Auteur Topic: Interlinks  (gelezen 123466 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #60 Gepost op: 11 mei 2015, 21:15:02 »
Ik heb er niet genoeg verstand van, maar ik weet dat bemonstering ruis oplevert. En ja, ik bedoel hoorbare (of breedband) ruis. Ruis verandert in mijn visie het signaal, hoe subtiel ook, en stereo-informatie bevat veel informatie in het holografische gebied; daarmee bedoel ik (hoorbare) faseverhoudingen. Zou dat kunnen kloppen?
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 21:21:36 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #61 Gepost op: 11 mei 2015, 21:23:09 »
Hoe rijm je uitspraken als "Ik heb er niet veel verstand van" met boude beweringen als "stereo-informatie bevat veel informatie in het holografische gebied" om vervolgens te besluiten met "kan dit kloppen?"
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #62 Gepost op: 11 mei 2015, 21:25:47 »
Hoe rijm je uitspraken als "Ik heb er niet veel verstand van" met boude beweringen als "stereo-informatie bevat veel informatie in het holografische gebied" om vervolgens te besluiten met "kan dit kloppen?"

Hoe verklaar jij dan perceptie van ruimtelijkheid gereproduceerd door twee luidsprekers? ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #63 Gepost op: 11 mei 2015, 21:26:26 »
Quantisatie levert ruis op, althans het lijkt op ruis. In feite zijn het afrondingsfouten en harmonischen van het te bemonsteren signaal. De grootte van het foutsignaal (dus die quantisatieruis) is echter nooit groter dan de kleinste fout die je kunt maken. Voor een 16 bits systeem zit dat dus ergens op -96 dBFS, en dat is best onhoorbaar  ;D In sommige gevallen is het hoorbaar, maar als je dan naar een gewone cd luistert in een niet-dode kamer, word je letterlijk uit je sokken geblazen.

Tegenwoordig is die problematiek niet meer, nu hebben we 24 bits en pas op het laatst afronding naar 16. Dan wordt er correcte dither toegepast waardoor de 24 bit subtiliteit blijft behouden en komt de ruisvloer op -91 dBFS. Meestal geshaped zodat niemand er last van heeft.

Al met al niets om je zorgen over te maken.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #64 Gepost op: 11 mei 2015, 21:28:23 »
Quantisatie levert ruis op, althans het lijkt op ruis. In feite zijn het afrondingsfouten en harmonischen van het te bemonsteren signaal. De grootte van het foutsignaal (dus die quantisatieruis) is echter nooit groter dan de kleinste fout die je kunt maken. Voor een 16 bits systeem zit dat dus ergens op -96 dBFS, en dat is best onhoorbaar  ;D In sommige gevallen is het hoorbaar, maar als je dan naar een gewone cd luistert in een niet-dode kamer, word je letterlijk uit je sokken geblazen.

Tegenwoordig is die problematiek niet meer, nu hebben we 24 bits en pas op het laatst afronding naar 16. Dan wordt er correcte dither toegepast waardoor de 24 bit subtiliteit blijft behouden en komt de ruisvloer op -91 dBFS. Meestal geshaped zodat niemand er last van heeft.

Al met al niets om je zorgen over te maken.

Groet,
Jacco

Kijk, daar heb ik wat aan! ;D (aan de rest ook hoor ;) ) Hebbie misschien nog een linkje over dithering? :)

Trouwens: op 16 bit wordt de subtiliteit dus niet behouden indien de ruisvloer -96dBFS is?
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 21:32:12 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #65 Gepost op: 11 mei 2015, 21:30:23 »
Hoe rijm je uitspraken als "Ik heb er niet veel verstand van" met boude beweringen als "stereo-informatie bevat veel informatie in het holografische gebied" om vervolgens te besluiten met "kan dit kloppen?"

Hoe verklaar jij dan perceptie van ruimtelijkheid gereproduceerd door twee luidsprekers? ;D
misschien een paar goede luidsprekers (en daar zijn er wat van) en een goede akoestiek en een goede versterking (bijv. Sony TA FE 370)   ;)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 21:33:31 door Audiofreak »

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #66 Gepost op: 11 mei 2015, 21:33:29 »
Hoe rijm je uitspraken als "Ik heb er niet veel verstand van" met boude beweringen als "stereo-informatie bevat veel informatie in het holografische gebied" om vervolgens te besluiten met "kan dit kloppen?"

Hoe verklaar jij dan perceptie van ruimtelijkheid gereproduceerd door twee luidsprekers? ;D
misschien een paar goede luidsprekers (en daar zijn er wat van) en een goede akoestiek en een goede versterking (bijv. Sony TA FE 370)

Ja maar AF, waar zit 't 'm dan in??
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #67 Gepost op: 11 mei 2015, 21:34:34 »
Hoe rijm je uitspraken als "Ik heb er niet veel verstand van" met boude beweringen als "stereo-informatie bevat veel informatie in het holografische gebied" om vervolgens te besluiten met "kan dit kloppen?"

Hoe verklaar jij dan perceptie van ruimtelijkheid gereproduceerd door twee luidsprekers? ;D
misschien een paar goede luidsprekers (en daar zijn er wat van) en een goede akoestiek en een goede versterking (bijv. Sony TA FE 370)

Ja maar AF, waar zit 't 'm dan in??
Kom maar een keer luisteren, dan weet je waar ik het over heb !

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #68 Gepost op: 11 mei 2015, 21:36:23 »
Kom maar een keer luisteren, dan weet je waar ik het over heb !

