Auteur Topic: NAS  (gelezen 3558 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
NAS
« Gepost op: 09 september 2015, 10:28:14 »
Medeforummers,

Wat heb ik nodig en wat zou ik moeten kopen voor een fatsoenlijke en betrouwbare NAS?
Daar moeten back-up van onze desktop en diverse laptop computers op komen.
En er moeten muziek bestanden op komen welke met mijn streamer gespeeld moeten gaan worden.
Hij kan met een draadje aangesloten worden op een router.

Ik heb al een beetje rond zitten kijken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Daarom graag wat adviezen.

Bij deze dank alvast.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: NAS
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2015, 10:32:33 »
Waarom een NAS ?

Koop gewoon wat losse HD's zet daar je bestanden op en klaar.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: NAS
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2015, 11:12:39 »
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met een NAS van Shuttle http://global.shuttle.com/main/productsList?categoryId=76
Merken die ook goed aangeschreven staan zijn Synology en QNaP. Ik zou ten alle tijden gaan voor een 2bay NAS omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt.
Als je een NAS in praktijk wilt zien ben je hier van harte welkom ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: NAS
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2015, 11:38:54 »
Waarom een NAS ?

Koop gewoon wat losse HD's zet daar je bestanden op en klaar.

Gr Hans
Waarom een NAS? Omdat het veel gemakkelijker is als je hem eenmaal goed hebt geïnstalleerd. Bereikbaar vanaf alle computers, smartphones, tablets en zelfs van buiten je eigen Wifi netwerk. Ook kun je op sommigen nog eventuele beveiligingscamera's aansluiten en de beelden opnemen. Je kunt downloaden met die dingen en de duurdere versies kun je ook nog eens als mediaspeler gebruiken en direct op de tv aansluiten, mocht je dat willen.
Daar staat dan wel tegenover dat het wel wat meer kost.

Ik heb zelf een QNAP met vier bays. Bevalt prima. Het enige waar je op moet letten is dat hij niet al te traag is en genoeg werkgeheugen heeft. Maar daar kunnen anderen je waarschijnlijk beter mee helpen.

Groeten...

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: NAS
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2015, 12:35:52 »
Gemak dient de mens. Ik prik de hd aan de router en heb dan ook een NAS.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: NAS
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2015, 12:50:37 »
Kan, maar dan heb je geen mogelijkheid om RAID te draaien en moet je alles handmatig back-uppen.

Groeten...

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: NAS
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2015, 12:53:01 »
Dat is dan wel een kleine vervelende bijkomstigheid.

Ik ben zelf blij dat ik van de NAS af ben. Nog een jaar of wat en dan doen we alles vanuit de wolk.. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: NAS
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2015, 14:58:20 »
Kan, maar dan heb je geen mogelijkheid om RAID te draaien en moet je alles handmatig back-uppen.

Groeten...

achterlichten van mijn auto gaan altijd tegelijk kapot; drives ook. Altijd backup maken! laat je niet in de luren leggen door Raid.https://www.takecontrolbooks.com/jot-backing-up bijvoorbeeld.


LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: NAS
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2015, 15:03:22 »
Kan, maar dan heb je geen mogelijkheid om RAID te draaien en moet je alles handmatig back-uppen.

Groeten...

achterlichten van mijn auto gaan altijd tegelijk kapot; drives ook. Altijd backup maken! laat je niet in de luren leggen door Raid.https://www.takecontrolbooks.com/jot-backing-up bijvoorbeeld.

western digital ex2 met 2x2TB gaat nu ook voor €250

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: NAS
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2015, 16:55:56 »
Ik heb al jaaaaren een NAS van LG staan. 2 SATA disks in RAID 1 configuratie. Dan nog een keer een externe USB disk eraan waar de NAS automatisch een backup op maakt. Op alle laptops in huis heb ik in Windows 'Bestandsgeschiedenis'  aangezet naar die NAS, wordt dus vanzelf een kopie gemaakt. Gaat prima met de snellere WiFi verbindingen tegenwoordig....

De gegevens staan dus op de laptop zelf, een dubbele kopie op de NAS (RAID 1) en een kopie op de USB schijf. De USB-schijf neem ik af en toe mee naar kantoor en maak dan een kopie naar een dataserver.

Bestandsgeschiedenis naar OneDrive is me nog niet gelukt....
Science is no democracy

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: NAS
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2015, 19:55:54 »
Ik heb net als Hans een aantal schijven met daarop mijn muziek, foto's, films en andere digitale zooi. Het belangrijkste staat op een back-up schijf die ik zo nu en dan even aanzet voor een up to dat back-up. Voor de muziek vind ik niet nodig, evenzo voor films.... tegenwoordig kun je alles online vinden, en met de snelheden van nu heb je zo maar, een terabyte of twee drie aan zooi weer binnen. Tevens heb ik sinds kort Qobuz en dit bevalt prima! Voor omgerekend zo'n 6 cent per dag, een prima wolk waar ik muziek vanaf kan snoepen ;)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2015, 19:57:46 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: NAS
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2015, 23:44:52 »
Ik heb net als Hans een aantal schijven met daarop mijn muziek, foto's, films en andere digitale zooi. Het belangrijkste staat op een back-up schijf die ik zo nu en dan even aanzet voor een up to dat back-up. Voor de muziek vind ik niet nodig, evenzo voor films.... tegenwoordig kun je alles online vinden, en met de snelheden van nu heb je zo maar, een terabyte of twee drie aan zooi weer binnen. Tevens heb ik sinds kort Qobuz en dit bevalt prima! Voor omgerekend zo'n 6 cent per dag, een prima wolk waar ik muziek vanaf kan snoepen ;)

Nog geen Roon trial ?

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: NAS
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2015, 11:40:10 »
Ik heb net als Hans een aantal schijven met daarop mijn muziek, foto's, films en andere digitale zooi. Het belangrijkste staat op een back-up schijf die ik zo nu en dan even aanzet voor een up to dat back-up. Voor de muziek vind ik niet nodig, evenzo voor films.... tegenwoordig kun je alles online vinden, en met de snelheden van nu heb je zo maar, een terabyte of twee drie aan zooi weer binnen. Tevens heb ik sinds kort Qobuz en dit bevalt prima! Voor omgerekend zo'n 6 cent per dag, een prima wolk waar ik muziek vanaf kan snoepen ;)

Nog geen Roon trial ?

Nee bewust gekozen voor Qobuz omdat audirvana bezig is met een integrated app voor beide diensten. En audirvana heb ik al.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal