Auteur Topic: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.  (gelezen 3616 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Gepost op: 29 december 2018, 18:17:26 »
Onderstaande tekst kreeg ik doorgestuurd van een maatje van me. 
Hij kan dit alleen maar bevestigen aangezien hij zelf actief is op die markt (techneut en een installatiebedrijf heeft).

GOED OM TE WETEN

WARMTEPOMP

De warmtepomp wordt de laatste maanden gepropageerd als dé oplossing van het CO2-probleem. Wat iedereen inmiddels vergeten is, is dat de warmtepomp werd voorgedragen als middel om de gaswinning in Groningen te beperken, niet om CO2 te besparen. Zowel het terugdringen van de gaswinning als ook het terugbrengen van de CO2-uitstoot kloppen in deze redenatie niet. Ik zal uitleggen waarom.

Gaat de gaswinning omlaag na de introductie van de warmtepomp?

Een gemiddeld huishouden van 4 personen in een tussenwoning van 150 m2 heeft een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 4.120 kWh [CBS]. Een warmtepomp voegt daar een elektriciteitsverbruik van ca. 4.850 kWh aan toe, met andere woorden, de elektrische energiebehoefte voor zo’n huishouden stijgt met meer dan 100%!! Om deze extra energie te produceren is extra elektrische energie nodig. Mocht u denken dat zulks met zonnepanelen op uw dak lukt… 17 panelen (het dak ligt nu vol!) zijn goed voor ca. 3.800 kWh, dus linksom of rechtsom, de energiebehoefte van 8.970 kWh komt grotendeels NIET van uw dak!

‘Grijze’ stroom komt in Nederland uit drie soorten energiebronnen: gas- en kolengestookte elektriciteitscentrales en kernenergie. Deze zogenaamde energiemix is afhankelijk van de brandstofprijzen en de elektriciteitsprijzen en bestaat op dit moment voor 38% uit gas, 30% uit steenkool en 9% kernenergie, het restant is ‘overig’ (12%) en hernieuwbaar (9,5%). Aangezien de kolencentrales gesloten gaan worden, ontstaat een tekort aan capaciteit, waarvan velen denken dat deze missende 30% ingevuld gaat worden door ‘schone’ energie (op dit moment is dat 9,5% officieel, werkelijk ‘groen’ is slechts 1.5%). Kolencentrales overwegen nu over te stappen op het verbranden van hout uit landen als Canada. Een volstrekt onrendabele (want gesubsidieerd) energieopwekking die bovendien gebaseerd is op een boekhoudkundige truc. De CO2 die vrijkomt bij de houtverbranding wordt namelijk ‘alvast’ verdisconteerd met de CO2-opname van een boom die nog geplant moet worden. Zolang hout niet net zo snel groeit als brandt blijft dit een boekhoudkundige truc. Bovendien ligt de CO2-uitstoot van hout 10% hoger dan die van steenkool.

Door de warmtepomp wordt nog eens een extra tekort gegeneerd dat onmogelijk ook nog ingevuld kan worden door ‘schone’ energie. Het meest waarschijnlijk is dat deze energie aanvankelijk geïmporteerd zal worden vanuit Frankrijk (kernenergie) of Duitsland (bruinkolenenergie en in de zomer een beetje groen) en uiteindelijk door de bouw van extra gascentrales. De eerste tekenen zijn daarvan al zichtbaar nu de gascentrale in Maasbracht weer wordt heropend. Kortom, door de Nederlandse huishoudens ‘van het gas af’ te halen, zullen de Nederlandse energiecentrales ‘aan het gas’ gaan! Helaas voor GroenLinks heeft u de warmtepomp hoofdzakelijk nodig in de winter, het moment waarop zonnepanelen nog maar 5% capaciteit hebben…

Gaat de CO2-uitstoot omlaag na de introductie van de warmtepomp?

Uit bovenstaande kunt u al afleiden dat er een forse toename in elektrische energiebehoefte ontstaat. De bespaarde CO2 van uw verwarmingsketel komt nu uit de elektriciteitscentrale. Bovendien: een moderne HR-ketel heeft een rendement van 95% of meer, wat zoveel wil zeggen dat van iedere m3 aardgas 95% of meer wordt omgezet in energie (warmte). De gasgestookte energiecentrale heeft een rendement van 60% (elektriciteit), met andere woorden, van iedere m3 gas gaat 40% verloren. Kortom, uw eigen keteltje is vele malen efficiënter!

Is de introductie van warmtepompen uitvoerbaar?

