Auteur Topic: aansluiten nieuwe speakers  (gelezen 6540 keer)

rickb

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
aansluiten nieuwe speakers
« Gepost op: 03 juni 2015, 08:42:23 »
Hallo,
Ik heb een vraag over het aansluiten van speakers op mijn yamaha as 701 versterker. Heb een paar monitor audio rx2 speakers. Dit zyn 6 ohm speakers. Nu zit er achterop de yamaha een impedance selector, deze heb ik op high gezet omdat deze is voor speakers van 6ohm en meer. Maar hoe moet ik nu mijn speakers bekabelen? { heb 2 speakers geen bi wiring }. Moet ik de kabels nu aansluiten op de low frequency of high frequency connectors van de speakers? Met andere woorden: moet ik de kabels nu aansluiten op HF connectoren omdat de impedance selector op high staat? Of heeft dit niets met elkaar te maken e  sluit ik ze gewoon op de lf aan? Moet het bruggetje ook verwijderd worden tussen de lf en hf connectoren van de speaker of moet je deze verwijderen bij bi wiring?

Jullie worden vriendelijk bedankt

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: aansluiten nieuwe speakers
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2015, 09:36:30 »

Gewoon aansluiten,bruggetjes laten zitten en maak niets uit of je ze aansluit op de hf of lf.

En de aanpassing van inpedance gewoon niets aan doen.

Dan zoek je nog een aktieve sub,die heb ik ook in de aanbieding,dat is een canton asw 10 dus met ingebouwde versterker

en wel voor 25 euro.Ja ja je leest het goed 25 euro. maar als je 200 km vanuit Enschede woont heeft het geen zin want dat ben

je alleen al kwijt aan benzine. Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: aansluiten nieuwe speakers
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2015, 10:00:59 »
Hallo Rickb,

Welkom alhier!

De termen LF en HF zijn de afkortingen voor Low Frequency respectievelijk High Frequency. Deze kennen geen relatie met de impedantie keuzeschakelaar van de versterker. De genoemde 6Ohm, de luidsprekerimpedantie, heeft dat dus wel.

Ik adviseer voor een optimale instelling de handleiding van de versterker te raadplegen (veelal geziene keuze mogelijkheid: 4~8 of 8~16 Ohm).

De separate HF en LF aansluitingen bieden de mogelijkheid tot bi-wiring -of amping. Dat zou ik even laten voor wat het is en eerst eens van muziek gaan genieten.

Met vriendelijke groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: aansluiten nieuwe speakers
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2015, 14:15:55 »
Welkom Rick.

Bruggetjes lekker laten zitten.





Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

rickb

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: aansluiten nieuwe speakers
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2015, 22:16:24 »
Dank jullie wel het lijkt erop dat het gelukt is kryg geluid uit de speakers en het klinkt goed! Ga nog even wat langer luisteren en ook even film afspelen om te kyken of subwoofer nodig is. Zit aardig wat bass al in de speaker

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: aansluiten nieuwe speakers
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2015, 11:49:52 »
Dank jullie wel het lijkt erop dat het gelukt is kryg geluid uit de speakers en het klinkt goed! Ga nog even wat langer luisteren en ook even film afspelen om te kyken of subwoofer nodig is. Zit aardig wat bass al in de speaker

Wat er niet is mis je ook niet  8)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: aansluiten nieuwe speakers
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2015, 17:19:05 »
Het meer aanwezig van laag kan ook nadelige gevolgen hebben...
Denk hierbij vooral aan de akoestiek
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: aansluiten nieuwe speakers
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2015, 06:06:38 »
Het meer aanwezig van laag kan ook nadelige gevolgen hebben...
Denk hierbij vooral aan de akoestiek

+1

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000