Auteur Topic: Interlinks  (gelezen 123453 keer)

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Interlinks
« Reactie #345 Gepost op: 17 mei 2015, 11:23:50 »

Mijn mening is dat het horen van verschillen aan de ontvangstkant zit en niet aan de zenderkant.

Ik vind dat als je daar niet eens over na wilt denken dat je een nogal saaie vent bent.

Jij zit zó vast in die mening dat je 2e stelling overkomt als een klacht dat ik je geen gelijk wil geven. Mijn waarheid is een stuk ingewikkelder dan die van jou omdat ik jouw waarheid moet zien te combineren met andere waarheden. Er is niet 1 universele waarheid namelijk.

Iedereen die lang met hifi bezig is weet dat er enorme valkuilen zijn bij het beoordelen van verschillen. Daarom luister ik ook weken naar spullen om ze op waarde te kunnen schatten. Het gaat hierbij dan voornamelijk om een gevoel. Maar iets van objectiviteit is er wel. Je kunt bijvoorbeeld prima constateren of de laagste bastonen goed worden weergegeven. Plaatsing van de stemmen en instrumenten is ook prima objectief vast te stellen: je kunt het aanwijzen of niet.

Waar de subjectiviteit toeslaat is of het geluid je raakt en of je het gevoel hebt dat de muziek er 'is'. Als ik zeg dat de menselijke hersenen een nogal ingewikkeld systeem zijn waar beïnvloeding op allerlei manieren mogelijk is bedoel ik natuurlijk dat dat voor iedereen geldt, ook voor mij.

Welnu, waar ik rekening mee moet houden bij het beoordelen van het geluid zijn de valkuilen van subjectiviteit, de mogelijkheid dat apparaten een subtiele eigen signatuur kunnen hebben, de akoestiek en een factor X. Die factor X heeft niets te maken met de gangbare natuurkunde. Het kan iets zijn wat onontdekt is maar ook een bepaalde invloed op die ingewikkelde hersenen van ons.

Dat het er is staat voor mij vast. Nu is het de kunst om, rekening houdend met al die factoren, uiteindelijk in je eigen subjectieve cocon een optimaal geluid te krijgen. En dan vind ik het fascinerend om eens zo'n super-kabel in huis te hebben. Hij ziet er precies zo knullig uit als de andere kabels die ik heb liggen. De allergoedkoopste Audioquest kabel ziet er veel mooier uit. En toch hoor ik iets in het geluid wat ik nog nooit heb gehoord.

En nu zou ik dat gevoel voor altijd willen hebben. Blijft het? Wordt het zó gewoon dat het niet meer opvalt? Wordt er toch iets in mijn hersenen getriggerd waardoor ik alleen maar dénk dat het zo majesteitelijk klinkt? Maar wat is dat dan? Is het misschien iets in de Suzy Wong tegels? De permanente aanwezigheid van iets ongerijmds is één van de dingen die hifi voor mij zo leuk maken. De natuurkundigen hebben het antwoord niet maar ook de andere disciplines niet.

Ik moet het dus helemaal in mijn eentje doen. Alle anderen ook trouwens want iedereen heeft zijn eigen waarheid. Mensen die hier tegen kabeltjes zijn hebben misschien wel een voorliefde voor een bepaalde versterker en houden zich in het versterkertopic wijselijk op de vlakte.

Hoe ongerijmd het is: ik gebruik sinds een paar weken het programma Fidelizer op mijn HT-pc. Alle software gaf daarvoor aan dat de bitstream bit-perfect werd doorgegeven. Toch levert het programma, dat iets reorganiseert in de interne processen van Windows, een verbetering op van het geluid. Is het nu nóg bit-perfecter?

De scepticus downloadt dat programma gewoon niet. Sommigen gaan vervolgens achter het toetsenbord hiertegen fulmineren.  :)
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2015, 11:30:09 door HuubF »
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #346 Gepost op: 17 mei 2015, 11:27:35 »
Gevoelige snaar geraakt HuubF?   :)


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Interlinks
« Reactie #347 Gepost op: 17 mei 2015, 11:31:26 »
Gevoelige snaar geraakt HuubF?   :)


Marcel

Ik kom toch niet boos over? Maar wel een gevoelige snaar inderdaad.  ;)
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Interlinks
« Reactie #348 Gepost op: 17 mei 2015, 11:34:02 »
Ik moet het dus helemaal in mijn eentje doen. Alle anderen ook trouwens want iedereen heeft zijn eigen waarheid. Mensen die hier tegen kabeltjes zijn hebben misschien wel een voorliefde voor een bepaalde versterker en houden zich in het versterkertopic wijselijk op de vlakte.

Veel te kort door den bocht Huub.