:) Wat voor een interlinks heb je? ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #69 Gepost op: 11 mei 2015, 21:38:21 »
De ruimtelijkheid van weergave middels twee luidsprekers is betrekkelijk simpel verklaarbaar: Wanneer in het gebied waar het gehoor sterk is in het vaststellen van faseverschillen het faseverschil tussen linker en rechtersignaal gelijk is aan 0 lijkt het geluid van voren te komen en wanneer er faseverschillen optreden (en mogelijk amplitudeverschillen) verschuift de schijnbare bron naar links of rechts. Bij een goede opname met weinig microfoons wordt dat alles als vanzelf geregistreerd in de twee stereokanalen.
Bij bepaalde signalen lijkt het geluid zelfs van achter te komen. Dat daarvoor geen hoogstaande apparatuur nodig is bewijst een simpel radiootje met spatial stereo, dat laat het geluid ook van alle kanten komen. Een goede luidsprekerplaatsing en goed bronmateriaal zijn naar mijn idee het belangrijkste. Ook een platenspeler waarbij er zeker in het hoog wel wat fasefouten zijn kan een prima stereobeeld neerzetten omdat in het gebied waar het gehoor houvast heeft het goed genoeg wordt weergegeven om de juiste ruimte-indruk te geven.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 21:40:53 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #70 Gepost op: 11 mei 2015, 21:39:21 »
De ruimtelijkheid van weergave middels twee luidsprekers is betrekkelijk simpel verklaarbaar: Wanneer in het gebied waar het gehoor sterk is in het vaststellen van faseverschillen het faseverschil tussen linker en rechtersignaal gelijk is aan 0 lijkt het geluid van voren te komen en wanneer er faseverschillen optreden (en mogelijk amplitudeverschillen) verschuift de schijnbare bron naar links of rechts. Bij een goede opname met weinig microfoons wordt dat alles als vanzelf geregistreerd in de twee stereokanalen.
Bij bepaalde signalen lijkt het geluid zelfs van achter te komen. Dat daarvoor geen hoogstaande apparatuur nodig is bewijst een simpel radiootje met spatial stereo, dat laat het geluid ook van alle kanten komen. Een goede luidsprekerplaatsing en goed bronmateriaal zijn naar mijn idee het belangrijkste.

Hmm. Dan zijn we het geloof ik eens.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 21:41:40 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #71 Gepost op: 11 mei 2015, 21:43:03 »
Kom maar een keer luisteren, dan weet je waar ik het over heb !

:) Wat voor een interlinks heb je? ;D
gewoon van de rol bij de plaatselijke electronicaboer !

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Interlinks
« Reactie #72 Gepost op: 11 mei 2015, 21:43:13 »

Had in het verleden een interlink van VandenHul gehad (microfoonkabel) i.c.m. High Output MC element. Mij werd verteld dat de maximale lengte van de interlink niet langer dan 120 cm mag zijn. Dit vanwege de capaciteit van de kabel.


Volgens mij is dat de Silver Hybrid die ik ook heb Jan. Degenen die jou dat vertelde ging er kennelijk ook van uit dat capaciteit bij MC wat doet. Wat heb je nu?

Gaan we een discussie voor onszelf houden want je komt er hier moeilijk door.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #73 Gepost op: 11 mei 2015, 21:44:09 »
Quantisatie levert ruis op, althans het lijkt op ruis. In feite zijn het afrondingsfouten en harmonischen van het te bemonsteren signaal. De grootte van het foutsignaal (dus die quantisatieruis) is echter nooit groter dan de kleinste fout die je kunt maken. Voor een 16 bits systeem zit dat dus ergens op -96 dBFS, en dat is best onhoorbaar  ;D In sommige gevallen is het hoorbaar, maar als je dan naar een gewone cd luistert in een niet-dode kamer, word je letterlijk uit je sokken geblazen.

Tegenwoordig is die problematiek niet meer, nu hebben we 24 bits en pas op het laatst afronding naar 16. Dan wordt er correcte dither toegepast waardoor de 24 bit subtiliteit blijft behouden en komt de ruisvloer op -91 dBFS. Meestal geshaped zodat niemand er last van heeft.

Al met al niets om je zorgen over te maken.

Groet,
Jacco

Kijk, daar heb ik wat aan! ;D (aan de rest ook hoor ;) ) Hebbie misschien nog een linkje over dithering? :)

Trouwens: op 16 bit wordt de subtiliteit dus niet behouden indien de ruisvloer -96dBFS is?
Als dat de enige ruis in het systeem is niet nee. Je zult ten minste 1 volle bit nodig hebben, daarom valt DSD (sacd) ook af als verliesvrij way of working. Dit omdat DSD maar 1 bit heeft, dat kun je dus nooit correct ditheren. Wel kun je het willekeurig goed maken, net als elk ander teruggekoppeld systeem. Maar goed, nu dwalen we af. 24 bits signalen correct gedithered naar 16 bits, heeft nog gewoon de 24 bits nuances.

Of ik iets over dither heb? Tsja, waar het ooit mee begon, volgens mij: Non subtractive dither basics

En dit is een voorbeeld van wel en geen dither, alleen weet ik niet meer wat het was. Ik zou er zelf ook naar moeten gaan luisteren etc. Garantie tot aan de deur.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #74 Gepost op: 11 mei 2015, 21:44:55 »

Had in het verleden een interlink van VandenHul gehad (microfoonkabel) i.c.m. High Output MC element. Mij werd verteld dat de maximale lengte van de interlink niet langer dan 120 cm mag zijn. Dit vanwege de capaciteit van de kabel.


Volgens mij is dat de Silver Hybrid die ik ook heb Jan. Degenen die jou dat vertelde ging er kennelijk ook van uit dat capaciteit bij MC wat doet. Wat heb je nu?

Gaan we een discussie voor onszelf houden want je komt er hier moeilijk door.
Kom er maar in Carl  ;) ;) :)