Auteur Topic: Schakelende voeding: bron van storing.  (gelezen 40226 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #15 Gepost op: 05 mei 2015, 13:19:45 »
Je terughoudendheid met je "mogelijkerwijs" zegt mij genoeg. Als het zover is, zullen we dat appeltje wel schillen.

Nu weer verder met de schakelende voeding.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #16 Gepost op: 05 mei 2015, 13:51:04 »
Je terughoudendheid met je "mogelijkerwijs" zegt mij genoeg. Als het zover is, zullen we dat appeltje wel schillen.

Misschien had ik 'mogelijkerwijs' weg moeten laten en daarvoor in de plaats 'niet' moeten schrijven. Wees blij dat ik nog bereid ben een test te doen, hoewel ik niks hoef te bewijzen.

On topic
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #17 Gepost op: 05 mei 2015, 14:02:24 »
Wij hebben laatst een aantal camera's opgehangen. Deze werd gevoed door een geschakelde voeding. Als je een draagbare FM radio vlakbij de voeding zet begon de radio te storen.
Verzonden vanaf mijn Nokia Lumia 520

Het kan zijn dat een schakelende voeding een stralingsveld uitzend wat stoort op de radiofrequentie. Of dit dan weer hoorbaar is op een audio-signaal wat op een geheel andere frequentie zit is de vraag. Overigens kun je dan wel je vraagtekens bij de voeding zetten, volgens de CE-normering zou er geen straling naar buiten mogen zijn.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2015, 15:11:32 »
Ik heb de schakelende voedingen in mijn set vervangen door lineaire, en het verschil is duidelijk hoorbaar!

En niet omdat ik 'erover gelezen had' o.i.d., maar gewoon omdat ik 'per ongeluk' één of twee van de voedingen uitgeplugd had en het grote verschil hoorde....!!

En wat hoor je dan voor verschil? Dat zou dan ook wel fijn zijn om te weten.

Ja, moeilijk te omschrijven, omdat de 'switch' al een tijdje geleden was. Maar je zou kunnen zeggen dat het geluid rustiger en gedetailleerder is met veel minder luistermoeheid (hetzelfde als met een slechte vs goede interconnect). Gewoon -letterlijk- 'minder verstoord'... ;)
Is wel aardig dat je de parallel trekt met een interconnect. Beste bewijs dat je totale poep aan het schrijven bent.

Groet,
Jacco

Okee, vergeet dat dan.

Overigens krijg ik er een beetje genoeg van steeds als gek verklaard te worden. Dit forum is bedoeld om van gedachten te wisselen over (o.a. de klank van) audio apparatuur. Als dat niet meer kan hier, dan heeft het ook weinig waarde meer.

Dus laten we elkaar een beetje in elkaars waarde laten.
Het is juist van grote waarde om het oneens te zijn aangezien je dat verder brengt dan enkel bij elkaar te navelstaren.    :-*


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2015, 15:14:58 »
Ik zal je wel vertellen dat ik soms vergeet naar welke kabel ik luister, en dan denk dat er een andere kabel aan hangt. Dan denk ik op een gegeven moment ineens: "Hee, maar het klinkt als die andere kabel", en dat blijkt dan ook juist te zijn. Meer bewijs heb ik niet nodig. Maar als het de discussie helpt op te helderen ben ik wel bereid me aan testen te onderwerpen.

 ;D  Ik geloof niet dat je nadien overtuigd zult zijn. 

Hoeft ook helemaal niet maar het was mijn eerste gedachte die me te binnenschoot.
Mijn betere helft vroeg me waarom ik moest lachen toen ik dit schreef.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2015, 15:33:23 »
Ik zal je wel vertellen dat ik soms vergeet naar welke kabel ik luister, en dan denk dat er een andere kabel aan hangt. Dan denk ik op een gegeven moment ineens: "Hee, maar het klinkt als die andere kabel", en dat blijkt dan ook juist te zijn. Meer bewijs heb ik niet nodig. Maar als het de discussie helpt op te helderen ben ik wel bereid me aan testen te onderwerpen.

 ;D  Ik geloof niet dat je nadien overtuigd zult zijn. 

Hoeft ook helemaal niet maar het was mijn eerste gedachte die me te binnenschoot.
Mijn betere helft vroeg me waarom ik moest lachen toen ik dit schreef.   ;)

Het punt is dat het raar zou zijn als ik gewapend met de 'nieuwe' kennis ineens geen verschillen meer zou horen. Aan de andere kant zou ik natuurlijk nog steeds dezelfde verschillen kunnen horen, maar dan zou ik tegen mezelf moeten zeggen: "Je hoort dit nu wel, maar volgens de test is het inbeelding." Het is dan de keus tussen de test of je oren. En welk van de twee is het meest belangrijk?