Waarom zou je een voorliefde voor wat dan ook inslikken?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Interlinks
« Reactie #349 Gepost op: 17 mei 2015, 11:42:31 »
Ik moet het dus helemaal in mijn eentje doen. Alle anderen ook trouwens want iedereen heeft zijn eigen waarheid. Mensen die hier tegen kabeltjes zijn hebben misschien wel een voorliefde voor een bepaalde versterker en houden zich in het versterkertopic wijselijk op de vlakte.

Veel te kort door den bocht Huub.

Waarom zou je een voorliefde voor wat dan ook inslikken?

Ik bedoel dan een versterkertopic waarin de verschillen tussen versterkers worden betwijfeld.
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Interlinks
« Reactie #350 Gepost op: 17 mei 2015, 12:08:24 »
Dat is wat mij betreft heel simpel Huub.
Ik grijp er telkenmale naar als geïntegreerde versterker of puur voor de voortrap.

Voor mij deed het er zoveel toe dat ik tot investering overging.
Andere versterkers, zoals de door sommigen bejubelde Marantz PM8000 of hybride combinaties van Vincent (om maar wat voorbeelden te noemen) hebben mij die warme gloed niet bezorgd en hebben daarom het pand verlaten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #351 Gepost op: 17 mei 2015, 15:41:41 »
Die warme gloed is oh zo belangrijk voor de beleving van de hobby.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #352 Gepost op: 17 mei 2015, 16:37:03 »
Die warme gloed is oh zo belangrijk voor de beleving van de hobby.


Marcel
Ik krijg het er op slag warm van !  ;)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Interlinks
« Reactie #353 Gepost op: 18 mei 2015, 16:52:56 »
Die warme gloed is oh zo belangrijk voor de beleving van de hobby.


Marcel
Ik krijg het er op slag warm van;)
Oh buisjes......     ;D :banana2: :bleh: :yeah:

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Interlinks
« Reactie #354 Gepost op: 18 mei 2015, 17:09:26 »
Dat is wat mij betreft heel simpel Huub.
Ik grijp er telkenmale naar als geïntegreerde versterker of puur voor de voortrap.

Voor mij deed het er zoveel toe dat ik tot investering overging.
Andere versterkers, zoals de door sommigen bejubelde Marantz PM8000 of hybride combinaties van Vincent (om maar wat voorbeelden te noemen) hebben mij die warme gloed niet bezorgd en hebben daarom het pand verlaten.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet.  :)

Ik probeer duidelijk te maken dat iedereen een eigen kijk op de hifi-werkelijkheid heeft. Dus: hier eensgezind tegen een kabeltje, elders niet eensgezind als het over een ander onderwerp gaat. Er zijn zó veel dingen waarover je het oneens kunt zijn dat het me sterk lijkt als er 2 mensen precies dezelfde kijk op hifi hebben.
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Interlinks
« Reactie #355 Gepost op: 18 mei 2015, 18:33:08 »
Ik dacht juist dat er iets groeide tussen ons.   :-[

Je vergeet nog de categorie mensen die geen kijk hebben op hifi.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #356 Gepost op: 18 mei 2015, 18:34:55 »
..
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Interlinks
« Reactie #357 Gepost op: 18 mei 2015, 18:42:43 »
Dat is wat mij betreft heel simpel Huub.
Ik grijp er telkenmale naar als geïntegreerde versterker of puur voor de voortrap.

Voor mij deed het er zoveel toe dat ik tot investering overging.
Andere versterkers, zoals de door sommigen bejubelde Marantz PM8000 of hybride combinaties van Vincent (om maar wat voorbeelden te noemen) hebben mij die warme gloed niet bezorgd en hebben daarom het pand verlaten.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet.  :)

Ik probeer duidelijk te maken dat iedereen een eigen kijk op de hifi-werkelijkheid heeft. Dus: hier eensgezind tegen een kabeltje, elders niet eensgezind als het over een ander onderwerp gaat. Er zijn zó veel dingen waarover je het oneens kunt zijn dat het me sterk lijkt als er 2 mensen precies dezelfde kijk op hifi hebben.
Gelovers zijn het per definitie niet met elkaar eens geloof ik....kijk maar naar het aantal kerkgemeenschappen.
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #358 Gepost op: 18 mei 2015, 18:54:32 »
Gelovers zijn het per definitie niet met elkaar eens geloof ik....kijk maar naar het aantal kerkgemeenschappen.

En waarom is dat een goede vergelijking? :-[

Sorry, ik hou me erbuiten. ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #359 Gepost op: 18 mei 2015, 18:57:11 »
Gelovers zijn het per definitie niet met elkaar eens geloof ik....kijk maar naar het aantal kerkgemeenschappen.

En waarom is dat een goede vergelijking? :-[

Sorry, ik hou me erbuiten. ;D

Beste GE, geloven betekent niets anders dan aannemen dat het zo is.