Auteur Topic: Vraag over actieve speakers  (gelezen 3128 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Vraag over actieve speakers
« Gepost op: 15 juli 2015, 14:12:08 »
Ik heb tijdens de meeting de Adam Artist actieve speakers gehoord. Ik ben erg gecharmeerd van het geluid. Ik vraag me af hoe de filtering is geregeld in dit twee-weg systeem. Passief of digitaal. Dat kan ik niet terugvinden op de site van Adam Audio. Weten jullie dat? :)

En wat ik me ook afvraag: is het niet een uitgelezen kans (en veel beter) om in actieve systemen elektronische filtering toe te passen?
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2015, 15:01:24 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Vraag over actieve speakers
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2015, 20:31:12 »
Wordt er wel opgegeven of er meerdere versterkers in de Adams zitten?
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Vraag over actieve speakers
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2015, 20:46:06 »
De mijne wel evenals de Artist 5 die op de meeting te horen was.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Vraag over actieve speakers
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2015, 16:06:36 »
Zo, zo, Golden Ears, ben je hier stiekem mee bezig ? Altijd al gedacht dat je het achterste van je tong niet liet zien ! Waar heb je dat fabriekje staan ? Forumleden komen toch wel voor een korting in aanmerking ?  ;) ;) ;)

http://www.ebay.nl/itm/GoldenEar-Technology-Triton-Two-Tower-EXDEMO-/371369126983?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item5677532c47



Golden Ear Triton Two Tower (notabene met bandluidspreker !!!!!!)
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2015, 16:17:33 door Audiofreak »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Vraag over actieve speakers
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2015, 16:49:23 »
Ik heb tijdens de meeting de Adam Artist actieve speakers gehoord. Ik ben erg gecharmeerd van het geluid. Ik vraag me af hoe de filtering is geregeld in dit twee-weg systeem.
Passief of digitaal. Dat kan ik niet terugvinden op de site van Adam Audio. Weten jullie dat? :)
De Adam Artist 5 hebben een actieve crossover bij 2.5KHz met daarachter 2 versterkers van 50W RMS (1 voor de tweeter en 1 voor de midwoofer).
Het crossover is actief en filtert volgens mij in het analoge domein.

Citaat
En wat ik me ook afvraag: is het niet een uitgelezen kans (en veel beter) om in actieve systemen elektronische filtering toe te passen?

Meestal is dat ook zo. Een actief systeem met een passief filter is een beetje een raar design. Een actief filter zit voor de versterker. Dus een speaker met een actieve crossover moet per definitie ook de versterkers aan boord hebben.

Maar actieve filters zijn inderdaad een logische keuze tegenwoordig. Hedendaagse actieve crossovers (zowel digitale DSP filters als analoge actieve crossvers)  zijn veel nauwkeuriger dan passieve crossovers.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2015, 16:54:00 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Vraag over actieve speakers
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2015, 16:59:08 »
Hier staat overigens een setje tweedehands Adam Artist 5.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.