Auteur Topic: Interlinks  (gelezen 123508 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #90 Gepost op: 12 mei 2015, 13:07:06 »
Omdat er bij dit, en alle andere denkbare kabelvergelijkingen een verwachting is.. Dat die verwachting dan tot betrekking heeft, dat er een aantal hetzelfde denkt waar te nemen is niet zo raar. Dit heeft met kansberekening te maken. Tevens heeft bijna iedereen die een beetje met deze hobby bezig is wel eens ergens gehoord of gelezen over kabeltjes, en de daar aan toegevoegde waardes mbt diepte, dynamiek, etc etc. Zo zou een zilverenkabel een wat scherper en ruimtelijk beeld creëren tov koper... Om maar eens een voorbeeld te noemen...


Ik wou dat ik eens wat duidelijker kon schrijven

Dat is niet waar. Ik heb vaak genoeg geluisterd in de veronderstelling dat er een ander kabel aangesloten was dan ik dacht (duh ;D ). Nou kun je wel zeggen dat ik eerst dacht aan dat er de juiste kabel aangesloten was, en dat ik vervolgens de conclusie trok dat het ander klonk, in plaats van andersom, maar dat kun je niet weten. Ik verbaas me nog elke dag over het mooie geluid van de Atlas Titan. En ja, hij klinkt ook wat scherp vanwege het zilver (maar niet storend ;D ). Ik geniet ervan, maar als je bij hoog en laag blijft beweren dat het niet kan, kan ik alleen maar niet naar je luisteren.

Zoals je het hier nu verteld weet je dat er zilver in de kabel zit dus klinkt het wat scherp. Dat is dus wat Richard bedoeld: zilver wordt geassocieerd met scherp en je waarnemingen zijn dus absoluut niet objectief.
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #91 Gepost op: 12 mei 2015, 13:16:31 »
Zoals je het hier nu verteld weet je dat er zilver in de kabel zit dus klinkt het wat scherp. Dat is dus wat Richard bedoeld: zilver wordt geassocieerd met scherp en je waarnemingen zijn dus absoluut niet objectief.

Dat is niet waar. Ik realiseerde me niet dat er zilver in zat; dat heb ik er later 'bij  verzonnen'. Maar als ik ervan uitga dat er geen zilver in zit, klinkt de kabel nog steeds zo.

Edit: Trouwens, als je waarneming 'gekleurd' is door ideeën, is het logisch dat je bevestiging zoekt voor deze ideeën; zo werkt een mens. Je gaat je focussen op die eigenschappen, want als je dat niet zou doen, zou je er niet eens aandacht aan schenken! Daarom vertrouw ik een blinde test ook niet helemaal: je moet dan puur vanuit je ideeën werken... Maar dat je vanuit je ideeën werkt wil niet zeggen dat je geen reële eigenschappen kunt horen; je kunt dan achtereenvolgens op verschillende eigenschappen letten. Daarom denk ik dat ik me door een goed opgezette ABX test best zou laten overtuigen. Dat is dan omdat ik let op eigenschappen, met andere woorden: ik moet veronderstellen dat ik ze kan horen.

Voorbeeld: als je luistert naar een HiFi set in plaats van een transistorradio, ga je uit van de veronderstelling dat daar verschil tussen zit, en je hebt een voorkeur.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2015, 13:39:58 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #92 Gepost op: 12 mei 2015, 16:17:40 »
Ik denk trouwens nog regelmatig dat ik naar mijn oude interlinks luister en dan valt me op dat het toch een stuk beter klinkt, en dan denk ik: oh ja, Atlas Titan nu! ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #93 Gepost op: 12 mei 2015, 16:27:42 »
Ik denk trouwens nog regelmatig dat ik naar mijn oude interlinks luister en dan valt me op dat het toch een stuk beter klinkt, en dan denk ik: oh ja, Atlas Titan nu! ;D

Je weet donders goed dat je Atlas Titan gebruikt wordt en niet je oude kabeltjes.
Kom op zeg. 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #94 Gepost op: 12 mei 2015, 16:31:19 »
Ja, nu denk ik eraan, en klinken ze niet zo goed meer... :bleh:
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2015, 16:37:17 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #95 Gepost op: 12 mei 2015, 17:01:21 »
Ja, nu denk ik eraan, en klinken ze niet zo goed meer... :bleh:

 :doh:
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Interlinks
« Reactie #96 Gepost op: 12 mei 2015, 17:29:11 »
tja dat krijg je he , te ver ingespeeld  ;D
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Interlinks
« Reactie #97 Gepost op: 12 mei 2015, 17:32:28 »
tja dat krijg je he , te ver ingespeeld  ;D

Ja, dat veroorzaakt ruis, gekraak en vervorming.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #98 Gepost op: 12 mei 2015, 17:32:43 »
Ja, nu denk ik eraan, en klinken ze niet zo goed meer... :bleh:

 :doh:

Stom hè. ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Interlinks
« Reactie #99 Gepost op: 12 mei 2015, 20:52:44 »
Ik ga morgen naar de high end in Muenchen. Even kijken met wat voor een kabels ze daar spelen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #100 Gepost op: 12 mei 2015, 20:59:40 »
Vandaag met mijn EMU tracker pre USB ADC geprobeerd om een interlink tester te maken, maar de common-mode onderdrukking van de ingang is slechts 60 dB. Dat is niet genoeg om de verschillen te kunnen horen. Ik zoek dus nog even verder.

Groet,
Jacco

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Interlinks
« Reactie #101 Gepost op: 12 mei 2015, 21:05:34 »
Welk type interlink is beter: coaxiale of quasi symmetrisch?

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Interlinks
« Reactie #102 Gepost op: 12 mei 2015, 21:05:50 »
Vandaag met mijn EMU tracker pre USB ADC geprobeerd om een interlink tester te maken, maar de common-mode onderdrukking van de ingang is slechts 60 dB. Dat is niet genoeg om de verschillen te kunnen horen. Ik zoek dus nog even verder.

Groet,
Jacco


succes

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #103 Gepost op: 12 mei 2015, 21:09:47 »
tja dat krijg je he , te ver ingespeeld  ;D

Ja, dat veroorzaakt ruis, gekraak en vervorming.   ;)

Het gaat zowiezo bijna nooit goed met interlinks die op een andere set zijn ingespeeld, dat is echt vragen om problemen!
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #104 Gepost op: 12 mei 2015, 21:20:17 »
Welk type interlink is beter: coaxiale of quasi symmetrisch?
Meestal maakt het niets uit, maar mijn lichte voorkeur is toch de coaxiale interlink. Die geeft afscherming als de buitenmantel aan aarde hangt. Symmetrisch moet je alleen doen met ingangen die dat ook echt zijn. Quasi symmetrisch is eigenlijk vleesch noch vis, maar kan in de praktijk echter prima werken.

Het hangt ook helemaal van de toepassing af.

Groet,
Jacco