Auteur Topic: Interlinks  (gelezen 123623 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Interlinks
« Reactie #315 Gepost op: 16 mei 2015, 11:54:21 »
Laat hem dan maar eens eens blind proeven.

Dat is een erg gemakkelijk argument. Ik weet zeker dat jij niet alle dingen die je consumeert selecteert met een blinde test. Maar als een ander voorkeuren heeft kun je dat gemakkelijk spuien.

Ook jij hebt voorkeuren die een ander een beetje apart vindt. Als dat niet zo is ben je een enorm saaie vent.  ;)
Natuurlijk heb ik ook mijn voorkeuren maar wat dat met saai of niet te maken heeft begrijp ik niet.
Wat jij saai vind dat hoeft niet te betekenen dat ik ook saai ben.
Ik stond er niet bij stil dat je mijn posting zo serieus zou nemen :doh:
I love vintage.

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Interlinks
« Reactie #316 Gepost op: 16 mei 2015, 11:54:48 »
Misschien moeilijk te bevatten voor jou maar sommige zaken zijn in mijn ogen keihard verifieerbaar.
Iemand die naar de maan kijkt mag aan de hand van de schijnbare  grootte van de maan een subjectief idee hebben over de afstand tot de maan op dat moment maar een laser-afstandsmeter kan zo duidelijk maken of dat beeld klopt of niet. Wanneer ik jaren gelee in de winkel tussen versterkers een paar maal precies omgekeerd schakelde dan wat de klant dacht en zijn/haar beeld over de klanksignatuur van de twee apparaten (waar ze dus eigenlijk niet naar luisterden) bleef overeind dan kreeg ik voor mezelf een beeld van de betrouwbaarheid van dat soort opinies. Op dat soort momenten besluit je de subjectieve waarneming zowel te koesteren omdat hij grote vreugde kan geven maar tevens te wantrouwen. Ik zou naar mijn idee mensen juist te kakken zetten wanneer ik ze niet van mijn bedenkingen op de hoogte zou brengen. Ik ga geen kerk in om daar mijn mening te verkondigen maar mensen die mij op straat/plein (=forum) of aan de deur proberen te bekeren kunnen hun borst ook natmaken. ;)

Om de één of andere reden accepteer ik die redenatie. Maar het gaat wel volledig voorbij aan wat ik al jaren probeer duidelijk te maken.

Op dit moment ben ik bezig met een persoonlijk onderzoek naar wat de beste goedkope dac is. Nou ja goedkoop, een Audioquest Dragonfly van 149 euro, een Arcam irDac van (2e hands) 350 euro en een Audiolab Mdac van (2ehands) 625 euro. Niet toevallig allemaal met prima recensies. De Audioquest Dragonfly is al afgevallen, de irDac en Mdac strijden om de winst. Hoe denk je dat ik bepaal wat de beste is? Door er wekenlang naar te luisteren. En vroeg of laat begint zich dan af te tekenen wat de verschillen zijn. Dat beeld wijzigt dan niet meer. En dan kan zo maar de ene dac muzikaal klinken maar iets minder subtiel en de ander dac heel fijnzinnig maar iets te weinig boeiend. In een blinde test verdampen die verschillen volledig.
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Interlinks
« Reactie #317 Gepost op: 16 mei 2015, 11:55:45 »
Laat hem dan maar eens eens blind proeven.

Dat is een erg gemakkelijk argument. Ik weet zeker dat jij niet alle dingen die je consumeert selecteert met een blinde test. Maar als een ander voorkeuren heeft kun je dat gemakkelijk spuien.

Ook jij hebt voorkeuren die een ander een beetje apart vindt. Als dat niet zo is ben je een enorm saaie vent.  ;)
Natuurlijk heb ik ook mijn voorkeuren maar wat dat met saai of niet te maken heeft begrijp ik niet.
Wat jij saai vind dat hoeft niet te betekenen dat ik ook saai ben.
Ik stond er niet bij stil dat je mijn posting zo serieus zou nemen :doh:

