Auteur Topic: Interlinks  (gelezen 123424 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #210 Gepost op: 13 mei 2015, 22:21:48 »
Ik kan gewoon niet wegblijven hier, bij jullie! :yeah:
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Interlinks
« Reactie #211 Gepost op: 13 mei 2015, 22:23:29 »
Ik kan gewoon niet wegblijven hier, bij jullie! :yeah:

Waarom zou je ook?   ;)

Deze hobby kan vele bruggen slaan.   :banana2:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #212 Gepost op: 13 mei 2015, 22:29:05 »
 Music :)
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2015, 22:39:13 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Interlinks
« Reactie #213 Gepost op: 13 mei 2015, 22:29:53 »
Ik wil de uitdaging graag oppakken:

Neutraal: de nadruk op de muziek, niet op de benadrukking van bepaalde aspecten (zoals klank) van het geluid.
Gecontroleerde bas: niet plofferig, bonkerig, alsof de conussen gescheurd zijn of de servieskast meedreunt.
Zuiver: dit is een lastige. Ik zou zeggen, als je luistert voel je je prettig, ontspannen, gereinigd.
Precies: klinkt alsof het geluidssignaal (zeer) nauwkeurig en nauwgezet wordt gevolgd, de verschillende instrumenten zitten elkaar niet in de weg, het (stereo)beeld dat wordt neergezet is nauwkeurig/faserein, de trillingen die worden gereproduceerd klinken logisch, geharmonieerd en overtuigend.

maar ik houd er rekening mee dat dit voor jou niks opheldert. Klopt dat?

Inderdaad niet en hoe denk je van die omschrijving een referentiekader te maken. Het zijn andere woorden maar bieden diezelfde uiterst variabele basis zoals reeds eerder genoemd.

Wat ik niet vat;

Als de technische wetenschap het gelijk niet aan zijn kant heeft waarom dan automatisch dan wel de "wetenschap van het verschil"? Omdat het beleeft wordt?

Waar blijft de psychologische en/of neurologische context binnen dit verhaal? Die schuiven we gemakshalve maar even ter zijde?

Hiermee bedoel ik enkel te zeggen dat daar waar het om "eventuele bewijslast" gaat, de verschiltheorie pas in aanmerking komt voor validatie bij volledige uitsluiting van artefacten welke gerelateerd aan de technische, psychologische en neurologische wetenschap.

Puur wetenschappelijk gezien dus. Want als dat lukt, laat de verschiltheorie zich probleemloos optekenen.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #214 Gepost op: 13 mei 2015, 22:36:12 »
Ik bedoel niet dat de wetenschap het gelijk niet aan zijn kant heeft, en ook niet dat ik dat veronderstel; wat ik bedoelde is te proberen technische verklaringen te vinden voor wat ik ik hoor, en waarom? Omdat het keihard is. Voor mij. Voor de sceptici niet. Dat is het hele verschil tussen de sceptici en de 'gelovers' (wat ik niet helemaal een accurate benaming vind): de sceptici vinden de wetenschap hard, en de 'gelovers' hun ervaring. Ik allebei. ;)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #215 Gepost op: 13 mei 2015, 22:38:37 »
Ik wil de uitdaging graag oppakken:

Neutraal: de nadruk op de muziek, niet op de benadrukking van bepaalde aspecten (zoals klank) van het geluid.
Gecontroleerde bas: niet plofferig, bonkerig, alsof de conussen gescheurd zijn of de servieskast meedreunt.
Zuiver: dit is een lastige. Ik zou zeggen, als je luistert voel je je prettig, ontspannen, gereinigd.
Precies: klinkt alsof het geluidssignaal (zeer) nauwkeurig en nauwgezet wordt gevolgd, de verschillende instrumenten zitten elkaar niet in de weg, het (stereo)beeld dat wordt neergezet is nauwkeurig/faserein, de trillingen die worden gereproduceerd klinken logisch, geharmonieerd en overtuigend.



