Auteur Topic: Interlinks  (gelezen 123505 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #45 Gepost op: 11 mei 2015, 18:23:10 »
Dat zul je moeten proberen om er achter te komen !

Daar sta ik wel open voor. Maar hoe zet je zo'n test op? En hoeveel mensen gaat het een vrije zondag kosten? :o
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #46 Gepost op: 11 mei 2015, 18:26:01 »


Hoe weet je trouwens dat wat je nu ziet echt is? Is het echt of zit het tussen je oren?

Wat ik zie zit tussen mijn oren.

Dus als we niet kunnen vaststellen wat echt is, hoeven we er ook niet over te twisten. ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #47 Gepost op: 11 mei 2015, 18:30:56 »
Natuurlijk mag je je paadje lopen. Jij zit ruim vijfentwintig jaar in de audio, en ik heb Fourier analyse gehad in mijn studie. Iedereen blij :) Ik respecteer je ervaring natuurlijk! Maar zullen de verschillen die ik hoor ook verdwijnen als ik een ABX test heb gedaan?
Daar kan ik alleen vermoedens over hebben. Die weg zul jij moeten lopen. Ik heb voor mezelf in elk geval blokgolven door lange dropveters gestuurd die er ongeschonden uitkwamen aan de andere zijde en dat zegt iets over de overdracht van frequentie, fase en amplitude, die veranderen kennelijk niet veel. Ingrijpen in die blokgolf met een klankregeling leidde wel tot zichtbare schade waar dezelfde ingreep met muziek nog niet hoorbaar was. Dat zijn dingen die mijn ideeën vormen.
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #48 Gepost op: 11 mei 2015, 18:37:19 »
Natuurlijk mag je je paadje lopen. Jij zit ruim vijfentwintig jaar in de audio, en ik heb Fourier analyse gehad in mijn studie. Iedereen blij :) Ik respecteer je ervaring natuurlijk! Maar zullen de verschillen die ik hoor ook verdwijnen als ik een ABX test heb gedaan?
Daar kan ik alleen vermoedens over hebben. Die weg zul jij moeten lopen. Ik heb voor mezelf in elk geval blokgolven door lange dropveters gestuurd die er ongeschonden uitkwamen aan de andere zijde en dat zegt iets over de overdracht van frequentie, fase en amplitude, die veranderen kennelijk niet veel. Ingrijpen in die blokgolf met een klankregeling leidde wel tot zichtbare schade waar dezelfde ingreep met muziek nog niet hoorbaar was. Dat zijn dingen die mijn ideeën vormen.
Dat kan ik volgen. Maar dat zegt toch nog niets over de hoorbaarheid van de subtiele artefacten van (verhoudingen tussen) variaties in (ultrasone) frequenties door het menselijk oor? (Het beste meetinstrument in dit geval is een stel hersenen met een stel oren eraan?)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 18:48:03 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Interlinks
« Reactie #49 Gepost op: 11 mei 2015, 19:01:23 »


Hoe weet je trouwens dat wat je nu ziet echt is? Is het echt of zit het tussen je oren?

Wat ik zie zit tussen mijn oren.
;D  Ik heb weleens een stukje gelezen van een bijdehand die vond we allemaal in een schijnwereld leven.. Ja ja.. tot hij met zijn wazige
harses tegen een boom liep.. 
ADAM    Bryston     DENON

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #50 Gepost op: 11 mei 2015, 19:05:06 »
;D  Ik heb weleens een stukje gelezen van een bijdehand die vond we allemaal in een schijnwereld leven.. Ja ja.. tot hij met zijn wazige
harses tegen een boom liep..

 ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Interlinks
« Reactie #51 Gepost op: 11 mei 2015, 19:18:27 »
De ultrakleine artefacten zouden met de meetinstrumenten aan weerszijden van je hoofd het best gedetermineerd kunnen worden?
Dan moet je eens Googlen op Diana Deutsch en wat van haar tracks beluisteren, dan wordt je mogelijk duidelijk hoe (on) betrouwbaar die meetinstrumenten zijn en hoe ze van alles horen wat er niet is en van alles niet wat er wel is.
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Interlinks
« Reactie #52 Gepost op: 11 mei 2015, 19:58:35 »
Een ABX is een, in mijn optiek, goede test setup omdat het de voorkeuren waarvan wij ons mensen zich bewust zijn (NIET onbewust dus), neutraliseert. Dat men zich nadien over de bol aait over hoe het allemaal wel of niet mogelijk is, is niet zo interessant. Men legt zich neer bij de resultante van de test(en) of men doet dit niet en boemelt lekker verder "as if it never happened".

Ik ervoer ze tot dusver als zeer helder en ooit confronterend (ondanks twijfel, de stille hoop om zeep geholpen)

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Interlinks
« Reactie #53 Gepost op: 11 mei 2015, 20:03:10 »
Met symmetrisch bedoelde ik meer 2 aders aangesloten op een cinch connector. 1 Ader voor het signaal de ander voor de massa.
Da's niet symmetrisch, dat wordt wel quasi symmetrisch genoemd.
Citaat
Heb een MC element op m'n platenspeler. Welke capaciteitswaarde per meter kan ik het beste gebruiken voor de interlink?
Verzonden vanaf mijn Nokia Lumia 520
Bij een MC element is de kabelcapaciteit niet van belang. Bij een MM element wordt een totale capaciteit geadviseerd en die moet dus gevormd worden door de totale capaciteit van armbekabeling + interlink+voorversterker. Je komt dus op een bepaalde kabellengte bij een bepaalde kabelcapaciteit per meter.
Welk type interlink is beter: coaxiale of quasi symmetrisch?

