Auteur Topic: Setje van Cees  (gelezen 26996 keer)

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Setje van Cees
« Reactie #75 Gepost op: 09 januari 2020, 14:41:50 »
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

 Ok, een buizenampje dus.
Een Yarland fv34a III eu edition.

De reden voor zo'n inferieur, ouderwets, stroomslurpend en signaalvervormend apparaat te willen aanschaffen was omdat ik een paar keer
stevig onder de indruk was van een luisterbezoekje her en der.
Niet altijd maar wel vaak stond daar dan zo'n lampending.
Ik weet ( en ervaar dat nu ook) dat akoestiek icm met luidsprekers de belangrijkste component is voor Audio-Nirvana maar toen ik de
behoorlijk gevoelige Tannoy's hier een poosje had leek het me een goed idee om het eens te proberen.
Er kwam een aardige aanbieding op Mp en zodoende staat dat beessie nu bij Ceesie

Indruk eerste dagen;
Het speelt prima en klinkt iets "aardiger' dan de transistors die ik heb maar dat komt vooral door het áfronden' van het hoog naar mijn idee.,


De buizenbezetting;  die kleintjes vooraan zijn; Raytheon 5670, daarna een enkele jj electronic gz34 en daarna twee Tung-sol El34B
De man heeft de originele buizen niet eens gebruikt lijkt het nu ik ze even uit de verpakking heb gehaald.
Gewoon gelijk de beterdere buizen erin......
Ik heb er geen sjoege van dus " Énlighten me,O Michael" . ;D
Kom maar langs voor een bakkie of ik sleep het dingetje naar jou.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Setje van Cees
« Reactie #76 Gepost op: 09 januari 2020, 19:09:05 »
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

 Ok, een buizenampje dus.
Een Yarland fv34a III eu edition.

De reden voor zo'n inferieur, ouderwets, stroomslurpend en signaalvervormend apparaat te willen aanschaffen was omdat ik een paar keer
stevig onder de indruk was van een luisterbezoekje her en der.
Niet altijd maar wel vaak stond daar dan zo'n lampending.
Ik weet ( en ervaar dat nu ook) dat akoestiek icm met luidsprekers de belangrijkste component is voor Audio-Nirvana maar toen ik de
behoorlijk gevoelige Tannoy's hier een poosje had leek het me een goed idee om het eens te proberen.
Er kwam een aardige aanbieding op Mp en zodoende staat dat beessie nu bij Ceesie

Indruk eerste dagen;
Het speelt prima en klinkt iets "aardiger' dan de transistors die ik heb maar dat komt vooral door het áfronden' van het hoog naar mijn idee.,


De buizenbezetting;  die kleintjes vooraan zijn; Raytheon 5670, daarna een enkele jj electronic gz34 en daarna twee Tung-sol El34B
De man heeft de originele buizen niet eens gebruikt lijkt het nu ik ze even uit de verpakking heb gehaald.
Gewoon gelijk de beterdere buizen erin......
Ik heb er geen sjoege van dus " Énlighten me,O Michael" . ;D
Kom maar langs voor een bakkie of ik sleep het dingetje naar jou.
De Raytheon 5670 vormen de voortrap Dual Triode.  Een rondje google en ik lees: "The best sounding 2C51=5670 are Tungsol, Raytheon then GE, RCA and Sylvania"  De Tung-sol El34B eindversterker buizen zitten nu ook in mijn Prima Luna. Ik vind het een mooie buis. De laatste buis is de gelijkrichter buis gz34. Deze buis zal het minste invloed hebben op het geluid (hoe wel sommige audiofielen daar anders over denken). Naast de buizen bepaald de kwaliteit van de uitgangstransformator de kwaliteit van het geluid (vooral bass) maar gezien jij het laag via je sub versterkt zal dit minder van invloed zijn. 

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Setje van Cees
« Reactie #77 Gepost op: 09 januari 2020, 19:51:44 »
Inderdaad doet de sub het laag vanaf 100hz met een hypex module.