Stelt u zich eens voor: 7 miljoen huishoudens dienen te voorzien worden van een warmtepomp. Als men rekent met 180 werkbare dagen in de bouw en een uitvoeringstijd van 20 jaar (3600 werkbare dagen), dan zullen dus 1.944 warmtepompen PER DAG aangelegd moeten worden om over 20 jaar de klus geklaard te hebben! Uitgangspunt zou dan zijn dat de aanleg van één warmtepomp één dag duurt… en dat is zeker niet het geval. Een stad als Utrecht heeft 174.000 huishoudens en zou dus naar analogie in 89,5 dagen helemaal op de warmtepompen moeten zitten!

Een bijkomend probleem is de verzwaring van het elektriciteitsnet. Door de veel grotere belasting per huishouden van het net, zal dit op alle plekken waar warmtepompen worden geïntroduceerd ook dubbel zo zwaar uitgevoerd moeten worden!

Is de introductie van warmtepompen betaalbaar?

Wat kost de aanleg van een warmtepomp? Als u tussen de regels door leest op de website, lijken de kosten nog mee te vallen met ‘maar’ €10.000,- tot €25.000,-. Het addertje zit onder ‘hoe goed is je woning geïsoleerd’… want wellicht maar 5% van het huidige woningbestand voldoet aan die norm. HR++ glas overal, gevels volledig geïsoleerd, een ventilatiesysteem, kortom, het huis dient zo ongeveer luchtdicht verpakt te worden en voorzien van een mechanisch ventilatiesysteem om nog wat frisse lucht naar binnen te krijgen. Daarnaast werkt het systeem met temperaturen van zo rond de 35 graden waardoor radiatoren dienen aangepast te worden, vloerverwarming aangelegd etc etc. De totale kosten lopen dan al snel op naar €60.000,-.

En woont u dan comfortabel? Vergeet het maar! Bij temperaturen onder de 0 graden werkt ook de warmtepomp beduidend slechter, gaat het echt hard vriezen dan zal het een wonder heten wilt u het huis nog tot 18 graden kunnen verwarmen. Legio voorbeelden van inmiddels mislukte projecten zijn er terug te vinden op internet.

Is de warmtepomp terug te verdienen?

De site rekent u netjes voor dat u binnen 10 tot 15 jaar uw ‘investering’ heeft terugverdiend. Dat is gebaseerd op een bedrag van 15.000,- helaas. Dan is het nog maar de vraag wat de technische levensduur is van de installatie. Maar het moment van terugverdienen bij een ‘investering’ van 60.000,- zal pas aanbreken als het apparaat waarschijnlijk alweer aan vernieuwing toe is….

Natuurlijk heeft de overheid al goede ideeën bedacht – kuch: Wiebes suggereerde ‘regelingen met banken’. Banken staan bekend als zeer betrouwbaar, dus daar kunt u met een gerust hart uw leninkje wel halen. Een andere suggestie komt van de gemeentes: verkoop gewoon de grond terug aan de gemeente en u heeft weer cash! Ik laat me hier niet verder uit over deze slinkse roof van uw bezittingen.

En hoe nu verder?

De linker helft van het politieke spectrum ziet inmiddels de bui hangen. Hun achterban kan die warmtepomp helemaal niet betalen! Ze hebben afgelopen weekend dan ook een nieuw woord bedacht: klimaatrechtvaardigheid! Met andere woorden: de zelf bedachte klimaathysterie mag betaald worden door een ander, niet door henzelf (lees achterban)! Het is nu wachten op een voorstel om de sociale woningbouw in Nederland te voorzien van warmtepompen op kosten van ‘de rijken’.

Resumerend: in essentie is de warmtepomp een enorm kostbare operatie om de CO2-uitstoot en het gasverbruik in Nederland sterk te verhogen, snapt u het nog?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2018, 18:37:03 »
Een warmtepomp verwarmt tot 35 graden zoals vermeld. Warm tapwater kan dat ding dus niet leveren. Dat moet dus op de 'ouderwetse' manier met een warmwaterboiler die electriciteit vreet.
Sinds 2014 daalt de verkoop van warmtepompen heb ik begrepen.
Wij hebben een hybride van Daalderop. Het heeft 2 jaar geduurd voordat deze een beetje functioneerde. Zijn nu alweer een paar jaar van de markt gehaald, je hoeft niet te vragen waarom..
Zonnepanelen lijkt leuk, maar ze leveren altijd het meeste energie wanneer je het niet nodig hebt. Voor het milieu is het al helemaal zinloos: de kolencentrales kunnen niet moduleren en hebben een opstarttijd van 6 tot 8 uur. Aangezien de energiebedrijven na een wolkje voor de zo niet kunnen roepen 'over 6 uur heeft u weer stroom' blijven de kolencentrales dus gewoon doordraaien tijdens de zonuren....


