Auteur Topic: Interlinks  (gelezen 123290 keer)

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Interlinks
« Gepost op: 10 mei 2015, 12:19:23 »
Het gaat me niet om welke merk interlink het beste klinkt, maar om de verschillende technieken.
De technieken die ik ken zijn:
- coaxiaal;
- symmetrisch, deze wordt asymmetrisch gebruikt

Wat zijn de voor- en nadelen van deze technieken?
Moet een kabel een hoge of een lage capaciteit hebben?
Zelfde vraag, maar dan voor inductie en weerstand.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2015, 13:42:42 »
Symmetrisch wordt meest professioneel gebruikt en dan niet niet zozeer op kwaliteitsgronden maar meer vanwege de de grotere ongevoeligheid voor stoorsignalen, vooral wanneer er lange kabels worden gebruikt en er zwakke signalen moeten worden overgedragen( denk aan een microfoonsignaal). Ook kun je dan makkelijker de signaalmassa loskoppelen om problemen met aardlussen te voorkomen.
Kabeleigenschappen als weerstand inductie en capaciteit kunnen invloed hebben maar niet in alle situaties. Weerstand speelt nauwelijks een rol vanwege de grote ingangsweerstand van de ontvangende kant ( de tolerantie-afwijking van de ingangsweerstanden is al tientallen malen groter dan de weerstand van de kabel).
De kabelcapaciteit kan van invloed zijn bij bronnen met een hoge stuurimpedantie of een flinke zelfinductie zoals MM platenspeler-elementen of gitaarelementen, je krijgt dan invloeden op de hoogweergave ( afval of opslingering).
Voor kabelinductie geldt in principe hetzelfde maar is bij audio-frequenties en praktische kabellengtes niet van invloed.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2015, 15:51:55 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Interlinks
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2015, 15:31:03 »
Wat zou geluidsmatig het verschil zijn bij hoge en lage impedantie en hoge en lage capaciteit.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2015, 15:57:48 »
Ik heb mijn posting iets gewijzigd en volgens mij zou het antwoord op je vraag er moeten staan.
Ik neem aan dat je stuurimpedantie bedoelt want karakteristieke kabelimpedantie is naar mijn idee niet hoorbaar.
Bij kabelvergelijken met een platenspeler zou je verschillen kunnen horen omdat de overdracht bij een andere kabelsoort of kabellengte beïnvloed zou kunnen worden. Bij een bron als cd acht ik het uitgesloten dat je blind verschillen hoort.

Wanneer de mantel enige weerstand van betekenis heeft kun je wél verschillen krijgen die zich voornamelijk als brom en andere storingen zullen openbaren, bij de kern zul je met een serieweerstand van bijvoorbeeld een kilo-Ohm nog weinig horen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Interlinks
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2015, 17:25:00 »
Met symmetrisch bedoelde ik meer 2 aders aangesloten op een cinch connector. 1 Ader voor het signaal de ander voor de massa.

Heb een MC element op m'n platenspeler. Welke capaciteitswaarde per meter kan ik het beste gebruiken voor de interlink?
Verzonden vanaf mijn Nokia Lumia 520

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Interlinks
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2015, 18:58:38 »

Bij kabelvergelijken met een platenspeler zou je verschillen kunnen horen omdat de overdracht bij een andere kabelsoort of kabellengte beïnvloed zou kunnen worden. Bij een bron als cd acht ik het uitgesloten dat je blind verschillen hoort.