Ik denk toch echt wel mijn oren... :o Anders zou ik rijp zijn voor het gesticht wegens verlies van realiteitszin. En dat is precies waar ik het gevoel heb voor uitgemaakt te worden hier. En op basis waarvan? Een oscilloscoop die 'de absolute waarheid' vertegenwoordigt? De ontdekking van God.

Wat ik probeer te zeggen is dat er voor mij geen reden is te twijfelen aan wat ik hoor, omdat ik het hoor!
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 15:38:37 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #21 Gepost op: 05 mei 2015, 15:41:28 »
Ik zal je wel vertellen dat ik soms vergeet naar welke kabel ik luister, en dan denk dat er een andere kabel aan hangt. Dan denk ik op een gegeven moment ineens: "Hee, maar het klinkt als die andere kabel", en dat blijkt dan ook juist te zijn. Meer bewijs heb ik niet nodig. Maar als het de discussie helpt op te helderen ben ik wel bereid me aan testen te onderwerpen.

 ;D  Ik geloof niet dat je nadien overtuigd zult zijn. 

Hoeft ook helemaal niet maar het was mijn eerste gedachte die me te binnenschoot.
Mijn betere helft vroeg me waarom ik moest lachen toen ik dit schreef.   ;)

Het punt is dat het raar zou zijn als ik gewapend met de 'nieuwe' kennis ineens geen verschillen meer zou horen. Aan de andere kant zou ik natuurlijk nog steeds dezelfde verschillen kunnen horen, maar dan zou ik tegen mezelf moeten zeggen: "Je hoort dit nu wel, maar volgens de test is het inbeelding." Het is dan de keus tussen de test of je oren. En welk van de twee is het meest belangrijk?

Ik denk toch echt wel mijn oren... :o Anders zou ik rijp zijn voor het gesticht wegens verlies van realiteitszin. En dat is precies waar ik het gevoel heb voor uitgemaakt te worden hier. En op basis waarvan? Een oscilloscoop die 'de absolute waarheid' vertegenwoordigt? De ontdekking van God.

Wat ik probeer te zeggen is dat er voor mij geen reden is te twijfelen aan wat ik hoor, omdat ik het hoor!

Volgens mij zit het tussen je oren, of om het te veralgemeniseren: tussen de mens zijn oren. Maar dat is mijn mening gebaseerd op mijn ervaring....

Maar van mij hoeft niemand dit te bewijzen, als ook maar niemand beweerd de waarheid te vertellen zonder bewijzen...
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 15:43:06 door Ando »
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #22 Gepost op: 05 mei 2015, 15:44:38 »
Volgens mij zit het tussen je oren, of om het te veralgemeniseren: tussen de mens zijn oren. Maar dat is mijn mening gebaseerd op mijn ervaring....

Bedoel je daarmee dat je geen verschil hoort, of dat je het wel hoort maar niet gelooft dat je het kunt horen?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #23 Gepost op: 05 mei 2015, 15:46:36 »
Maar van mij hoeft niemand dit te bewijzen, als ook maar niemand beweerd de waarheid te vertellen zonder bewijzen...

Als je technische argumenten bedoelt, die heb ik net zo goed als de technici hoor! Of moet ik eerst een doctoraat hebben om valide argumenten te hebben?

Laat de technici ze maar ontkrachten als ze zo prat gaan (no offence) op hun kennis. ;D
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 15:49:15 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #24 Gepost op: 05 mei 2015, 15:56:10 »
Ik denk toch echt wel mijn oren... :o Anders zou ik rijp zijn voor het gesticht wegens verlies van realiteitszin. En dat is precies waar ik het gevoel heb voor uitgemaakt te worden hier. En op basis waarvan? Een oscilloscoop die 'de absolute waarheid' vertegenwoordigt? De ontdekking van God.

Wat ik probeer te zeggen is dat er voor mij geen reden is te twijfelen aan wat ik hoor, omdat ik het hoor!

Volgens mij ben je helemaal niet rijp voor het gesticht want dan zou het wel heel vol zitten met allemaal mensen die verschil (denken te) horen.
Zou op zich misschien ook wel heel gezellig zijn maar ik verkies toch de omgeving van mijn betere helft en viervoeters.

Wat vind je hiervan?  Klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #25 Gepost op: 05 mei 2015, 15:57:51 »
Volgens mij zit het tussen je oren, of om het te veralgemeniseren: tussen de mens zijn oren. Maar dat is mijn mening gebaseerd op mijn ervaring....

