Auteur Topic: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic  (gelezen 102804 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #30 Gepost op: 14 mei 2015, 18:40:51 »
Ook leuk: ;D

The “best” listener score, achieved one
single time, was 8 for 10, still short of the desired 95%
confidence level. There were two 7/10 results. All other
trial totals were worse than 70% correct.

Klik

Er bestaan luisteraars die positief uit de test springen. De vraag is hoe ze uit meerdere testen komen.

Ja vooral dat laatste inderdaad. De kans dat je namelijk 8 of meer van de 10 resultaten goed hebt is 5,47%. Dus als er 20 mensen een test doen is er 1 die zo'n score haalt. Totaal niet indrukwekkend dus.

Een al helemaal geen basis om claims op je gehoor te doen in vergelijking tot meetapparatuur. 2 van de 10 fout is niet <-> echt betrouwbaar namelijk. Een meet instrument is namelijk consistent en zal geen fouten maken.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2015, 18:42:37 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #31 Gepost op: 14 mei 2015, 18:41:45 »
Het benoemen van een noot is ook een kunstje dat daar los van staat. Ik kan dat vaak ook uitgaand van een E die kennelijk redelijk goed in mijn hoofd zit.
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #32 Gepost op: 14 mei 2015, 18:55:30 »
Ja vooral dat laatste inderdaad. De kans dat je namelijk 8 of meer van de 10 resultaten goed hebt is 5,47%. Dus als er 20 mensen een test doen is er 1 die zo'n score haalt. Totaal niet indrukwekkend dus.

Een al helemaal geen basis om claims op je gehoor te doen in vergelijking tot meetapparatuur. 2 van de 10 fout is niet <-> echt betrouwbaar namelijk. Een meet instrument is namelijk consistent en zal geen fouten maken.

Het gaat hier om de A-D-A-test waar Jacco me op attent maakte. Het heeft niets met mijn 'theorie' te maken. Maar ik wil het er nu niet meer over hebben.

Ik had er nooit over moeten beginnen.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2015, 19:05:28 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #33 Gepost op: 14 mei 2015, 19:14:18 »
Ja vooral dat laatste inderdaad. De kans dat je namelijk 8 of meer van de 10 resultaten goed hebt is 5,47%. Dus als er 20 mensen een test doen is er 1 die zo'n score haalt. Totaal niet indrukwekkend dus.

Een al helemaal geen basis om claims op je gehoor te doen in vergelijking tot meetapparatuur. 2 van de 10 fout is niet <-> echt betrouwbaar namelijk. Een meet instrument is namelijk consistent en zal geen fouten maken.

Het gaat hier om de A-D-A-test waar Jacco me op attent maakte. Het heeft niets met mijn 'theorie' te maken. Maar ik wil het er nu niet meer over hebben.
Ja ja, lekker makkelijk, je hebt dit hele gedoe zelf in het leven geroepen maar als er een weerwoord komt ben je niet thuis.
Ik zit trouwens in spanning te wachten op een antwoord op de vraag van Be Tweeter in post #27..

sorry, typo
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2015, 19:28:00 door Mister T. »
ADAM    Bryston     DENON

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #34 Gepost op: 14 mei 2015, 20:24:49 »
Ja ja, lekker makkelijk, je hebt dit hele gedoe zelf in het leven geroepen maar als er een weerwoord komt ben je niet thuis.
Ik zit trouwens in spanning te wachten op een antwoord op de vraag van Be Tweeter in post #27..

Is het niet redeliji dat de inbrenger van holistische ideeën zijn geesteskinderen zelf toetst vooraleer ze in een soort van ideeëndiarree ter toetsing aan te bieden?

Ik geloof nu eenmaal in mijn eigen theorietje.

Hoe moet ik dat zelf toetsen? Ik hoor het elke dag met mijn eigen oren.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #35 Gepost op: 14 mei 2015, 20:32:37 »
Ik bespeur ook twijfel.   Niets menselijks is ons immers vreemd GE.

Als je voor zekerheid gaat, doe dan eens een doordacht inhoudelijk voorstel hoe het volgens jouw moet verlopen en hoe jij je bewering gaat demonstreren.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #36 Gepost op: 14 mei 2015, 20:36:50 »
Ja ja, lekker makkelijk, je hebt dit hele gedoe zelf in het leven geroepen maar als er een weerwoord komt ben je niet thuis.
Ik zit trouwens in spanning te wachten op een antwoord op de vraag van Be Tweeter in post #27..

Is het niet redeliji dat de inbrenger van holistische ideeën zijn geesteskinderen zelf toetst vooraleer ze in een soort van ideeëndiarree ter toetsing aan te bieden?

Ik geloof nu eenmaal in mijn eigen theorietje.