Gehoor laat zich moeilijk omschrijven, met dingen die je ziet ligt dat een stuk makkelijker. Bijvoorbeeld is het kleur of zwart-wit. Als je dan ziet hoe onze hersenen ons voor de gek houden met de dingen die we zien dan is het voor mij duidelijk dat dit met het veel moeilijker te omschrijven gehoor ook het geval is.

Dan even een hele gemakkelijke vraag aan GE: heb je weleens een test gedaan met kleur en zwart-wit of een andere gezichts-test? Zo ja: wat was de uitkomst? En welke conclusie verbind jij hier aan?
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #216 Gepost op: 13 mei 2015, 22:39:10 »
Helpt het als ik zeg dat ook ik de verschillen hoor zoals jij die hoort? Laat mij lekker mijn gang gaan en ik hoor verschillen bij de vleet.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #217 Gepost op: 13 mei 2015, 22:41:31 »
wat ik bedoelde is te proberen technische verklaringen te vinden voor wat ik ik hoor, en waarom? Omdat het keihard is.

Dat is inderdaad keihard maar zul je niet vinden, dat zal je nu toch wel duidelijk zijn denk ik. Maar als je hier niet tevreden mee bent: ga op zoek en verbaas ons met een goed onderbouwd verhaal. Dat zijn de dingen die er iets toe doen en die we hier graag horen!
Science is no democracy

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Interlinks
« Reactie #218 Gepost op: 13 mei 2015, 22:42:09 »
Ik bedoel niet dat de wetenschap het gelijk niet aan zijn kant heeft, en ook niet dat ik dat veronderstel; wat ik bedoelde is te proberen technische verklaringen te vinden voor wat ik ik hoor, en waarom? Omdat het keihard is. Voor mij. Voor de sceptici niet. Dat is het hele verschil tussen de sceptici en de 'gelovers' (wat ik niet helemaal een accurate benaming vind): de sceptici vinden de wetenschap hard, en de 'gelovers' hun ervaring. Ik allebei. ;)

Nadat IK een test heb meegemaakt waarbij verschillen niet hoorbaar bleken, is het deze ervaring die de wetenschap staaft (zou je kunnen zeggen/praktische ervaring te herleiden naar wetenschappelijke, theoretische basis).

Juist door open vizier ben ik van m'n geloof af. Hiermee niet zeggende dat het moet of een must is.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #219 Gepost op: 13 mei 2015, 22:46:53 »
Helpt het als ik zeg dat ook ik de verschillen hoor zoals jij die hoort? Laat mij lekker mijn gang gaan en ik hoor verschillen bij de vleet.

Groet,
Jacco

Hee, Jacco! Als de verschillen me niet konden schelen, zou ik elke keer wat anders horen. Maar ze kunnen me wel schelen, en ik hoor telkens hetzelfde. Dit zou je kunnen interpreteren als:
1) Ik ben bevooroordeeld, of:
2) Ik hoor daadwerkelijke eigenschappen.

Ik denk dat ik daarover verschillend denk dan de sceptici.

Gehoor laat zich moeilijk omschrijven, met dingen die je ziet ligt dat een stuk makkelijker. Bijvoorbeeld is het kleur of zwart-wit. Als je dan ziet hoe onze hersenen ons voor de gek houden met de dingen die we zien dan is het voor mij duidelijk dat dit met het veel moeilijker te omschrijven gehoor ook het geval is.

Dan even een hele gemakkelijke vraag aan GE: heb je weleens een test gedaan met kleur en zwart-wit of een andere gezichts-test? Zo ja: wat was de uitkomst? En welke conclusie verbind jij hier aan?