Ik heb een zilveren leenkabel tussen phonotrap en voorversterker. Zelfs mijn vrouw die een boek zat te lezen viel het geluidsverschil op (bij de stem van Roy Orbison nb). Zal het morgen nog eens proberen om een vuil contact uit te sluiten.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2015, 21:36:30 »
Met symmetrisch bedoelde ik meer 2 aders aangesloten op een cinch connector. 1 Ader voor het signaal de ander voor de massa.
Da's niet symmetrisch, dat wordt wel quasi symmetrisch genoemd.
Citaat
Heb een MC element op m'n platenspeler. Welke capaciteitswaarde per meter kan ik het beste gebruiken voor de interlink?
Verzonden vanaf mijn Nokia Lumia 520
Bij een MC element is de kabelcapaciteit niet van belang. Bij een MM element wordt een totale capaciteit geadviseerd en die moet dus gevormd worden door de totale capaciteit van armbekabeling + interlink+voorversterker. Je komt dus op een bepaalde kabellengte bij een bepaalde kabelcapaciteit per meter.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Interlinks
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2015, 21:44:44 »
Ik heb vaker gehoord dat capaciteit niet uitmaakt bij MC elementen. Maar waarom klinken dan de kabels van MC naar phonotrap dan zo verschillend als het niet aan de capaciteit van de kabel ligt?

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: Interlinks
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2015, 21:46:30 »
Kabels klinken niet. Dat doen luidsprekers.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2015, 21:52:03 »
Dat is, zoals gezegd, afhankelijk van de toepassing maar bij MC zie ik de capaciteit niet als oorzaak. Is het klankmatig verschil in dezen op enigszins objectieve wijze vastgesteld?
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2015, 21:53:07 »
Kabels kunnen best klinken, maar dan moet je ze wel met een noodgang tegen de muur laten kletteren.

(en anders is het gewoon een kwestie van de grootte van de kabeleigenschappen in de vorm van de capaciteit, weerstand, geleiding en inductie per meter, ofwel de transmissielijn grootheden voor kabels die vele malen korter zijn dan de golflengte van het signaal)

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Interlinks
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2015, 22:04:00 »
Dat is, zoals gezegd, afhankelijk van de toepassing maar bij MC zie ik de capaciteit niet als oorzaak. Is het klankmatig verschil in dezen op enigszins objectieve wijze vastgesteld?

Ik heb een Benz Ruby en ik heb inmiddels toch wel een paar phonokabels er bij uitgeprobeerd voor de lol. Die hebben in deze combi toch vaak hun eigen klanksignatuur. Bij interlinks is dat minder duidelijk dus ik vroeg me af waar dit verschil mogelijk in kon zitten. Ik zal morgenavond die Jelco eens vergelijken met de van de Hul Silver hybride

Overigens meen ik dat bij Pass Labs de capaciteit ook bij MC's instelbaar is. Maar dat zou ook bij toeval in het ontwerp kunnen zitten.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2015, 22:06:45 door Carl »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Interlinks
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2015, 00:12:40 »
Ik heb vaker gehoord dat capaciteit niet uitmaakt bij MC elementen. Maar waarom klinken dan de kabels van MC naar phonotrap dan zo verschillend als het niet aan de capaciteit van de kabel ligt?

Je beweert wel dat de kabels die van het MC-element naar de phonotrap gaan verschillen klank veroorzaken maar op grond waarvan kom je tot die conclusie?

Ik weet het van MM-elementen en ik weet het ook van MC-elementen maar dan moeten ze wel een relatief hoge impedantie hebben anders kàn het verschil in kabelcapaciteit - even uit gegaan van een normale kabellengte - immers geen hoorbare invloed hebben. 

Ongetwijfeld kan het zijn dat je de indruk hebt dat verschillende snoertjes tussen laagohmige  MC-elementen en de ingang van de phonotrap anders klinken maar de vraag lijkt gerechtvaardigd of je observatie in deze juist is.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2015, 12:06:43 »
Er is geen verschil in klank tussen kabels, want Be Tweeter, Jacco en Ruud zeggen dat. De rest van het forum kan alleen maar :claps: :wave:

 ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.053
Re: Interlinks
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2015, 12:16:13 »
Ik ben het met ze eens en het is jouw goed recht dat niet te zijn. Prima toch; Vrijheid, blijheid.

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300