Auteur Topic: Akoestische mos panelen  (gelezen 17072 keer)

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Akoestische mos panelen
« Gepost op: 01 augustus 2015, 14:38:29 »
Heren,

ik ben bezig om de akoestiek in de woonkamer aan het pakken. Ik woon in een nieuwbouw woning en heb erg veel last van galm.

Nu wil ik aan de tegenovergestelde muur (achter de bank) van mijn speakers of een groot akoestisch paneel of twee kleinere hangen.

Ik kwam op internet iets tegen wat mij wel leuk leek (http://www.akoestiekfabriek.nl/nl/oplossingen/greenwall-2-0). Het zijn panelen bekleed met mos. Mijn vraag was of iemand hier ervaring mee heeft?

En wat jullie denken van de plaats van de panelen?
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2015, 14:44:18 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2015, 16:05:56 »
Ik weet inderdaad dat er van zulke panelen zijn, maar ik wil ook graag iets wat een beetje leuk is voor het oog. Heeft het veel effect bij jou die panelen?

Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2015, 16:31:55 »
Niet bij mij maar ik heb ze wel gemaakt.
Zelf had ik het anders gedaan maar de beste man had dit materiaal besteld en wilde het zo.

Het verschil was groot.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2015, 18:35:03 »
Onze Hottentot ! Ik moet nog regelmatig aan hem terugdenken ! Een fijne en karakteristieke persoon !

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2015, 19:21:01 »
Heren,

ik ben bezig om de akoestiek in de woonkamer aan het pakken. Ik woon in een nieuwbouw woning en heb erg veel last van galm.

Nu wil ik aan de tegenovergestelde muur (achter de bank) van mijn speakers of een groot akoestisch paneel of twee kleinere hangen.

Ik kwam op internet iets tegen wat mij wel leuk leek (http://www.akoestiekfabriek.nl/nl/oplossingen/greenwall-2-0). Het zijn panelen bekleed met mos. Mijn vraag was of iemand hier ervaring mee heeft?

En wat jullie denken van de plaats van de panelen?

Over een "harde" akoestiek gesproken...
Je hebt een, in mijn ogen, nogal Spartaanse inrichting. Ieder z'n meug.
Het door jou aangegeven paneel zou a. je kamer opfleuren en b. een goede invloed op de akoestiek hebben.
Kortom: twee vliegen!

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2015, 20:16:25 »
I.p.v aan panelen te denken, zou ik eerst iets aan de inrichting doen.
Of de inrichting is belangrijker dan het geluid.
Ook goed hoor,..inrichting is belangrijk,....maar dan moet je niet beginnen over panelen.
Eerst de inrichting kwa akoestiek in orde...als het dan nog niet voldoet,..kun je aan hulpmiddelen denken. ( paneel is een hulpmiddel ).
The music sounds better, when you know who's playing it

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2015, 22:18:48 »
Ja ik houd wel van een beetje minimaltisch inderdaad :)

Ik woon nog niet zo gek lang op mezelf dus er komt nog wel iets aan schilderijen aan de muur maar veel zal t niet worden.

Vandaar dat ik begon over de panelen, ze voegen wat toe aan het geluid (hoop ik dan maar) en voor het oog ook leuk.
Ik vindt het geen optie om nu maar extra meubels te gaan kopen die ik niet wil en gebruik om het geluid maar te verbeteren.

Binnenkort komt er wel een PU gietvloer te liggen met een kleed bij de zithoek.

Het ging mij er een beetje om of zo'n paneel nou veel doet of dat het zonde is om te doen. Zal zelf aan twee vierkante meter te denken aan panelen.
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #8 Gepost op: 02 augustus 2015, 07:25:24 »
Hoeveel van twee vierkante meter.  Je ruimte is m.i. dermate "levendig" dat er wel wat panelen in zullen passen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #9 Gepost op: 02 augustus 2015, 09:34:05 »
Ik denk dat er wel iets meer nodig is dan 2 vierkante meter aan demping.

Ik ben het met Wilco eens dat panelen een hulpmiddel zijn. Dat is ook precies de bedoeling, helpen om de akoestiek te verbeteren.
Wat meer meubels helpt een klein beetje.
Voldoende panelen op de juiste plekken gaat een boel helpen.

Misschien een flinke plant ergens in de ruimte op een leuke plek helpt ook.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #10 Gepost op: 02 augustus 2015, 10:23:47 »
Oké dus als ik het eenbeetje bergrijp heeft het wel degelijk zin die panelen. Ik snap dat meer beter is maar ga eerst even beginnen met iets van rond de twee vierkante meter (ook ivm de kosten). Dan kan ik van daaruit verder gaan.

Bedankt!
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2015, 10:32:31 »
Dat is altijd goed.
Klein beginnen , proberen, en als het wat brengt verder uitbouwen.

Rustig aan dan breekt het lijntje niet.
Goed na blijven denken en geduld hebben.

Vergeet ondertussen niet van muziek te genieten.
En ga ook eens bij anderen luisteren. Dan weet je hoe het daar klinkt en doe je vaak ook weer nieuwe ideeën en kennis op.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2015, 11:42:24 »
Oké dus als ik het eenbeetje bergrijp heeft het wel degelijk zin die panelen. Ik snap dat meer beter is maar ga eerst even beginnen met iets van rond de twee vierkante meter (ook ivm de kosten). Dan kan ik van daaruit verder gaan.

Bedankt!

Wat kosten die panelen die je in de openingspost aanhaalt?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2015, 16:49:18 »
De panelen met mos bekleed (ze hebben twee soorten) kosten per vierkante meter 300 euro. Ik weet dat je zelf goedkoper wat kan maken maar vindt dit ook wel erg apart, en daar hou ik wel een beetje van. Zou voor wat ik wil dus rond de 600 kwijt zijn.
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Akoestische mos panelen
« Reactie #14 Gepost op: 02 augustus 2015, 16:58:29 »
Da's geld.  Ik denk dat zelfbouw net zo netjes zal zijn (in een unikleur) en je goedkoper uit bent met meer vierkante meters.  Aan jou de keus natuurlijk maar ik voorspel je dat je met die twee vierkante meter in de huidige ruimte met minimale aankleding geen wereld van verschil zult horen.  Daar is meer voor nodig.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.