Oh pardon.  ;D
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #318 Gepost op: 16 mei 2015, 12:02:56 »
Misschien moeilijk te bevatten voor jou maar sommige zaken zijn in mijn ogen keihard verifieerbaar.
Iemand die naar de maan kijkt mag aan de hand van de schijnbare  grootte van de maan een subjectief idee hebben over de afstand tot de maan op dat moment maar een laser-afstandsmeter kan zo duidelijk maken of dat beeld klopt of niet. Wanneer ik jaren gelee in de winkel tussen versterkers een paar maal precies omgekeerd schakelde dan wat de klant dacht en zijn/haar beeld over de klanksignatuur van de twee apparaten (waar ze dus eigenlijk niet naar luisterden) bleef overeind dan kreeg ik voor mezelf een beeld van de betrouwbaarheid van dat soort opinies. Op dat soort momenten besluit je de subjectieve waarneming zowel te koesteren omdat hij grote vreugde kan geven maar tevens te wantrouwen. Ik zou naar mijn idee mensen juist te kakken zetten wanneer ik ze niet van mijn bedenkingen op de hoogte zou brengen. Ik ga geen kerk in om daar mijn mening te verkondigen maar mensen die mij op straat/plein (=forum) of aan de deur proberen te bekeren kunnen hun borst ook natmaken. ;)

Om de één of andere reden accepteer ik die redenatie. Maar het gaat wel volledig voorbij aan wat ik al jaren probeer duidelijk te maken.

Op dit moment ben ik bezig met een persoonlijk onderzoek naar wat de beste goedkope dac is. Nou ja goedkoop, een Audioquest Dragonfly van 149 euro, een Arcam irDac van (2e hands) 350 euro en een Audiolab Mdac van (2ehands) 625 euro. Niet toevallig allemaal met prima recensies. De Audioquest Dragonfly is al afgevallen, de irDac en Mdac strijden om de winst. Hoe denk je dat ik bepaal wat de beste is? Door er wekenlang naar te luisteren. En vroeg of laat begint zich dan af te tekenen wat de verschillen zijn. Dat beeld wijzigt dan niet meer. En dan kan zo maar de ene dac muzikaal klinken maar iets minder subtiel en de ander dac heel fijnzinnig maar iets te weinig boeiend. In een blinde test verdampen die verschillen volledig.

Als de verschillen in een blinde test volledig verdampen.  Zijn die verschillen er dan wel of niet?
Ik bedoel de verschillen die volgens sommigen een technische verklaring moeten hebben.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #319 Gepost op: 16 mei 2015, 12:05:59 »
Ik bedoel de verschillen die volgens sommigen een technische verklaring moeten hebben.

Met andere woorden: "Neem het nou maar aan, stupid!" ??? Bedoel je dat?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Interlinks
« Reactie #320 Gepost op: 16 mei 2015, 12:09:44 »
Huub,

Volgens mij wijzigt op termijn altijd iets, hetzij een breinkwestie en/of eigenschapsverschuivingen van apparatuur en accessoires. Je bent namelijk continu aan het wijzigen, dat herken ik en begrijp dat jouw uitleg anders is.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #321 Gepost op: 16 mei 2015, 12:10:05 »

Bij kabelvergelijken met een platenspeler zou je verschillen kunnen horen omdat de overdracht bij een andere kabelsoort of kabellengte beïnvloed zou kunnen worden. Bij een bron als cd acht ik het uitgesloten dat je blind verschillen hoort.


Ik heb een zilveren leenkabel tussen phonotrap en voorversterker. Zelfs mijn vrouw die een boek zat te lezen viel het geluidsverschil op (bij de stem van Roy Orbison nb). Zal het morgen nog eens proberen om een vuil contact uit te sluiten.
Je hebt in ieder geval een goede smaak Carl ! Good old Roy !

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #322 Gepost op: 16 mei 2015, 12:11:25 »
Ik bedoel de verschillen die volgens sommigen een technische verklaring moeten hebben.

Met andere woorden: "Neem het nou maar aan, stupid!" ??? Bedoel je dat?

Waarom reageer je nou zo?
En nee, zo bedoel ik het niet.  Het was een vraag aan HuubF.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #323 Gepost op: 16 mei 2015, 12:14:42 »
Ik bedoel de verschillen die volgens sommigen een technische verklaring moeten hebben.

Met andere woorden: "Neem het nou maar aan, stupid!" ??? Bedoel je dat?

Waarom reageer je nou zo?
En nee, zo bedoel ik het niet.  Het was een vraag aan HuubF.

Marcel

Sorry. :-[ Ik reageer zo omdat ik zelf technische argumenten heb aangevoerd, en daarop aangekeken werd.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Interlinks
« Reactie #324 Gepost op: 16 mei 2015, 12:14:56 »
Ach,

Men kan na geen verschillen gedurende een ABX, best het gevoel van wel verschillen vasthouden. Voor velen maakt het de hobby. Prima toch.