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 00:27:53 »
Ja, want CO2 toename en toegenomen gasverbruik is te gebruiken als (toekomstige) melkkoe. Net als de auto dat nu doet. It makes perfectly sense.

Groet,
Jacco

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018, 08:38:12 »
Is er een klimaatprobleem (veroorzaakt door de mens) naar jullie mening en zo ja, wat zou een oplossing kunnen zijn ?

Ikzelf vind het gegeven dat de aarde altijd schommelingen in temperatuur heeft gekend wat onderbelicht wordt tov van de menselijke activiteit.
Ik denk dat zulke eventuele verbanden ook bijzonder moeilijk te duiden zijn.

De overwegend linkse milieukerk heeft natuurlijk niet alleen maar kwaad gedaan, zo sinds de jaren zeventig zijn er ook wel
wat verbeteringen doorgevoerd die ik onder andere in mijn (schilders-) vak ben tegen gekomen.

Het door de strot duwen van de warmtepomp (oa via het nos journaal) krijg ik ook de blafhoest van.
Is het niet mogelijk om je huis alleen met elektrische kachels te verwarmen ?
Stroom opwekken via wind en zonne-energie zou op deze aarde toch moeten lukken.
Zeker als er nog wat geld mee is te verdienen, dan kunnen we de zorgen over de kosten aan de rechtse kant van het politiek spectrum misschien wat verlichtten.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2018, 09:32:06 »
Het wordt tijd voor verkiezingen, wat men nu wil is maar voor een deel van de bevolking weggelegd. Als ik bovenstaande lees niet voor mij, doe mij maar een andere regering. Ik heb het idee dat diegene die dit alles bedenken het vooral doen voor het eigen ego, zo van zie mij eens verschrikkelijk goed doen voor het milieu. Staat goed op de CV voor de baan die men na de politieke carrière graag wil. Nederland is klein, wij allemaal aan de warmtepomp en elektrische auto, de landen om ons heen lachen zich de tranen in de ogen. Grote landen willen en doen aan economische groei daar kunnen die warmtepompen en andere maatregelen die men voor ons in petto heeft niet tegenop. Voorbeeldfunctie?, laat me niet lachen.
Een eigen stroomvoorziening voor de buizenversterkers lijkt me wel wat. Een paar van die panelen op het dak en klaar, tenminste dat denk ik.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2018, 09:34:24 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2018, 09:48:45 »
Is er een klimaatprobleem (veroorzaakt door de mens) naar jullie mening en zo ja, wat zou een oplossing kunnen zijn ?
Of het veroorzaakt is door de mens is niet zeker, althans niet de directe oorzaak. Dat oorzakelijk verband lijkt er alleen kwalitatief te zijn, terwijl het getalsmatig hier en daar rammelt. Maar door het uitblijven van een kloppende theorie wordt de meest aannemelijke ten tonele getoverd. Inmiddels is er zoveel (overheids)funding naartoe gegaan dat het een business op zichzelf geworden is. Laatst kwam ik deze documentaire op youtube tegen:

Heel interessant, met name dat water(damp) genoemd wordt als broeikasgas welke in hele grote getalen aanwezig is. Verder wordt de suggestie gewekt dat CO2 niet de veroorzaker is, maar een gevolg. Een idee dat mij in elk geval aanspreekt. Dit in combinatie met zonneactiviteit en kosmosche straling geeft toch een complexer beeld.

Wat mij nog steeds puzzelt, is een hiaat in de zogenaamde bewijsvoering. De bewijsvoering in de vorm van de gepresenteerde grafieken kan ook mis zijn natuurlijk, dat weet ik niet zeker. In het kort: er is een bijna constante stijging van het CO2 gehalte te zien:



Of van de Duitse wiki, die gaat een paar jaar verder:


, terwijl de opwarming van de aarde dat niet direct laat zien.



Ja, pas vanaf 1975 is die richting er. Nu gaat het natuurlijk te ver dat mijn geboortejaar 1975 er iets mee te maken heeft...

Er lijkt dus een ander fenomeen te zijn, maar daar is nog geen helder beeld van. Tot die tijd is het een kwestie van "better safe than sorry" en is het beleid dat broeikasgassen teruggedrongen moeten worden. Op zich geen vreemde redenatie.

[...]
Is het niet mogelijk om je huis alleen met elektrische kachels te verwarmen ?
Ja, dat kan. De vraag is natuurlijk hoe ga je aan die stroom komen? Welk pad heeft het hoogste rendement (en dan bedoel ik dus niet in financiële zin voor de leverancier...).