Hoe moet ik dat zelf toetsen? Ik hoor het elke dag met mijn eigen oren.
Okay, en dan denk jij dat er iemand, waar ook ter wereld, een antwoord weet op de vragen die zich in jouw hoofd afspelen?
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2015, 20:41:26 door Mister T. »
ADAM    Bryston     DENON

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #37 Gepost op: 14 mei 2015, 20:41:17 »
Ja ja, lekker makkelijk, je hebt dit hele gedoe zelf in het leven geroepen maar als er een weerwoord komt ben je niet thuis.
Ik zit trouwens in spanning te wachten op een antwoord op de vraag van Be Tweeter in post #27..

Is het niet redeliji dat de inbrenger van holistische ideeën zijn geesteskinderen zelf toetst vooraleer ze in een soort van ideeëndiarree ter toetsing aan te bieden?

Ik geloof nu eenmaal in mijn eigen theorietje.

Hoe moet ik dat zelf toetsen? Ik hoor het elke dag met mijn eigen oren.
Okay, en dan denk jij dat er iemand, waar ook ter wereld, een antwoord weet op de vragen die zich in jou hoofd afspelen?

Ik snap niet wat je daarmee bedoelt. Welke vragen?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #38 Gepost op: 14 mei 2015, 20:55:27 »
Ja ja, lekker makkelijk, je hebt dit hele gedoe zelf in het leven geroepen maar als er een weerwoord komt ben je niet thuis.
Ik zit trouwens in spanning te wachten op een antwoord op de vraag van Be Tweeter in post #27..

Is het niet redeliji dat de inbrenger van holistische ideeën zijn geesteskinderen zelf toetst vooraleer ze in een soort van ideeëndiarree ter toetsing aan te bieden?

Ik geloof nu eenmaal in mijn eigen theorietje.

Hoe moet ik dat zelf toetsen? Ik hoor het elke dag met mijn eigen oren.
Okay, en dan denk jij dat er iemand, waar ook ter wereld, een antwoord weet op de vragen die zich in jou hoofd afspelen?

Ik snap niet wat je daarmee bedoelt. Welke vragen?
De vragen waar je ons 43 topics mee bezighoud, en alles wat je er bijhaalt.
ADAM    Bryston     DENON

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #39 Gepost op: 14 mei 2015, 20:59:04 »
De vragen waar je ons 43 topics mee bezighoud, en alles wat je er bijhaalt.

Ik heb er zelf ook niet meer zo veel zin in. Ik heb er echter wel veel aan gehad.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2015, 21:00:38 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #40 Gepost op: 14 mei 2015, 22:07:38 »
Is er ook een smiley die rondjes loopt ?
Die vind ik onderhand wel toepasselijk.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #41 Gepost op: 14 mei 2015, 22:35:45 »
Ja vooral dat laatste inderdaad. De kans dat je namelijk 8 of meer van de 10 resultaten goed hebt is 5,47%. Dus als er 20 mensen een test doen is er 1 die zo'n score haalt. Totaal niet indrukwekkend dus.

Een al helemaal geen basis om claims op je gehoor te doen in vergelijking tot meetapparatuur. 2 van de 10 fout is niet <-> echt betrouwbaar namelijk. Een meet instrument is namelijk consistent en zal geen fouten maken.

Het gaat hier om de A-D-A-test waar Jacco me op attent maakte. Het heeft niets met mijn 'theorie' te maken. Maar ik wil het er nu niet meer over hebben.

Ik had er nooit over moeten beginnen.

ok what ever..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Henk

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #42 Gepost op: 14 mei 2015, 23:35:33 »
Wel opmerkelijk dat zulke discussies zich alleen schijnen voor te doen op HiFi fora. Computernerds bijv. zullen het niet in hun hoofd halen een willekeurig draadje te vervangen door een ander om vervolgens op hun forum te gaan beweren dat hun PC ineens een stuk vriendelijker in de omgang is geworden. Stofzuigerfanaten denken er niet aan hun Dyson alléén aan te sluiten op een groep die beveiligd is met een race-zekering.
Nog nooit ben ik een Mielefan tegengekomen die gelijk bij aanschaf van een nieuwe machine de trommel eruit rukt en vervangt door een zelfgemaakt zilveren exemplaar.