Sterker; De beleving kan blijven en dat maakt verschillen feitelijk. Niet technisch, wel zintuiglijk (hoe bedrieglijk het ook zijn mag).

Who cares?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Interlinks
« Reactie #325 Gepost op: 16 mei 2015, 12:15:02 »
Ik draai regelmatig aan de outputs van mijn respectievelijke versterkerkanalen voor sub, laag-mid en hoog. Objectief gesproken zou dat ook met één keer meten en afstellen klaar moeten zijn maar ik experimenteer er graag mee maar daar is het dan wel verifieerbaar dat het anders klinkt. Zet ik mensen te kakken wanneer ik die verifieerbaarheid hoog in het vaandel probeer te houden?

Dat klinkt zo mooi: 'verifieerbaarheid'. In de praktijk kun je hoogstens een poging daartoe doen en daar vervolgens zo goed mogelijk naar leven. Je onttrekken aan subjectieve waarnemingen is onmogelijk.

Ineens moet ik denken aan een kennis van me die altijd goedkope wijn schenkt omdat hij vindt dat het toch niets uitmaakt. Hoewel ik normaal wijn drink mag ik bij hem graag een biertje drinken. Hij vindt namelijk dat Brandt veel beter smaakt dan Heineken.
Ik vind als bierliefhebber zowel Brand als Heineken behoorlijk overgewaardeerd (en zeker niet lekker) en een goedkoop wijntje (mits goed gekozen) behoeft echt niet slecht te zijn !!!

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Interlinks
« Reactie #326 Gepost op: 16 mei 2015, 12:16:06 »
Mensen en verschillen laten waarnemen, dat gaat niet goed samen. Die zijn te beïnvloeden en daar gaat het mis. Reken maar bij jezelf af, je bent geen dag gelijk. Wat je vandaag als verschil proeft is morgen verdwenen. Zo zal het met het gehoor ook zijn.
Hoe ik dat weet?, ben proefbakker geweest. Werd er iets afgekeurd, dit is helemaal niets smaakt nergens naar, dan zeg je ik ga er mee aan het werk. Een week later, na er zogenaamd  mee aan het werk te zijn geweest, weer proeven. Was je ineens de beste omdat het nu wel goed smaakt, ze wisten alleen niet dat ze hetzelfde geproefd hadden als een week daarvoor.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #327 Gepost op: 16 mei 2015, 12:16:18 »
Als de verschillen in een blinde test verdampen.
Zijn de verschillen die gehoort worden dan verschillen die van de zendkant komen of komen die verschillen van de ontvangstkant?
Zijn de verschillen die gehoort worden dan verschillen die komen doordat er extra informatie wordt ontvangen, zoals zien en of weten welke kabel of DAC er gebruikt wordt?


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #328 Gepost op: 16 mei 2015, 12:18:27 »
Ach,

Men kan na geen verschillen gedurende een ABX, best het gevoel van wel verschillen vasthouden. Voor velen maakt het de hobby. Prima toch.

Sterker; De beleving kan blijven en dat maakt verschillen feitelijk. Niet technisch, wel zintuiglijk (hoe bedrieglijk het ook zijn mag).

Who cares?

Groet, Mark

Sorry dat ik weer even inbreek, maar wat mij betreft nog even dit: als ik een ABX test zou doen, en ik zou overtuigd zijn verschil te horen, terwijl de test uit zou wijzen dat ik dat niet heb gedaan, dan zou ik wel overtuigd zijn dat ik het niet kan horen.

En nu houd ik me erbuiten. ::)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Interlinks
« Reactie #329 Gepost op: 16 mei 2015, 12:21:07 »
Ik bedoel de verschillen die volgens sommigen een technische verklaring moeten hebben.

Met andere woorden: "Neem het nou maar aan, stupid!" ??? Bedoel je dat?

Waarom reageer je nou zo?
En nee, zo bedoel ik het niet.  Het was een vraag aan HuubF.

Marcel

Sorry. :-[ Ik reageer zo omdat ik zelf technische argumenten heb aangevoerd, en daarop aangekeken werd.

Daar wordt je niet op aangekeken.  Er zijn mensen die het niet met je eens zijn.
Dat is wat anders.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000