Stroom opwekken via wind en zonne-energie zou op deze aarde toch moeten lukken.
Zeker als er nog wat geld mee is te verdienen, dan kunnen we de zorgen over de kosten aan de rechtse kant van het politiek spectrum misschien wat verlichtten.
Nou, dat valt best tegen. Het fluctueert en dat maakt de conventionele opwekkers minder rendabel. Je zou het wel lokaal kunnen gebruiken, en dan denk ik dat zonnepanelen een goed idee zijn. Icm een betrouwbare accu die duurzaam gemaakt kan worden, maar die moeten volgens mij nog uitgevonden worden.

Kijk hier overigens voor een lijst met emissiefactoren per energiesoort.

Het opwekken van waterstof gaat gepaard met enorme hoeveelheden opgewekte CO2 en is om die reden niet rendabel. Het zou wel rendabel kunnen worden als die vrijgekomen CO2 opgevangen gaat worden en verder bewerkt gaat worden. Bijvoorbeeld met de net gewonnen waterstof, je hebt dan de mogelijkheid C-H (koolwaterstoffen) verbindingen te maken. En laat dat nou net benzine (of een andere brandstof!) zijn...

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 30 december 2018, 10:08:53 door dekkersj »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2018, 09:53:26 »
Als je een huis of wijk zelfvoorzienend kan maken dan heeft het nut. Maar de opslag van energie is gewoon een probleem. Met een paar accu's van Tesla ga je dat niet redden.....


Groeten, Ando.
Science is no democracy

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2018, 10:29:39 »
Dank voor de info,Jacco.

Zou je energie kunnen 'opslaan' door overtollige energie te gebruiken om een gewicht omhoog te draaien en het gewicht weer te laten zakken
op het moment dat je de energie weer nodig hebt ?
Beetje zoals jij een fietslampje dmv een dynamo laat branden.
Er zal natuurlijk verlies zijn maar het lijkt me wel duurzaam.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2018, 10:40:56 »
Tsja, wie weet? In theorie kan het.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2018, 10:42:45 »
Dank voor de info,Jacco.

Zou je energie kunnen 'opslaan' door overtollige energie te gebruiken om een gewicht omhoog te draaien en het gewicht weer te laten zakken
op het moment dat je de energie weer nodig hebt ?
Beetje zoals jij een fietslampje dmv een dynamo laat branden.
Er zal natuurlijk verlies zijn maar het lijkt me wel duurzaam.

Hebben we het dan niet over een waterbekken / stuwmeer achtig iets wat je met overtollige elektriciteit volpompt en indien nodig weer leeg laat lopen langs een setje turbines?
Wordt volgens mij her en der al gedaan. Als ik me niet vergis.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2018, 10:58:31 »
Klopt inderdaad. Jaren geleden wilden ze op de Maasvlakte een getijde centrale bouwen, die werkt ook op het principe van een waterbekken. Is niet doorgegaan, geen idee waarom...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2018, 11:39:02 »
Hier een mooi filmpje van Arjen
Heel duidelijk dat meer elektriciteit verbruik ook meer ellende gaat opleveren.
In deze documentaire van de VPRO hebben ze het over Schalie gas
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2016-2017/schaliecowboys.html
Maar ja hier kleven ook weer nadelen aan:
http://www.wattisduurzaam.nl/977/energie-opwekken/fossiel/overzicht-schaliegas-de-voor-en-nadelen-van-fracking-en-onconventioneel-aardgas/

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2018, 11:44:05 »
Volgens mij kunnen ze in het probleem gebied in Groningen beter iedereen een modern goed geïsoleerd aardbeving bestendig huis geven en gewoon gas uit de grond blijven halen...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2018, 14:00:05 »
Maar als ik zie hoe jonge mensen omgaan met hun omgeving, dan denk ik, waarom zou ik nog druk maken. Heb zelf geen kinderen (hele familie sterft uit). Voorbeeld: om mijn huis vind ik elke week een vuilniszak vol vuil achtergelaten door jeugd waarvoor ik dan een betere wereld voor hen moeten achter laten....Later zullen ze misschien de rekening krijgen.....zal het niet meer mee maken.

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Goed om te weten: Enenrgie, warmtepomp e.d.
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2018, 17:58:23 »
Uitstekende analyse Hififreak.

Wat het gedumpt vuil betreft, dat zal hier flink gaan toenemen aangezien de gemeente het inleveren ervan per 2019 met 150% heeft verhoogd. Het zal niet de jeugd zijn die matrassen ed. hier in de omgeving dumpt, die mikt meer blikjes en flessen in het rond, maar ik zie het somber in.
Inleveren 10€, een paar km rijden en dumpen 2€.....