Auteur Topic: platenspeler upgrade  (gelezen 16676 keer)

geert

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
platenspeler upgrade
« Gepost op: 10 mei 2015, 16:48:25 »
Ik heb op aanraden van "iemand" op forum een setje Yamaha NX E300 (niet de E400 die eigenlijk aanbevolen werd) staan welke gekoppeld zijn aan een Sony ta-fe370. Ik hief geen namen te noemen gok ik ;). Nu heb ik al een tijdje een marantz (ik weet het type zo niet uit mijn hoofd) platenspeler staan, een weinig sprankelend licht model met waarschijnlijk het origineel marantz element.  Ik ben al tijden benieuwd of er daardwerkelijk veel meer uit vinyl te halen valt dan wat ik tot op heden voorgeschoteld krijg. Nu zou ik een rega p(planar) 25 kopen voor €325. Wat volgens mij een redelijk nette prijs is voor deze speler. De vraag is echter of deze upgrade loont op mijn huidige set? Of kan ik beter eerst ergens anders in investeren?

geert

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2015, 16:54:05 »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2015, 19:49:31 »
Ik denk persoonlijk dat je meer winst uit een arm en element gaat krijgen dan een andere tafel die 325 euro zou je ook kunnen gebruiken voor een ander element.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2015, 20:31:58 »
Je kan in platenspelerland een aantal kanten op voor een upgrade:

# Je zet een nieuw beter element onder je huidige draaitafel
# Je gaat op zoek naar een andere draaitafel, de keuze is reuze. Ga je voor een modern ogende, een technics SL1200 of een kloon hiervan of voor een klassieker met een vaak houten ombouw
Met alle varianten valt een mooie winst te behalen, je zult alleen voor jezelf een keuze moeten maken welke kant je uit wilt.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2015, 21:14:19 »
Als je al niet weet welk type dt je nu hebt dan is alles een upgrade ??? ;D
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2015, 21:19:40 »
Als je al niet weet welk type dt je nu hebt dan is alles een upgrade ??? ;D
Na m,n scheiding kreeg ik een nieuwe vriendin was ook een upgrade zat ook een ander geluid in.    ;D   :reddance:

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Was het dekkersj?
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2015, 21:27:49 »
Ik heb op aanraden van "iemand" op forum een setje Yamaha NX E300 (niet de E400 die eigenlijk aanbevolen werd) staan welke gekoppeld zijn aan een Sony ta-fe370. Ik hief geen namen te noemen gok ik ;).

Welkom!

Was het dekkersj?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2015, 21:30:08 »
Niet dat ik weet  ;D

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2015, 21:32:40 »
Niet dat ik weet  ;D

Huub dan?    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2015, 21:35:42 »
Zou goed kunnen. Hij is voorzover ik weet ook erg te spreken over die Sony  ;D

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2015, 21:37:03 »
Zal het wel geweest zijn want ik ken geen Geert.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2015, 21:44:13 »
Zal het wel geweest zijn want ik ken geen Geert.
Wilders ? Maar heeft niks met audio.    ;D

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2015, 21:52:52 »
Ik zou voor de Rega gaan als hij in goede staat. Als hij bevalt kan je er nog eens een echt goed element opzetten.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2015, 07:25:37 »
Zo'n Rega heeft wel wat maar het is wel belangrijk vooraf zekerheid te krijgen of het netjes werkt.  Welk element zit erin?

Wat zijn de typenummers van je huidige draaitafelcombinatie?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

geert

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: platenspeler upgrade
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2015, 10:39:22 »
Wauw wat een reacties :)

Ik had al wat vooronderzoek gedaan, wat ik mooi vind is een neutrale weergave. Maat ik zal eerst even wat meer specificeren waar ik naar luister en vervolgens wat voor platenspeler ik nu heb.
Een plaat echt ontdekken door zo veel mogelijk in een plaat te horen trekt me erg in de beschrijvingen die ik over vinyl lees. Ik ben dan ook benieuwd of ik meer uit mijn Pink Floyd collectie kan halen. Dit zal zich in de toekomst naast een heel bereik van (psychedelic) rock, reggae en experimenteel elektronisch, zich steeds meer uitbreiden naar wat klassieker werk. Op het begin naar neoklassiek (veelal piano gecombineerd met strijkers en elektronica) en wellicht meer en meer toevoegingen vanuit een klassieker repertoire (van subtiel piano werk tot groots en bombastisch).
Ik merk dat de de weergave nu nog wat stoort en een wat dof geluid lijkt te produceren, er lijkt dus nog veel meer te behalen in "openheid" (als dat uberhaubt een benaming is). De speler, een Marantz TT221,is denk ik niet een speler is waar het logisch is om geld in te steken om hem te verbeteren? (geheel plastic en erg licht) De arm lijkt daarbij ook vrij licht, dus ik weet niet of hij veel meer elementen aan kan? Op het huidige element kan ik geen typenummer vinden, buiten het Marantz opschrift.

Wat betreft de Rega, ik heb de vraag naar het element lopen. dus daar hoop ik snel meer over te horen. De staat daar kan ik niet meer over oordelen dan de enkele foto's die op marktplaats staan en dat hij toch een jaar of 25 a 30 oud zou zijn. Hij komt terug in de verkoop dus het zou kunnen dat er iets niet helemaal in orde is. Wat hij me wist te vertellen is dat hij vooral eens gepoetst moet worden. Maar verder laat hij blijken er niet veel meer over te weten, het lijkt erop dat het een speler is van zijn overleden vader. Hier zit ook een beetje mijn probleem. Ook ik heb niet geweldig veel kaas gegeten van platenspelers of hifi in het algemeen. Ik heb het idee dat Rega best goed bij mijn wensen aansluit. Dit type heeft een dermate goede basis en arm dat ik volgens mij voor een geruime tijd niet veel meer zal verlangen.
Zoals ik nog steeds heel erg te spreken over de bekende hififreak combinatie ;) Heel veel meer verlang ik op dit moment niet, doordat overlast relatief snel kan optreden door de houten plafonds hier in Amsterdam.
Ik vraag me af of de combinatie met de Rega Planar 25 en de "hififreakset" zonder extra voorversterker of iets dergelijks een goede combinatie kan zijn? Of heb ik daar ook upgrades nodig om de meerwaarde van de platenspeler te kunnen ervaren? Het is uiteindelijk maar een setje geweest van 100 euro en dan lijkt de platenspeler wat zwaar en misschien een niet geheel logische uitgave?