Bedoel je daarmee dat je geen verschil hoort, of dat je het wel hoort maar niet gelooft dat je het kunt horen?

Mijn ervaring is dat de hersens van een mens door zo ontzettend veel factoren worden beïnvloed dat wat je denkt te horen niet reëel is. Je oren zullen het prima doen maar de verwerking wordt zwaar beïnvloed en uiteindelijk ook de ervaring. Ik denk dat je oren (binnen hun grenzen) wel horen wat je meet maar dat het bij de verwerking faliekant mis gaat.....

Dat is ook een stukje van de beleving die je ook op een positieve manier kunt beïnvloeden maar ik denk niet dat je daar absolute waarden aan moet hangen. Het ergert me altijd wel als fabrikanten dik geld aan onze beleving willen verdienen, maar ook dat is natuurlijk een deel van het spelletje: als het te weinig kost kan het in onze beleving niet (goed) werken. Het moet vooral duur en onbevattelijk zijn!

Dat stukje invloed of beleving gaat dan weer aan mij voorbij, ik ben daar blijkbaar gewoon te nuchter voor. Maar wat ik denk te horen is net zo onbetrouwbaar als ik denk dat het van iedereen is. Ook mijn grijze massa wordt sterk beïnvloed, dan wel niet door dure kabels of pruttelende voedingen maar wel door 1001 andere dingen om me heen....

Heb lol, maak het niet te zwaar, trek duidelijk een scheiding en verkracht de wetenschap niet om je beleving te verklaren!
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 15:59:30 door Ando »
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #26 Gepost op: 05 mei 2015, 16:12:18 »
Ando, ik snap wat je zegt. Maar als ik (laat ik voor mezelf spreken) mijn belevingen analyseer, dan lijkt het er strak op dat ik toch echt verschillen hoor die er zijn! Zoals ik net al een voorbeeld gaf: ik denk te luisteren naar een bepaalde kabel, en alles is in orde. Dan plotseling denk ik: "Hee! Dat klinkt toch verdacht veel alsof... er een andere... die andere kabel aan hangt!" En dan bleek dat ik vergeten was dat die andere kabel er inmiddels aan hing. Dit is een klip en klaar voorbeeld van onbevooroordeeld luisteren. Mee eens?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #27 Gepost op: 05 mei 2015, 16:13:53 »
Ando, ik snap wat je zegt. Maar als ik (laat ik voor mezelf spreken) mijn belevingen analyseer, dan lijkt het er strak op dat ik toch echt verschillen hoor die er zijn! Zoals ik net al een voorbeeld gaf: ik denk te luisteren naar een bepaalde kabel, en alles is in orde. Dan plotseling denk ik: "Hee! Dat klinkt toch verdacht veel alsof... er een andere... die andere kabel aan hangt!" En dan bleek dat ik vergeten was dat die andere kabel er inmiddels aan hing. Dit is een klip en klaar voorbeeld van onbevooroordeeld luisteren. Mee eens?

Vind je?   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #28 Gepost op: 05 mei 2015, 16:17:12 »
Ando, ik snap wat je zegt. Maar als ik (laat ik voor mezelf spreken) mijn belevingen analyseer, dan lijkt het er strak op dat ik toch echt verschillen hoor die er zijn! Zoals ik net al een voorbeeld gaf: ik denk te luisteren naar een bepaalde kabel, en alles is in orde. Dan plotseling denk ik: "Hee! Dat klinkt toch verdacht veel alsof... er een andere... die andere kabel aan hangt!" En dan bleek dat ik vergeten was dat die andere kabel er inmiddels aan hing. Dit is een klip en klaar voorbeeld van onbevooroordeeld luisteren. Mee eens?

Vind je?   ;)

Best wel. En het is maar één voorbeeld van talloze. Maar ik heb nu alles gezegd wat ik erover kwijt wou. Ik vind dat ik goede argumenten heb.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #29 Gepost op: 05 mei 2015, 16:17:45 »
Ando, ik snap wat je zegt. Maar als ik (laat ik voor mezelf spreken) mijn belevingen analyseer, dan lijkt het er strak op dat ik toch echt verschillen hoor die er zijn! Zoals ik net al een voorbeeld gaf: ik denk te luisteren naar een bepaalde kabel, en alles is in orde. Dan plotseling denk ik: "Hee! Dat klinkt toch verdacht veel alsof... er een andere... die andere kabel aan hangt!" En dan bleek dat ik vergeten was dat die andere kabel er inmiddels aan hing. Dit is een klip en klaar voorbeeld van onbevooroordeeld luisteren. Mee eens?

Je DENKT en vervolgens hoor je wat anders....
Science is no democracy