Had in het verleden een interlink van VandenHul gehad (microfoonkabel) i.c.m. High Output MC element. Mij werd verteld dat de maximale lengte van de interlink niet langer dan 120 cm mag zijn. Dit vanwege de capaciteit van de kabel.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 20:40:56 door Jan »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #54 Gepost op: 11 mei 2015, 20:04:02 »
Maakt het nog uit of die cosinussen harmonischen zijn in dit verband? En maakt het uit of de frequentie ervan verandert over de tijd binnen het frame?

Ik stel me zo voor dat een (co)sinus waarvan de frequentie verloopt wel gereproduceerd kan worden, maar dat dat alleen maar komt omdat je de discrete monsters bekijkt na de reproductie... dat het continue signaal niet eenduidig is bepaald in dat geval, omdat dat verloren is gegaan!? (Je weet dan immers niet meer in welke mate de variatie tussen de monsters veranderd is?)

Levert dit in dat geval dan geen mengproducten op?
Nee, want er is geen niet-lineaire bewerking in het spel. Alles wat je erin stopt, komt er ook zo weer uit. Het meest extreme geval is ruis, en daar komen ook geen onverklaarbare signalen bij als je het bemonstert. Of door een willekeurig lineair kanaal heen stuurt.

Ook frequentiemodulatie laat zich netjes bemonsteren, vastleggen en reproduceren.

Edit: sterker nog: er zijn zelfs stereo encoders obv bemonstering Dat zou niet werken als er allerlei voodoo wiskunde bij kwam kijken.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 20:39:39 door dekkersj »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Interlinks
« Reactie #55 Gepost op: 11 mei 2015, 20:08:54 »
Ik ga af op de beperkte kennis die ikzelf bezit en ik ga zeker af op de kennis van bijvoorbeeld Be Tweeter, Jacco, Jerry en Ruud13. Ik laat mij liever niet leiden door mensen die met allerlei ongefundeerde aannames komen, want dat heeft mij nog nooit wat goeds gebracht.

De bovengenoemde namen hebben vanzelfsprekend ook niet de waarheid in pacht :cheers: :cheers:

Dat heeft niemand. Maar ik vind het wel vanzelfsprekend om daar waar het op technische kennis en kunde aankomt, deze mensen te raadplegen. Dit in tegenstelling tot onlogische keuze om bijvoorbeeld jou of mij te raadplegen, dat is op z'n minst zeer twijfelachtig.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2015, 20:50:40 »
Nee, want er is geen niet-lineaire bewerking in het spel. Alles wat je erin stopt, komt er ook zo weer uit. Het meest extreme geval is ruis, en daar komen ook geen onverklaarbare signalen bij als je het bemonstert. Of door een willekeurig lineair kanaal heen stuurt.

Ook frequentiemodulatie laat zich netjes bemonsteren, vastleggen en reproduceren.

Edit: sterker nog: er zijn zelfs stereo encoders obv bemonstering Dat zou niet werken als er allerlei voodoo wiskunde bij kwam kijken.

Groet,
Jacco
Dat snap ik. Maar wat ik niet snap is hoe een gefilterd signaal voordat het bemonsterd wordt hetzelfde is als het (ongefilterde) origineel. Wat ik snap is dat elke vervorming de vorm van ruis aanneemt. Waarom is die onhoorbaar?
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 20:54:31 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #57 Gepost op: 11 mei 2015, 20:57:01 »
Omdat je gehoor dat eerste filter is, dat knipt er het zijne uit. Jouw gehoor zal nooit ofte nimmer signalen gaan verwerken die buiten zijn bandbreedte vallen en bij filtering tbv bemonstering is dat effecient gekozen. Niet meer bemonsteren dan strikt noodzakelijk is een goed uitgangspunt.

In de praktijk blijkt het elektronisch veel gemakkelijker te gaan als je meer bemonsterd en daarna digitaal verder wegknipt, maar dat geeft uiteindelijk hetzelfde resultaat.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Interlinks
« Reactie #58 Gepost op: 11 mei 2015, 21:01:30 »
Omdat je gehoor dat eerste filter is, dat knipt er het zijne uit. Jouw gehoor zal nooit ofte nimmer signalen gaan verwerken die buiten zijn bandbreedte vallen en bij filtering tbv bemonstering is dat effecient gekozen. Niet meer bemonsteren dan strikt noodzakelijk is een goed uitgangspunt.

In de praktijk blijkt het elektronisch veel gemakkelijker te gaan als je meer bemonsterd en daarna digitaal verder wegknipt, maar dat geeft uiteindelijk hetzelfde resultaat.

Groet,
Jacco

Daar heb ik een vraag over. Kunnen de trilhaartjes in het oor eventueel niet faseverhoudingen tussen hoorbare frequenties onderscheiden? Mijn veronderstelling is dat ruis die faseverhoudingen subtiel kan verstoren.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Interlinks
« Reactie #59 Gepost op: 11 mei 2015, 21:06:58 »
Alleen ruis dat binnen het gehoorspectrum valt. Alles wat daarbuiten valt, wordt niet opgemerkt door de trilhaartjes. Enerzijds omdat die het kanaal niet meer doorkomen, en anderzijds omdat de wisseling te snel gaat (frequentie te hoog).

Maar waar zou die ruis vandaan moeten komen?

Groet,
Jacco