Auteur Topic: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)  (gelezen 7796 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Gepost op: 20 juni 2015, 00:12:29 »
Vandaag ben ik met een vriend van me bij Stephan (Reiss Audio en Geithain importeur NL) op bezoek geweest.

Daar hebben we Stephan leren kennen. Stephan is een zeer aangenaam persoon met een liefde voor muziek, Geithain monitoren en Rosita apparatuur. Naast gezellig gepraat te hebben, hebben we in de (imo zeer prettige) luisterruimte van Reis audio geluisterd naar Geithain RL906's, mijn K+H's, Geithain RL940's en Geithain RL901K's.

Allereerst hebben we op mijn verzoek de K+H's vergeleken met de RL906's (aangestuurd met mijn Macbook icm. Benchmark DAC1 PRE met daarachter de Goldpoint SA2X-O A/B switch die we meegenomen hadden).

Het eerste dat opviel was de grote overeenkomst in klank. Het feit dat beide bedrijven onafhankelijk van elkaar een monitors maken die met zo'n grote overeenkomst geluid reproduceren vertelt mij dat beide organisaties goed werk leveren in hun missie naar perfecte reproductie van audio.

Het grootste verschil is het laagbereik. De Geithains vallen (door hun formaat logischerwijs) een stuk eerder af. In het middengebied en hoog nemen de Geithains echter voordeel. Het is niet zo dat de Geithains informatie hoorbaar maken die op de K+H's niet hoorbaar is, maar (ondanks dat ook Stephan enthousiast was over de K+H's) waren we het er met z'n 3'en over eens dat de Geithains die informatie duidelijker (net wat 'stipter' en met net wat meer gemak) weergeven. Het vergelijk was voor mij een bevestiging was dat beide sets monitors een betrouwbare referentie zijn.

Zonder subwoofers gaat mijn voorkeur ondanks het net wat accuratere mid en hoog van de Geithains zeker uit naar de K+H's door het (toch wel aanzienlijk) grotere bereik. Ik heb mijn subwoofer thuisgelaten en ook de Basis 11K subwoofer (vergelijkbaar geschut van Geithain) stond niet ter onzer beschikking. Wanneer we zouden vergelijken inclusief (O800/Basis 11K) subwoofers (en beide sets evendiep gaan) vermoed ik dat Geithain mijn voorkeur krijgt door het (werkelijk uitstekende) mid en hoog. Daarvoor doe ik de aanname dat de Geithain sub evengoed integreert als de K+H sub maar mijn gevoel zegt dat dat bij Geithain wel snor zit :)

De Geithain RL940 lijkt net wat minder gefocussed op het middengebied dan de RL906, maar loopt een stuk verder door in het laag. Een monitor die gedetailleerd en neutraal weergeeft met een groot bereik. Dit zeer capabele 2-weg systeem wordt momenteel als ex-demo te koop aangeboden door Reiss.

Onanks dat we de K+H's en de Geithain RL901K's niet A/B hebben vergeleken is de RL901K zonder twijfel superieur. De RL901 is een 3-weg monitor met een 1" tweeter, een 5" midrange en een 16" woofer. De RL901 deelt de frequentie-coherente weergave en het intieme middengebied van de RL906. Additioneel levert de RL901K een full-range bereik met een enorm geluidsbeeld (en eindeloze headroom). De weergave is feilloos; het geluid is kraakhelder en tegelijkertijd heel natuurlijk. De RL901K maakt de muziek niet mooier dan het is maar laat je het kleinste detail met het grootst gemak waarnemen. Wat mij betreft de ideale monitor. Als ik ooit mainfields (of grote midfields) zoek staan deze bovenaan de lijst.

Terwijl ik typ staan de K+H's al weer in 2.1 voor mijn neus 'Angus & Julia Stone - Down The Way' te spelen en krijg ik kippevel op mijn armen.

Tijd om te stoppen met typen en de Benchmark wat verder open te draaien! ;)

Stephan bedankt! Proost!
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2015, 01:45:41 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2015, 08:00:12 »
Leuke recensie,Martijn,dat was vast een middagje (?) genieten.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2015, 08:02:57 »
...........................'Angus & Julia Stone - Down The Way' te spelen en krijg ik kippevel op mijn armen.



Geniet!   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2015, 09:38:40 »
Een mooie ervaring Martijn !

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2015, 11:26:31 »
Leuk verslagje!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2015, 12:53:20 »
Het was een erg leuke middag!

Ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe een Geithain RL906/B11K (die configuratie lijkt erg op de tweeter/kleine conus midbass/subwooferconfiguratie in m'n Barefoots) set het in mijn luisterruimte boven zou doen  :evil:
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2015, 12:54:07 »
...........................'Angus & Julia Stone - Down The Way' te spelen en krijg ik kippevel op mijn armen.



Geniet!   8)

Ja zo zie je maar, uiteindleijk is het toch de muziek die daarvoor zorgt (the speaker is just te messenger :) )
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2015, 15:22:57 »
Leuk verslag, ook leuk dat ze aan jouw experiment wilden meewerken :)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2015, 13:26:45 »
Inderdaad. Het heeft me echt goed geholpen om de speakers die ik hoorde te plaatsen in relatie tot wat ik zelf gebruik.

Helemaal top! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Een bezoek aan Reiss Audio (ME-Geithain importeur NL)
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2015, 03:06:49 »
Mooi verslag.   ;D
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167