een capacitief pad binnenkomende brom onhoorbaar laag te laten zijn. Of dat zo is wordt snel duidelijk want die onderdelen komen er gauw aan.