Wat mij wel opviel was dat de 8ohm speakeruitgang het minder fraai deed dan de 4 ohm.
Op 8 ohm klonken sommige nummers behoorlijk beroerd, een iets aangezet (wollig) laag maar vooral een lelijk midden.
Op 4 ohm gaat alles wel goed.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Setje van Cees
« Reactie #78 Gepost op: 09 januari 2020, 21:43:49 »
Inderdaad doet de sub het laag vanaf 100hz met een hypex module.

Wat mij wel opviel was dat de 8ohm speakeruitgang het minder fraai deed dan de 4 ohm.
Op 8 ohm klonken sommige nummers behoorlijk beroerd, een iets aangezet (wollig) laag maar vooral een lelijk midden.
Op 4 ohm gaat alles wel goed.
Weet je wat bij de Tannoy's wordt opgegeven? 4 Ohm of  8 Ohm, niet dat dit 1 op 1 overeen moet komen. Maar toen ik de Prima Luna kocht zij de winkeleigenaar bij Hifibeek, probeer ook de 4 ohm aansluiting op de Translators en vergelijk wat je mooier vindt.
Bij buizenversterkers is het altijd een gok (als je ze niet met je eigen speakers test) of het een goed huwelijk is. De Prima Luna klonk ook niet optimaal met mijn Klipsch...maar ik heb in deze opstelling de 4 ohm tap nog niet getest.


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Setje van Cees
« Reactie #79 Gepost op: 09 januari 2020, 23:19:53 »
Het lijkt me wel leuk om de el34 single end te vergelijken met de single end 300B. Jou versterker heeft meer vermogen 12 watt tegen mijn bescheiden 8 a 9 watt single end. Heb nu een aantal dagen de 300B aangesloten op mijn Translators...heb het gevoel dat de Prima Luna hier het weer beter op doen...

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Setje van Cees
« Reactie #80 Gepost op: 10 januari 2020, 05:35:26 »
Gaan we doen  Toppie!

De i8 wordt aangegeven als 8ohm met een dip van 6ohm
Aanbevolen versterkervermogen is 200-500 watt , dat red ik dus net niet  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 05:39:00 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Setje van Cees
« Reactie #81 Gepost op: 16 februari 2021, 15:59:54 »
Gaan we doen  Toppie!

De i8 wordt aangegeven als 8ohm met een dip van 6ohm
Aanbevolen versterkervermogen is 200-500 watt , dat red ik dus net niet  ;D
zou dat met een pak zout als waarheid nemen, de dmt 15 mkII wordt als minium 5.5ohm opgegeven, metingen (niet door mijzelf)geven echter 2.6ohm als praktijk met een nogal onregelmatige curve ...mijn van der Veens kregen de dmt ook niet aan het zingen...
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 16:01:32 door Dmt 15 mkII »

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Setje van Cees
« Reactie #82 Gepost op: 16 februari 2021, 16:39:04 »
Nououou,ehm, ik kon er anders best van genieten  8).
Die Bryston dingen doen het natuurlijk ook prima.
De I8 doet het in de mancave van MMuetst ook lekker trouwens.
Wel een subje erbij.....
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Setje van Cees
« Reactie #83 Gepost op: 16 februari 2021, 19:27:11 »
Nououou,ehm, ik kon er anders best van genieten  8).
Die Bryston dingen doen het natuurlijk ook prima.
De I8 doet het in de mancave van MMuetst ook lekker trouwens.
Wel een subje erbij.....
meld ook niet dat er niet te genieten valt, echter dat de opgegeven fabrikant gegevens iets anders uitpakken in de praktijk, nu is zo'n 8" veel beter te controleren dan een 15" das een feit, heb immers met deze kleintjes een ruime tijd gespeeld met een simpel subje, heerlijke luidsprekers....als ik plaats had...

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Setje van Cees
« Reactie #84 Gepost op: 17 februari 2021, 16:33:44 »
Helder.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Setje van Cees
« Reactie #85 Gepost op: 17 februari 2021, 18:16:01 »
Helder.
waarbij ik eigenlijk vergeet te melden is, dat het niet raar is dat deze fijne kleine tannoy's net wat lekkerder klinken op de 4ohm tap.