Ik heb de voorgestelde gehoortest gedaan van ... de naam is me ontschoten, een mevrouw geloof ik. Alleen de omhooglopende spiraalladder kon ik niet onderscheiden, de overige testen kon ik allemaal wel onderscheiden. Gezichtstesten, ik herinner me een test met zwarte vierkantjes op een wit vlak, en dan zag je zwarte vlekjes op de kruisingen, heel leuk ;D , en ook met dingen die gingen draaien voor je ogen, inderdaad.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #220 Gepost op: 13 mei 2015, 22:47:12 »
Helpt het als ik zeg dat ook ik de verschillen hoor zoals jij die hoort? Laat mij lekker mijn gang gaan en ik hoor verschillen bij de vleet.

Groet,
Jacco

Ik ook. Elke dag weer. En ik heb geen dure interlinks, tegels of wat voor dingen dan ook die me zouden kunnen beïnvloeden. Misschien gloeien de buisjes de ene dag wat warmer dan de andere...maar ook met mijn ogen dicht hoor ik verschillen. Soms vind ik mijn set zelfs niet om aan te horen... puur omdat ik stress heb of chagrijnig ben... en dat krijg ik dan even niet opgelost met muziek luisteren.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #221 Gepost op: 13 mei 2015, 22:50:29 »

Gehoor laat zich moeilijk omschrijven, met dingen die je ziet ligt dat een stuk makkelijker. Bijvoorbeeld is het kleur of zwart-wit. Als je dan ziet hoe onze hersenen ons voor de gek houden met de dingen die we zien dan is het voor mij duidelijk dat dit met het veel moeilijker te omschrijven gehoor ook het geval is.

Dan even een hele gemakkelijke vraag aan GE: heb je weleens een test gedaan met kleur en zwart-wit of een andere gezichts-test? Zo ja: wat was de uitkomst? En welke conclusie verbind jij hier aan?

Ik heb de voorgestelde gehoortest gedaan van ... de naam is me ontschoten, een mevrouw geloof ik. Alleen de omhooglopende spiraalladder kon ik niet onderscheiden, de overige testen kon ik allemaal wel onderscheiden. Gezichtstesten, ik herinner me een test met zwarte vierkantjes op een wit vlak, en dan zag je zwarte vlekjes op de kruisingen, heel leuk ;D , en ook met dingen die gingen draaien voor je ogen, inderdaad.

En je conclusie? Of heb je er verder niet over nagedacht?
Science is no democracy

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Interlinks
« Reactie #222 Gepost op: 13 mei 2015, 22:51:08 »
Ik gebruik tegenwoordig teugels, dat zijn van die boeren kasseien. En als het link wordt, zet ik de boel gewoon uit.

Sorry. Ik ben lichtelijk melig en bloemerig aan het worden.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #223 Gepost op: 13 mei 2015, 22:51:30 »
Helpt het als ik zeg dat ook ik de verschillen hoor zoals jij die hoort? Laat mij lekker mijn gang gaan en ik hoor verschillen bij de vleet.

Groet,
Jacco

Ik ook. Elke dag weer. En ik heb geen dure interlinks, tegels of wat voor dingen dan ook die me zouden kunnen beïnvloeden. Misschien gloeien de buisjes de ene dag wat warmer dan de andere...maar ook met mijn ogen dicht hoor ik verschillen. Soms vind ik mijn set zelfs niet om aan te horen... puur omdat ik stress heb of chagrijnig ben... en dat krijg ik dan even niet opgelost met muziek luisteren.

Ja, zulke verschillen hoor ik ook - als ik wil! Maar als ik me objectief (probeer) op te stellen, dan word ik telkens weer verrast door hetzelfde. Nou ja, ik denk ieder zijn ding?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #224 Gepost op: 13 mei 2015, 22:52:20 »
Ik gebruik tegenwoordig teugels, dat zijn van die boeren kasseien. En als het link wordt, zet ik de boel gewoon uit.

Sorry. Ik ben lichtelijk melig en bloemerig aan het worden.

Groet, Mark

heb je je niveau aangepast?  ;)
Science is no democracy