Auteur Topic: Toeren dt manueel aanpassen  (gelezen 2939 keer)

Lyndqvist

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 118
Toeren dt manueel aanpassen
« Gepost op: 26 juli 2015, 22:53:38 »
Wellicht gruwelen de puristen alleen al van de gedachte, maar die moeten dit topicje dan maar mijden  ;-)

Ik heb een oude Dual dt met defecte arm die ik met de nodige aanpassingen wil gaan gebruiken als een plateau om een diorama langzaam op rond te laten draaien. Nu is de laagste snelheid 33 toeren per minuut terwijl het diorama met een snelheid van 1 of 2 omwentelingen per minuut hard genoeg gaat. Het diorama heeft een diameter van ongeveer 60 cm en weegt een kleine 3 kg. Is het bijvoorbeeld mogelijk om met een regelbare 12V transformator (52mA) de dt aan te sturen zodat deze aan mijn wensen voldoet? Zo nee, hoe krijg ik het dan wel voor elkaar en wat heb ik dan nodig?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet
Robert

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Toeren dt manueel aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2015, 23:06:47 »
Daar zit toch een synchroon motor in? Dan zul je de frequentie moeten regelen. En dan zou ik er een stappenmotor met regelaar inbouwen.

Groet,
Jacco

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Toeren dt manueel aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2015, 17:35:40 »
Wellicht gruwelen de puristen alleen al van de gedachte, maar die moeten dit topicje dan maar mijden  ;-)

Ik heb een oude Dual dt met defecte arm die ik met de nodige aanpassingen wil gaan gebruiken als een plateau om een diorama langzaam op rond te laten draaien. Nu is de laagste snelheid 33 toeren per minuut terwijl het diorama met een snelheid van 1 of 2 omwentelingen per minuut hard genoeg gaat. Het diorama heeft een diameter van ongeveer 60 cm en weegt een kleine 3 kg. Is het bijvoorbeeld mogelijk om met een regelbare 12V transformator (52mA) de dt aan te sturen zodat deze aan mijn wensen voldoet? Zo nee, hoe krijg ik het dan wel voor elkaar en wat heb ik dan nodig?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet
Robert

Als je de bestaande motor wilt gebruiken kun je die normaal voeden met 12 volt 50 hertz en er dan een
vertraging van bijvoorbeeld 1:30 tussen zetten dan zit je ongeveer op 1,1 omwentelingen per minuut voor het plateau.