Auteur Topic: Galiotte en compensator  (gelezen 2319 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Galiotte en compensator
« Gepost op: 05 juli 2015, 16:36:55 »
Ik heb inmiddels de galliotes aan mijn 70 watt buizen hangen. Volgens mij zijn de LS in goede staat, maar de compensator zal wel versleten condensatoren hebben. Nu hij wat langer aan de stroom staat functioneert hij goed. Ik zal R eens vragen die heeft die van Jan ook onderhanden gehad. Klinkt prima en zeker voor een tweede set. Mijn Monitor Audio 20 SE klinken wel beter.

Toch een paar vraagjes. Spelen zonder compensator klinkt beduidend kaler. Maar wat zit er eigenlijk in dat kastje? En waarvoor  dient die vijfde ingang op de LS?

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Galiotte en compensator
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2015, 17:14:55 »
Ik heb inmiddels de galliotes aan mijn 70 watt buizen hangen. Volgens mij zijn de LS in goede staat, maar de compensator zal wel versleten condensatoren hebben. Nu hij wat langer aan de stroom staat functioneert hij goed. Ik zal R eens vragen die heeft die van Jan ook onderhanden gehad. Klinkt prima en zeker voor een tweede set. Mijn Monitor Audio 20 SE klinken wel beter.

Toch een paar vraagjes. Spelen zonder compensator klinkt beduidend kaler. Maar wat zit er eigenlijk in dat kastje? En waarvoor  dient die vijfde ingang op de LS?
Let wel Carl, dat de plaatsing en een goede afstelling van de compensator cruciaal zijn voor een optimale weergave. Ik heb de Cabasse Galiotes ooit gehoord onder zeer gunstige akoestische omstandigheden en ik stond helemaal paf van de prestaties.
Ik zou de compensator zeker even na laten kijken. Gezien de leeftijd zal het apparaat wel even nagekeken moeten worden, maar dat heeft m.i. niet veel om het lijf.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Galiotte en compensator
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2015, 17:29:35 »
Mijn zoon vond ze ook prima klinken Jan. En die tweede set zal niet veel onder doen van de eerste! De akoustische omstandigheden wellicht beter (geen parallelle wanden).