Het "probleem" van onze hobby is volgens mij de " botsing " tussen datgene waar het uiteindelijk om draait : muziek, een subjectief ervaren emoties-genererende kunstvorm en de apparatuur die electronisch de ( miniatuur- )weergave daarvan verzorgt.
Prachtige klanken die ons kippevel kunnen bezorgen, kunnen eigenlijk alléén maar door prachtige apparatuur en draadjes weergegeven worden, is dan een voor de handliggende denkfout. Dikke kabels voor zware bassen, ragfijn zilverdraad voor de zuiverste hoge tonen, gloeiende buizen voor dat extra warme gevoel van vermeende muzikaliteit etc.etc.
Alles wat muziek bij ons los kan maken projecteren we óók op de kastjes met weerstanden, condensators, transistors en draden die er voor zorgen dat we de opgenomen muziek zo goed mogelijk weergegeven krijgen. Dat deze apparaten zich gewoon aan de wetten van de natuurkunde houden, móeten houden, om die truc überhaupt voor elkaar te krijgen, daar hebben de HiFi-onados geen boodschap aan : 't  is emotie wat telt. Want muziek is emotie.
Kijk je eens naar de mensen die ervoor zorgen dat we onze gewaardeerde muziek gereproduceeerd ( ! ) thuis op de bank tot ons kunnen nemen, dan valt toch op hoe volstrekt anders die met apparatuur omgaan. Studiokabels komen van een rol, met robuuste stekkers plugt men allerlei apparaten aan elkaar die er voor zorgen dat wij thuis de illusie krijgen bij de muzikanten in de opnameruimte te zitten.
Luisteren naar wat ze opgenomen hebben doen ze met " monitors ", luidsprekers zonder fratsen die doen wat ze moeten doen : weergeven van het opgenomen materiaal. Nergens de hocuspocus die pas bij de HiFifreak thuis ontstaat.

Daarbij hebben wij, toch ook menschen nietwaar, ook nog eens te maken met aspecten als deze : goeie rode wijn smaakt een stuk minder bij blauw licht en heerlijk bij gedempd rood licht.
Wat zou een TL-buis met Agnes Obel's muziek doen............



Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #43 Gepost op: 15 mei 2015, 09:17:08 »
Wel opmerkelijk dat zulke discussies zich alleen schijnen voor te doen op HiFi fora. Computernerds bijv. zullen het niet in hun hoofd halen een willekeurig draadje te vervangen door een ander om vervolgens op hun forum te gaan beweren dat hun PC ineens een stuk vriendelijker in de omgang is geworden. Stofzuigerfanaten denken er niet aan hun Dyson alléén aan te sluiten op een groep die beveiligd is met een race-zekering.
Nog nooit ben ik een Mielefan tegengekomen die gelijk bij aanschaf van een nieuwe machine de trommel eruit rukt en vervangt door een zelfgemaakt zilveren exemplaar.

Het "probleem" van onze hobby is volgens mij de " botsing " tussen datgene waar het uiteindelijk om draait : muziek, een subjectief ervaren emoties-genererende kunstvorm en de apparatuur die electronisch de ( miniatuur- )weergave daarvan verzorgt.
Prachtige klanken die ons kippevel kunnen bezorgen, kunnen eigenlijk alléén maar door prachtige apparatuur en draadjes weergegeven worden, is dan een voor de handliggende denkfout. Dikke kabels voor zware bassen, ragfijn zilverdraad voor de zuiverste hoge tonen, gloeiende buizen voor dat extra warme gevoel van vermeende muzikaliteit etc.etc.
Alles wat muziek bij ons los kan maken projecteren we óók op de kastjes met weerstanden, condensators, transistors en draden die er voor zorgen dat we de opgenomen muziek zo goed mogelijk weergegeven krijgen. Dat deze apparaten zich gewoon aan de wetten van de natuurkunde houden, móeten houden, om die truc überhaupt voor elkaar te krijgen, daar hebben de HiFi-onados geen boodschap aan : 't  is emotie wat telt. Want muziek is emotie.
Kijk je eens naar de mensen die ervoor zorgen dat we onze gewaardeerde muziek gereproduceeerd ( ! ) thuis op de bank tot ons kunnen nemen, dan valt toch op hoe volstrekt anders die met apparatuur omgaan. Studiokabels komen van een rol, met robuuste stekkers plugt men allerlei apparaten aan elkaar die er voor zorgen dat wij thuis de illusie krijgen bij de muzikanten in de opnameruimte te zitten.
Luisteren naar wat ze opgenomen hebben doen ze met " monitors ", luidsprekers zonder fratsen die doen wat ze moeten doen : weergeven van het opgenomen materiaal. Nergens de hocuspocus die pas bij de HiFifreak thuis ontstaat.

Daarbij hebben wij, toch ook menschen nietwaar, ook nog eens te maken met aspecten als deze : goeie rode wijn smaakt een stuk minder bij blauw licht en heerlijk bij gedempd rood licht.
Wat zou een TL-buis met Agnes Obel's muziek doen............

+1 !

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Het 'kun je je oren vertrouwen' topic
« Reactie #44 Gepost op: 15 mei 2015, 09:28:48 »
Er zijn mensen die wel verschil horen in kabels, of het nu interlinks, luidsprekerkabels of netsnoeren zijn, laat een ieder in zijn/haar waarde.