Auteur Topic: subwoofer advies gevraagd  (gelezen 8550 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 23 juli 2015, 12:39:59 »
Heb je consequent de plus op de plus en de min op de min m.b.t. je speakerkabels?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 23 juli 2015, 14:16:39 »
Ja daar heb ik goed op gelet tijdens het trekken van de kabels. Is het ook niet zo dat als je ze verkeerd om doet dat je het echt heel goed hoort?
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 23 juli 2015, 14:19:43 »
Als ik de foto's aanschouw dan weet ik eigenlijk zeker dat de akoestiek het probleem is.

ik zie kale muren en je luistert in de breedte.
Gelukkig heb je wel wat ruimte achter je luisterplek.

Helpt het naar voren schuiven van de luisterplek om iets te veranderen in het laag?

Ik denk als je gaat meten op de luisterplek dat je een flinke piek gaat meten rond de 50 Hz. Daar zit de staande golf ergens.
Dan heb je naast één of meerdere staande golven ook zeker last van reflecties die bepaalde frequenties op je luisterplek uitdoven.

Voordat je met een sub gaat werken zou ik eerst investeren in akoestiek.
Denk aan dempende panelen en mogelijk ook nog diffusers.
Al die kale muren zijn zeer goed in het reflecteren van het geluid met alle mogelijke ellende daarvan.

Ik woon zelf ook in zo'n reflectie betonnen doos. Van 4 x 7 meter.
Het ophangen van schilderijen en veel planten hebben al verbetering gebracht. 
Daarnaast gebruik ik wel een sub. Maar ik gebruik ook een digitale crossover om alleen het laag onder 70 Hz naar de sub te laten gaan en alles boven 70 Hz gaat naar de luidsprekers.
En ik gebruik DSP om de staande golf(en) te onderdrukken en de klankbalans te verbeteren.
De sub doet bij mij alleen het laag omdat in mijn kamer dan het laag beter te beheersen is.

Maar ondanks dat ik beperkt ben in de akoestische aanpassingen en ik veel corrigeer met DSP ben ik groot voorstander van akoestische aanpassingen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 23 juli 2015, 14:29:01 »
Ik heb zitten kijken naar van die akoestische panelen met een print er op. ik wilde sowieso nog iets achter de bank aan de muur hangen dus misschien is dat een oplossing. Ze zijn helaas ook niet goedkoop als ik het zo zie, komt op de zelfde prijs uit als een sub ongeveer.

mijn bank wil ik eigenlijk niet veel verder naar voren schuiven omdat het zitgedeelte dan weer wat krapper wordt.

Wat denken jullie van de plaats van de speakers tov de muur? zouden jullie proberen ze verder van de muur te zetten of juist dichter er op?
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 23 juli 2015, 14:38:06 »
Bij jouw luidsprekers zit de baspoort aan de achterkant. Dan zou ik niet dichter naar de muur gaan.
Je krijgt dan wel meer bas maar ook meer reflectie van de poort op de muur er achter en dat gaat niet ten goede komen aan de rust in het laag.

Maar experimenteren met naar voren en naar achteren zetten kan geen kwaad.
zelfs het iets verder uit elkaar of dichter naar elkaar zetten kan al verandering brengen.

Rivasono is niet de enige, er zijn nog meer bedrijven die dempende panelen leveren.
Maar dan vaak wel zonder print er op.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2015, 14:44:01 »
Ik zal me eens gaan verdiepen in die panelen. dat lijkt me wel wat en ziet er ook nog leuk uit.

Nog een andere vraag, nou heb ik begrepen dat de speakers met droog zand kunnen worden gevuld, is dat aan te raden of zou het daar alleen maar erger van worden?
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2015, 14:50:14 »
Tenzij Xavian het zelf aangeeft dat de kasten gevuld kunnen worden met zand zou ik dat echt niet doen.
Je verandert slechts de eigenschappen van de luidspreker maar of dat goed is betwijfel ik.

Ik denk niet dat je jouw probleem daarmee kunt aanpakken.

Wat voor vloer heb je. Hout of beton?


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 23 juli 2015, 15:10:23 »
Ja er zit een vulgat aan de onderzijde, kan me even niet herinneren of xavian dat zelf zei of dat ik het ergens las.

Ik heb nu momenteel een vloerbedekking liggen, dit wordt als ik de rechtszaak win binnenkort een PU gietvloer (wat denk ik helaas wel iets minder zal dempen). ik zal dan wel iets van een kleed voor de bank gaan leggen voor de demping.

ik heb de bank nog een 15 cm van de muur afgeschoven en de speakers ook zo'n 10 cm en ik moet zeggen dat ik al iets meen te horen, positief!
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2015, 06:58:42 »
Kleine beetjes schuiven kunnen soms behoorlijke verassingen opleveren.
Positief en negatief.

Akoestiek is de belangrijkste factor in hoe je set klink in een ruimte. 

Reflecties zorgen voor versterken en dempen van verschillende frequenties.
Als je door je kamer loopt zul je ook merken dat je op de ene plek meer laag hoort dan op de andere plek.
Zelfs als je zit of staat zal het anders klinken.

Met demping en diffusie kun je dit sterk verminderen.  Daarna kun je met DSP de puntjes op de I gaan zetten.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

PindaRotsja

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
Re: subwoofer advies gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2015, 16:23:45 »
Hartelijk dank allen voor jullie input.

Ik zal de sub nog even links laten liggen en ga eerst werken aan de akoestiek van de ruimte.

luuk
Xavian Giulietta - Cambridge Audio 840A V2 - Bluesound Node - Audioquest Rocket 33 - JvG magic Link netkabel - JvG Eclipse interlink - PS Audio Qiuntet