Auteur Topic: Balanced en unbalanced  (gelezen 4688 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Balanced en unbalanced
« Gepost op: 08 oktober 2015, 18:48:42 »
Kan er verschil in geluidsvolume optreden tussen gebalanceerd en ongebalanceerd. Sinds ik mijn voor -en eindversterker gebalanceerd heb verbonden met elkaar, heb ik de indruk dat het er met de volumeknop in dezelfde stand, het een stuk harder gaat. Is dit mogelijk?
Uitgangsniveau van de voorversterker zijn ongebalanceerd 1,5V en gebalanceerd 2,0V. Heeft dit er iets mee te maken?
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2015, 20:08:19 door Cantodea »
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.071
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Balanced en unbalanced
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2015, 18:57:02 »
Kan er verschil in geluidsvolume optreden tussen gebalanceerd en ongebalanceerd. Sinds ik mijn voor -en eindversterker gebalanceerd heb verbonden met elkaar, heb ik de indruk dat het er met de volumeknop in dezelfde stand, het een stuk harder gaat. Is dit mogelijk?
Uitgangsniveau van de voorversterker zijn ongebalanceerd 1,5V en ongebalanceerd 2,0V. Heeft dit er iets mee te maken?

Helemaal juist.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: Balanced en unbalanced
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2015, 19:46:59 »
Kan er verschil in geluidsvolume optreden tussen gebalanceerd en ongebalanceerd. Sinds ik mijn voor -en eindversterker gebalanceerd heb verbonden met elkaar, heb ik de indruk dat het er met de volumeknop in dezelfde stand, het een stuk harder gaat. Is dit mogelijk?
Uitgangsniveau van de voorversterker zijn ongebalanceerd 1,5V en ongebalanceerd 2,0V. Heeft dit er iets mee te maken?

Helemaal juist.

Dat is knap.  ;D    ::) :P

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Balanced en unbalanced
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2015, 20:07:37 »
Kan er verschil in geluidsvolume optreden tussen gebalanceerd en ongebalanceerd. Sinds ik mijn voor -en eindversterker gebalanceerd heb verbonden met elkaar, heb ik de indruk dat het er met de volumeknop in dezelfde stand, het een stuk harder gaat. Is dit mogelijk?
Uitgangsniveau van de voorversterker zijn ongebalanceerd 1,5V en ongebalanceerd 2,0V. Heeft dit er iets mee te maken?

Helemaal juist.

Dat is knap.  ;D    ::) :P

 :doh:

Het moet natuurlijk ongebalanceerd 1,5V en gebalanceerd 2,0V zijn!
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Balanced en unbalanced
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2015, 19:33:34 »

Het moet natuurlijk ongebalanceerd 1,5V en gebalanceerd 2,0V zijn!

Normaal gesproken is de gevoeligheid van een XLR- gebalanceerde ingang nominaal 1,55 volt (= +6 dBu) en dan geldt voor een ongebalanceerde ingang de halve spanning 1,55:2=0,775 volt.

Het kan vanzelfsprekend zo zijn dat de gevoeligheid in dit specifieke geval voor de gebalanceerde situatie 2 volt is. Maar als dan de ongebalanceerde ingang 1,5 volt is betekent dat, dat de ingangsgevoeligheid van deze ingang afgerond 3,5 dB minder gevoelig is dan de genoemde gebalanceerde ingang. Het kan dus kloppen dat de versterker in de gebalanceerde situatie aangesloten bij gelijkblijvende stand van de volumeregelaar luider (ongeveer 3,5 dB) van zich laat horen.   
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2015, 19:35:23 door Ruud13 »