Auteur Topic: MacMini????  (gelezen 4478 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
MacMini????
« Gepost op: 27 augustus 2015, 20:04:50 »
Tja kun je het een audio review noemen eigenlijk niet :o

Gisteren en vandaag tussen de bedrijven door.... M'n oude MacMini leeggemaakt voor de verkoop. Hij werd gewoon simpel weg te traag, voor wat ik er mee wil voor nu en in de toekomst. Ik kon hem niet uitbreiden met meer geheugen. En alleen een SSD-Schijf was nog een optie geweest, maar waarschijnlijk niet genoeg... Dus een nieuwere aangeschaft en ingericht* Het betreft een MacMini een i5 2,4GHz met 8Gig geheugen. Met daarop voor mij het belangrijkste Audirvana*

Het vreemde geval wil, dat alles nog gedetailleerder en strakker klinkt..... En zonder het er met Linda over te hebben gehad... Zei ze vandaag uit het niets, wat klinkt het goed!!. Het lijkt nog net iets beter geplaatst. Net iets strakker in het laag. Stemmen en instrumenten klinken nog net iets natuurlijker. Heel vreemd :o maar absoluut welkom allemaal.... Ik weet niet waardoor het komt, behalve dat ik nu, met meer geheugen en een snellere processor ervoor kan zorgen, dat er geen invloed meer is van iTunes. En ik gebruik kan maken van, de door audirvana gebruikte interne Izotope* sample rate conversion. En niet de ingebouwde van apple zelf. Tevens kan ik nog wat andere settings nu wel gebruiken, die te zwaar waren voor m'n oude "liefde".

Waarom ben ik overgestapt op Audirvana en gebruik ik iTunes niet meer!?

iTunes is een prima app laat ik dat voorop stellen! Voor catalogisering, en afspelen van enorme lijsten met muziek bestanden werkt het prima. Zelfs op mijn oude 1,83 GHz Core Duo met 2gig Ram werkte iTunes als een trein..... Nooit problemen mee gehad en geloof me ik gebruik het al, sinds dat het eigenlijk nog Soundjam heette. Dit heeft Apple later overgekocht. en iTunes genoemd. Zie ook hier. Er zijn een aantal dingen die iTunes niet kan en Audirvana wel. Dit heeft mij doen besluiten over te stappen. Ik ben nogal kien op High-Res en wat audirvana wel kan is, mijn hele bibliotheek afspelen zoals deze is ingericht met 16Bits en 24Bits files die variëren van 44.100kHz tot 192.000kHz. Wat bedoel ik hier mee!? Als audirvana een muziekbestand afspeelt, schakelt hij (hoorbaar) automatisch mijn DAC naar de juiste frequenties toe.... Itunes doet dit niet! En speelt automatisch op je DAC z'n hoogste BIT waarde en je kHz blijft automatisch op 44.100 staan. En dat is mijns inziens voor een audiofiel die investeert in High-Res files not done. :P Een ander heel groot voordeel is wat voor audio formaat dan ook Audirvana speelt "alles" af. en iTunes is gelimiteerd tot ik meen een viertal verschillende opties, te weten: mp3,m4a,aiff,wav.




ingericht*
- Schone installatie van OSX 10 codename: Mavericks
- 8 Gig geheugen geplaatst
- Hele muziekbibliotheek omgezet naar Audirvana als stand-alone + alle benodigde aanpassingen
- Audirvana ingericht..... In mijn geval zo direct mogelijk zonder fratsen van inverted polarity etc. etc..
- Alle programma's overgezet

Audirvana*
Audirvana

Izotope*
The world benchmark processing for:
64-bit SRC best in class sample rate conversion technology
MBIT+ dithering Volume Control (Dithering is meant to reduce the audible impact of the inevitable reduction in the audio signal precision when reducing the bitdepth, which happens when using a digital volume control. iZotope MBIT+ is the leading technology that pushes the noise way out of the audible spectrum.)
And these filters can be tuned precisely by configuring their advanced parameters.


En nee ik heb geen aandelen in de door mij genoemde merken en of programma's
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2015, 07:06:29 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: MacMini????
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2015, 07:49:59 »
Hoezo ben je verbaasd...je hoort toch ook verschillen tussen verschillende opname's ? Dus lekker genieten en gaan met die banaan.

Veel plezier met je nieuwe mac...

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MacMini????
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2015, 08:32:39 »
Dat deden al 😉
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MacMini????
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2015, 08:59:17 »
Goed om te lezen dat hij goed bevalt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: MacMini????
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2015, 09:03:57 »
Het is altijd prettig als aankopen tegemoet komen aan de wensen.  Geniet er samen van.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: MacMini????
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2015, 09:39:50 »
Mooi man, geniet ervan ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: MacMini????
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2016, 15:24:12 »
Mooi geschreven, geniet ervan.   :ciao:
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167