Auteur Topic: Drie bookshelfs  (gelezen 2310 keer)

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Drie bookshelfs
« Gepost op: 11 mei 2015, 18:08:07 »
Ik heb onlangs drie bookshelf luidsprekermodellen kunnen testen.


Eerst en vooral de Quadral Altan mk IV. Geen kleine jongens: 52 cm hoog, 27,6 cm breed en 28 cm diep. Gesloten tweewegsysteem met een 22 cm woofer en een 19 mm titanium dometweeter. Fantastisch geluid! Ik kom zelden bookshelfs tegen die ik zo goed vind klinken.

Ook de moeite: Infinity Reference RS3001

Afmetingen: 52,7 cm hoog, 30,5 cm breed en 26 cm diiep. Gesloten tweewegsysteem met 22 cm woofer en polycell dometweeter.
Zeer zeker vergelijkbaar met de Quadral dus. Qua geluid een ietsje meer laid-back. Welke je beter vindt is dus vooral een kwestie van smaak. De behuizing is bij Infinity veel mooier afgewerkt. Klasse!

Onlangs op de kop getikt iets dat volledig afwijkt: een open baffle Yamaha NS-250E uit 1965 of 1966!

Tweeweg open baffle systeem met een 51 cm :claps: woofer en een hoorntweeter. Je ziet rug- en voorzijde op de foto's. Ze wegen ongeveer 10 kg per stuk en moeten op stands staan en flink weg van de achtermuur (zoals een elektrostaat of magnetostaat dus). Kast niet in MDF met fineer maar in vol walnotenhout. Deze leveren het beste geluid dat ik ooit gehoord heb van "bookshelfs" en komen zéér dicht in de buurt van elektrostaten!
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 18:11:17 door Bloom »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Drie bookshelfs
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2015, 21:11:08 »
Die Yamaha's zijn wel erg mooi! Maakt de grootte van de afstand tot de muur veel verschil? Ik begrijp dat het van de muur af moet, maar 1 meter, 2 meter?
Science is no democracy

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Drie bookshelfs
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2015, 21:34:46 »
Bij een open baffle is er geen achterwand, dus zal het geluid dat uit de achterkant van de luidspreker komt zonder enige hindernis weerkaatsen tegen de muur achter de luidsprekers. Vandaar de benodigde afstand. Eén meter is een absoluut minimum, meer is beter. En als je voor diffusie kunt zorgen achter de luidsprekers (grote kamerplanten of boeken- en/of cd-rekken), dan helpt dat ook.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Drie bookshelfs
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2015, 21:36:18 »
Ik ken die Yamaha's nog wel. Het was een vrij onconventioneel ontwerp !